Wat is stevia? En is het gezond?

Ik drink net een glas van Roos Vicee Multi Vit Stevia Fruitmix en ik vraag mij af wat stevia precies is. Ik heb al een beetje rondgekeken en ben erachter gekomen dat steviolglycosyden de vervanger is van aspartaam. Maar wat is dat dan? En is het wel gezond? Kan het iets met je lichaam doen, zoals aspartaam dat ook kan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Smerig smakende namaaksuiker. Sommige mensen schijnen het wél te lusten, en dan is het minder slecht dan aspartaam.
Cryofiel
9 jaar geleden
Of het gezond is, is controversieel. Vaak wordt stevia verkocht als zoetstof, maar dan met een heleboel vulmiddelen erin. Je krijgt dan niet alleen stevia binnen, maar ook al die vulmiddelen. Ook als je naar de pure stevia kijkt, is het omstreden of het echt gezond is. Eén van de problemen is dat je lichaam iets zoets proeft, en zich daardoor automatisch instelt op de toevoer van veel calorieën. In de menselijke geschiedenis betekende 'zoet' namelijk altijd 'calorierijk', dus daar heeft ons lichaam zich op aangepast. In het geval van stevia krijgt het lichaam wel het signaal 'zoet', maar volgen de verwachte calorieën vervolgens niet - en het is de vraag of dat wel zo goed is. Een ander punt is de maximaal acceptabele dosis. Omdat nog steeds niet kan worden uitgesloten dat stevia kankerverwekkend is, mag je er per dag slechts tien keer zo weinig van binnenkrijgen als van bijvoorbeeld aspartaam. Als je een enkele keer wat stevia gebruikt blijf je wel onder die maximale dagelijkse inname, maar sommige mensen zijn zo bezig met hun gezondheid dat ze overal stevia voor gebruiken - en daardoor overschrijden ze de maximaal toegestane hoeveelheid stevia per dag. Dan is het maar de vraag of ze nog echt zo gezond bezig zijn als ze zouden willen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Veel fabrikanten spelen in op de hype om overal stevia in te stoppen.
Amadea
9 jaar geleden
Dat is een goed antwoord, Cryofiel. Daar heeft vraagsteller meer aan dan wat fremar gekopieerd heeft...!
Cryofiel
9 jaar geleden
Overigens treedt die kankerverwekkendheid op bij de puur natuurlijke stevia. Dus bij de echt plantaardige producten, niet bij de vulmiddelen. Puur natuur is lang niet altijd goed! Er zijn weliswaar planten die stoffen produceren die nog veel sterker kankerverwekkend zijn dan stevia, maar dat wil niet zeggen dat stevia daarom ongevaarlijk zou zijn. Vandaar dus de controverse. Overigens bestaat ook aspartaam voor 100% uit puur natuurlijke aminozuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt allemaal voor het reageren!

Het beste antwoord

Leuk de vraag over Stevia, want ik heb de plant in een pot achter in mijn tuin staan.
En snoep er iedere dag een paar blaadjes van.
In de blaadjes van deze plant zit een stof die we als suiker ervaren, maar het niet is.
Aspartaam is een kunstmatige zoetstof, waar steeds vaker negatief over geschreven wordt.
Stevia een natuurlijke zoetstof.
De Stevia die je in de winkel koopt, zit heel erg veel vulstoffen.
Dat moet ook wel, anders kan je het onmogelijk doseren, omdat het een paar honderd keer zoeter is dan gewone suiker.
Juist die vulstoffen komen nu en dan negatief in het nieuws en zouden weer ongezond voor ons zijn.
Men zegt, dat de groene Stevia het beste is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
De natuurlijke zoetstof uit stevia is kankerverwekkend, althans dat wordt sterk vermoed. Vandaar de zeer geringe hoeveelheid die je ervan mag binnenkrijgen. Aspartaam bestaat uit twee puur natuurlijke aminozuren die we allemaal in ons lichaam hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dank u hartelijk voor uw antwoord.

Andere antwoorden (1)

Stevia is een van nature zoete plant, die geen calorieën of koolhydraten bevat. De uitzonderlijke zoetkracht van de stevia-plant is te danken aan bestanddelen (steviolglycosiden) die van nature in de bladeren aanwezig zijn, zoals stevioside en rebaudioside A (Reb A). Reb A is het puurste en zoetste extract van de plant met een zoetkracht die 200 tot 300 keer groter is dan die van suiker. Reb A bevat van nature geen calorieën en is niet synthetisch of het resultaat van een chemische reactie.
fremar