Verandert de voedingswaarde van rijst na het koken?

Hallo,

stel als 100gr ongekookte rijst de volgende voedingswaarden heeft:

Energiewaarde: 337 kcal; 1.431 kJ
Eiwitten: 7,4 g
Koolhydraten 72,0 g, waarvan suikers 1,9 g
Vet: 2,2 g, waarvan verzadigd 0,7 g
Voedingsvezel: 4,0 g
Natrium: 0,01 g
Cholesterol: 0 mg

Blijven deze waarden dan ook hetzelfde nadat het gekookt is?

Of veranderen deze?

En hoe zit het met de waarden van de mineralen die erin zitten? Blijven die ook hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Vrijwel niet (als je het tot pap kookt, is er wat verlies aan mineralen en vezel, maar da's verwaarloosbaar). Waar je op moet letten is, dat rijst echter tijdena het koke vocht opneemt. 100gr droge rijst levert naar ik meen zo'n 300gr gekookte rijst op. De 300gr gekookte rijst bevat dan dus dezelfde voedigswaarde als de 100gr droge rijst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zucht... Ik bedoel natuurlijk 'tijdenSSSS het kokeNNNN'...