waarom blijven mensen maar door eten?

waarom eten mensen teveel? als ze weten dat ze te dik zijn/worden en dat ze er later spijt van krijgen?
en hoe kan je het voorkomen dat je meer eet dan je wilt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (9)

mensen eten te veel omdat veel (vooral van het slechte spul) voedsel erop is getest dat er een "dooreeteffect" aan zit. Chips waarvan niet de meeste mensen denken, nog een handje, nog een handje enz tot de zak leeg is halen de winkel meestal niet, daar wordt op getest.

dus: het enige dat help is ijzeren discipline, tja dat hebben we niet allemaal en niet elke dag

het is ook allemaal beschikbaar en er is zo VEEL
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In chips doen fabrikanten een stofje waardoor je blijft dooreten!
Waarom roken we? Waarom rijden we te hard? Waarom drinken we teveel alcohol, gaan we te laat naar bed, en waarom bewegen we zo weinig?

Het zijn allemaal dingen die prettig en slecht tegelijk zijn. We maken een afweging tussen leuk en risico. En vaak is het resultaat van die afweging het leuke en vergeten we liefst het risico.

Pas als je er absoluut van overtuigd bent, dat je veel te dik bent, en dat het heel slecht is voor je gezondheid, zul je stoppen met teveel eten. Zolang je daar niet echt van overtuigd bent, en we steeds smoesjes voor onszelf verzinnen om ons gedrag zo voort te zetten, zullen we dat blijven doen.

Ik spreek met opzet over "we", want ik lust ook graag een sigaretje ...... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zit in de natuur van de mens om zo veel mogelijk te eten: Vroeger, héél vroeger, waren we jagers/verzamelaars, en was het voedsel schaars. Als je iets te eten vond, at je het op, voordat iemand anders dat voor je deed.
Het menselijk lichaam is erop gemaakt die voedingsstoffen op te slaan in de vorm van vet, zodat er ook in de winter, wanneer er minder voedsel te vinden is, een reserve aangesproken kan worden.
Helaas voor ons lichaam, zijn er tegenwoordig supermarkten, auto's, vleesfabrieken e.d. en hoef je geen tientallen kilometers meer lopend af te leggen om je maaltje bijeen te scharrelen. Je kunt gewoon op de bank blijven zitten, en het wordt zelfs naar je toe gebracht. Daar hebben wij ons snel aan aangepast, maar het lichaam van de mens kan die ontwikkeling door middel van evolutie natuurlijk nooit bijhouden... Het lichaam is er nogsteeds op ingesteld dat we zo veel mogelijk moeten schransen als we de kans krijgen, en die voedingsstoffen zo mogelijk opslaan in de vorm van een laagje vet.

Het is dus noodzakelijk er elke maaltijd actief bij stil te staan wat je naar binnen werkt, wanneer je er niet bij nadenkt, neemt de natuur het over, en prop je je vol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen die te zwaar zijn door het eten; vinden troost in voedsel, eten uit verveling of uit frustratie. Als dat de bron is van het overgewicht, moet je eigenlijk ook daar beginnen als je wilt afvallen. Zoek een leuke hobby of een baan, probeer je problemen op te lossen of zoek iemand waarmee je goed kunt praten. Daarna kan je proberen te minderen met eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het lekker is.
dan blijf je gewoon eten en idd je ogen eten ook mee als je iets lekkers ziet heb je er gelijk zin eet je iets lekkers is je ziet iets lekkers
dus zo gaat het de hele tijd door tot en met je echt niet meer kan
en dan nog zijn er mensen die nog doorgaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan een gewoonte zijn:
staat er een bak borrelnootjes pak je steeds weer wat tot je beseft dat je je eigenlijk misselijk aan het eten bent.

of gewenning:
als je veel eet went je maag aan een bepaald volume, je kan dus je maag trainen om steeds meer te eten als het ware

emotie:
sommige mensen proppen zich vol met eten uit troost (emotionele eters)

je word in zekere zin gedwongen:
er zijn mensen die het leuk vinden om iemand zo vet te mesten dat ze volledig afhankelijk worden van de persoon die ze eten geeft. overkomt je dit dan ben je slachtoffer van een Feeder.

