Eten Aziaten al honderden jaren sojabonen?

Ik hoor hier en daar dat Aziaten al honderden jaren dagelijks heel veel soja producten eten, klopt dit eigenlijk?

En is soja degelijk wel zo gezond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dit klopt. De soja-boon komt uit Noord-China.
De sojaboon is al duizenden jaren een belangrijk voedselgewas in het Verre Oosten. Het telen van soja in China kent een geschiedenis die al 6000 jaar oud is.
Soja is heel gezond en is een goede vervanger voor melkproducten en vlees.
Meer info:
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/4917/hoe-gezond-is-soja

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanvulling over de gezondheid van soja:
Soja levert voornamelijk eiwitten, essentiële aminozuren en onverzadigde vetten.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat soja bij geregeld gebruik het slechte (ldl) cholesterolgehalte iets kan verminderen.
Uit onderzoeken blijkt dat mannen iets minder kans hebben op prostaatvergroting en prostaatkanker als ze regelmatig soja eten. Soja zou ook aderverkalking tegengaan. Daar is echter nog geen hard bewijs voor geleverd. Duidelijk is wel dat in landen waar veel soja wordt gegeten, bepaalde soorten kanker iets minder dan gemiddeld voorkomen dan elders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord +1
Ter aanvulling: veel van de positieve effecten van soja, zijn te wijten aan de fytosterolen die sojabonen bevatten, dat zijn natuurlijke stoffen in planten die een vergelijkbare werking hebben als vrouwelijke hormonen.
Overmatige consumptie van soja en producten op basis van soja kan daarom ook voor andere soorten problemen zorgen. En nog iets: eiwit uit soja is een zogenaamd "compleet eiwit", dat betekent dat alle essentiële aminozuren bevat, en ook nog in de juiste proportie. Dus in theorie zou je kunnen leven met alleen soja als eiwitbron, maar ik zou het zeker niet aanraden! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrouwen in die landen hebben weinig tot geen last van de overgang, schijnt door de soja te komen.

Andere antwoorden (2)

Nee, niet zoveel, ook eten ze geen rauwe soja, maar gefermenteerde.
http://echtgezondeten.blogspot.com/2012/03/soja-nee-dank-je.html

Waarom het ongezond is wordt in deze bron uitgelegd.
http://www.osteopathietexel.nl/pages/voeding_soja.htm

Zeker voor jonge kinderen is het ongezond soja te eten.
Lees het stukje in de deze bron onder:
"Jonge kinderen met een op soja gebaseerd dieet"
http://www.praktijk-advance.nl/blog/voeding/de-gevaren-van-soja

Toegevoegd na 1 minuut:
ps. Meestal plaats ik een link in de bron, maar ik krijg ze niet op de goeie volgorde. Daarom ook 2x het antwoord verwijdert en opnieuw geplaatst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aziaten eten al honderden jaren soja, niet in grote hoeveelheden maar meer als smaakmaker dan als eiwitleverancier. Bovendien laten ze de soja eerst fermenteren, waardoor enkele schadelijke stoffen geneutraliseerd worden, die o.a. onvruchtbaarheid bij mannen en kanker kunnen veroorzaken.

Soja zou vele gezondheidsvoordelen hebben, zoals cholesterolverlaging, remming van osteoporose en verbetering van de cognitieve functies.Uit onderzoek blijkt dat allemaal niet aangetoond te kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is gefermenteerde soja-eiwit hetzelfde als gerehydrateerde soja-eiwit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rehydrateren betekent water toevoegen dat eerst door droging verwijderd is. Fermenteren is een biochemisch omzettingsproces van biologische materialen (substraat) met behulp van bacteriën, celculturen of schimmels in afwezigheid van zuurstof (anaeroob) of met zuurstof (aeroob). Fermentatie wordt in de voedingsindustrie vaak gebruikt. Voorbeelden daarvan zijn: De productie van alcohol door gisting van suiker (suiker kan bekomen worden door hydrolyse van zetmeel zoals het geval is bij bier)
gisting van brood onder vorming van CO2
fermentatie van vlees in salami
omzetting van melksuiker in melkzuur tijdens de productie van yoghurt
productie van zuurkool, thee en tabak