gevolg van bepaalde gebeurtenis:
gebeurtenissen die een enorme impact hebben kunnen een eet stoornis veroorzaken

eeststoornissen waarbij men teveel eet.
boulimia nervosa:

Zij eten grote hoeveelheden voedsel achter elkaar en geven dan over omdat ze denken dat ze hierdoor voorkomen dat ze in gewicht toenemen. Hun gewicht schommelt voortdurend.
Boulimia kan ernstige schade toebrengen aan het lichaam. Omdat boulimia patiënten zo vaak braken tasten de maagzuren de glazuur van het gebit aan. De bloedvaatjes in de ogen kunnen barsten en hun gezicht kan er soms wat pafferig uitzien omdat de speekselklieren, die ervoor zorgen dat de mondholte vochtig blijft en het voedsel helpen te verteren, overbelast worden.
Door het braken en het gebruiken van laxeermiddelen kan er een tekort aan vitaminen en mineralen ontstaan waardoor de nieren en lever beschadigd kunnen worden en hartritmestoornissen op kunnen treden.
Een beroemdheid die boulimia patiënt mag genoemd worden, was Prinses Diana

vreetbuistoornissen:

Grote hoeveelheden voedsel worden verorberd, dikwijls door mensen die al overgewicht hebben en daardoor nog dikker worden. Patiënten met vreetbui-stoornissen zijn dikwijls afwisselend bezig met te veel eten en met op dieet gaan om te proberen gewicht te verliezen en hebben grote problemen om een normaal, gezond eetpatroon te ontwikkelen.
Overdadig eten is heel slecht voor het lichaam, zeker dat het afgewisseld wordt met diëten. Door die voortdurende afwisseling van te veel en te weinig eten wordt het lichaam overbelast.
Het consumeren van grote hoeveelheden zoet voedsel resulteert in schommelingen in het bloedsuikergehalte. Hierdoor kan iemand zich moe en geïrriteerd voelen.
Wanneer zich serieuze gewichtsproblemen voordoen als gevolg van die vreetbuiën bestaat het gevaar voor diabetes, hart- en vaatziekten en zelfs darmkanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
de link is interessant maar waarom neem je die hele lap tekst op in je antwoord, dat is feitelijk alleen knip en plakwerk. Ik zou het zelf heel erg waarderen als het mijn vraag was als je er een paar regels, die het belangrijkst van zijn zou benadrukken of uitleggen, nu lees ik eerst alles en als ik de link aanklik krijg ik weer die tekst.
Ik zet het er nu een keer bij omdat het me eerlijk gezegd al en paar keer opviel, Ik hoop dat je het niet als kritiek opvat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen de tekst over de eetstoornis is van de site nog wel ingekort hier en daar maar de uitleg moet blijven kloppen
de aanvullende info staat wel in de link, dus ik heb niet alles simpel geplakt en geknipt dan had ik alle stoornissen wel gepakt en de verdere uitleg die mega lang is. in de link kan je dus nooit alles opnieuw lezen aangezien het eerste deel uit mijn hoofd komt. maar goed de ene wil een zeer uitgebreid antwoord, de andere een korte met een link erbij zodat ze het zelf kunnen opzoeken, weer een ander wil een samenvatting, en de ander wil geen kopie zonder link. prima hoor om je mening te geven als je wat opvalt, stel dat wel prijs.
ik vat het wel op als kritiek, maar niet als neg kritiek :) helaas kan ik niet iedereen naar zijn wens antwoorden dus wie weet zal je het nogmaals aantreffen.
hiervoor alvast mijn excuus als dit een erg grote ergernis voor je is, maar zal erop proberen te letten
amigo
13 jaar geleden
dank voor je moeite om iets terug te sturen, ik bedoelde het inderdaad niet negatief want ik zie dat je heel veel zeer wel overwogen antwoorden geeft, ik dacht alleen al al die ongeduldige mensen een tekst als het te lang is niet goed lezen en dan gaat mogelijk de waarde van je antwoord verloren.
amigo
13 jaar geleden
nou ja, je snapt het vast maar dit is wel erg krom: moest zijn natuurlijk: ik dacht alleen aan al die ongeduldige mensen die een tekst enz enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen dank voor de 'moeite' hoor :)
ik snap je standpunt heel goed, lappen tekst lezen niet makkelijk weg. maar vaak is een antwoord niet beknopt weer te geven.
de minnetjes zeggen mij niet veel, en bovendien ik kan helaas niet iedereen tevreden maken toch? but thanx voor het delen van je mening, ik stel dit soort dingen op prijs :)
De primaire oorzaak van overgewicht is het gevolg van een verstoorde energiebalans, oftewel ieder pondje gaat door het mondje. Toch kun je je afvragen waarom we juist de afgelopen decennia met een explosie van overgewicht te maken hebben. Ondanks alle voorlichting en de ruime verkrijgbaarheid van light producten en allerlei ander gezondheidsvoedsel gaat het maar door. We worden niet lichter maar zwaarder.

Inderdaad, we eten te veel. Met de toename van overgewicht is ook suikerziekte, hoge bloeddruk en hartziekte aan het toenemen, waarmee niet gezegd is dat overgewicht de oorzaak is van al die kwalen. Dat zijn onze eetgewoontes echter wel.

Ons lichaam is erop gemaakt om te jagen en te verzamelen en op die manier een gevarieerd menu bij elkaar te sprokkelen, dat wat varieert naar gelang de seizoenen. Daardoor zijn we in staat om wat reservevet op te slaan voor voedselarme tijden, doorgaans de winter, maar dat kan ook de droge tijd zijn in warmere streken. Toen de landbouw ontstond, zo'n 10.000 jaar geleden, ging de mens revolutionair anders eten. Een veel groter deel van het voedsel bestond toen ineens uit granen en zuivel. Die zijn allebei wat moeilijker te verteren dan het voedsel van de jagers-verzamelaars maar omdat het voedsel nog nauwelijks geraffineerd werd had het nog niet zoveel consequenties voor de gezondheid. Dat veranderde half vorige eeuw dramatisch toen het grootste deel van ons voedsel in de fabriek bewerkt ging worden.

Terwijl hartinfarcten voor de tweede wereldoorlog nauwelijks voorkwamen begonnen vooral mannen van boven de veertig bij bosjes om te vallen aan deze gevreesde hartaandoening. Al gauw wezen er wat wetenschappelijke vingers naar dierlijk vet, dat tot op de dag van vandaag als boosdoener voor hart- en vaatziekten verantwoordelijk werd gesteld. Dat had twee gevolgen: er werd minder en vooral plantaardig vet, meestal kunstmatig gehard. Het aantal hartinfarcten verminderde echter niet, terwijl wel het overgewicht begon toe te nemen. Die tendens gaat tot op de dag van vandaag door. Er sterven relatief minder mensen aan hartaandoeningen maar dat komt vooral door de betere behandelingsmethoden.

De belangrijkste oorzaak van te veel eten en overgewicht is de grote hoeveelheid geraffineerd voedsel die we de afgelopen halve eeuw zijn gaan eten. Voedingsmiddelen die voldoende verzadigen, zoals eieren met spek, volkoren brood met roomboter en volvette kaas of een bord havermout, vermindert de behoefte aan tussendoortjes en meer eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen denken dat ze geen discipline hebben. Dit is deels waar. In management trainingen leren we waarom mensen zich gedragen en communiceren zoals ze doen. Het heeft te maken of je introvert of extravert bent. En of je van nature meer een denker of een voeler bent.

Wil je meer weten, kijk dan op mijn website www.samenafvallen2011.nl. Je moet zeker meer bewegen en bewuster eten. Maar het is onmogelijk om je hele leven een dieet te volgen.

Dit is ook de uitkomst van de zorgstandaard obesitas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom roken mensen, terwijl ze weten dat ze er longkanker van kunnen krijgen?
Waarom doen mensen zo veel domme dingen, terwijl ze weten dat het slecht voor ze is?

Omdat veel mensen gewoon op het moment willen leven!
We leven NU en wat morgen komt zien we dan wel!
Ik denk niet dat het te voorkomen is, het hangt gewoon af van de persoon zelf...