Wat is het verschil tussen kokosmeel en kokosnootpoeder?

In een aantal supermarkten hier bij ons kan men kokosnootpoeder verkrijgen en deze bevatten gemiddeld rond de 60-65 gram vet per 100 gram.

Om een voorbeeld te geven zie link hieronder:

www.bodyenfitshop.nl/superfood/kokos/body-en-fit-superfoods/pure-kokosmelk-poeder/#ingredienten

Maar wat mij dan zo verbaasd is dat kokosmeel en/of gemalen kokos amper tussen de 15 en de 35 gram vetten bevatten per 100 gram (zie links hieronder), volgens de fabrikant is er niks verkeerds aan de voedingswaarden, maar hoe kan dat nu???

www.bodyenfitshop.nl/superfood/kokosmeel/body-en-fit-superfoods/gemalen-cocos/?sqr=kokos&#labels

www.bodyenfitshop.nl/superfood/kokosmeel/body-en-fit-superfoods/pure-kokosmeel/#labels

PS: kokos is toch kokos? Of het nu gedroogd of gemalen kokosnoot, kokosmelk of kokoskern is, is de hoeveelheid aan vetten toch hetzelfde of niet? Zo niet, van welk deel van de kokos wordt kokosmeel dan gemaakt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Kokosnoten bevatten veel vet. Het vlees van de kokosnoot bevat ongeveer 350 kcal per 100 gram, waarvan ruim 50% afkomstig is uit vet.

Verse, groene kokosnoten bevatten veel water, en vruchtvlees. Hak het bovenste deel van een jonge kokosnoot, steek er een rietje in en je kan het verse kokoswater drinken.

Oude, bruine kokosnoten hebben een dikke rand wit kokosvlees. Dat wordt met water gemixt en dan uitgeperst tot kokosmelk. Kokosmelk bestaat eigenlijk niet, het is dus feitelijk kokosvlees gemengd met water. Hoe ouder de noot, hoe minder kokoswater in de noot. Een volledig rijpe noot bevat geen kokoswater meer.

Uit het vers geraspte vruchtvlees van de kokosnoot kan "dikke" kokosmelk geperst worden met een vetgehalte van iets meer dan 20%. Het vet komt na een nachtje in de koelkast bovendrijven (net als het vet op kippebouillon, maar dan veel meer). Het vet kan weer door de melk geschud worden, of eraf geschept en in een pot of pan verder uitgekookt worden tot kokosolie.
De pulp die overblijft kan in heet water geweekt worden en opnieuw uitgeperst voor dunnere melk, met een vetgehalte van ongeveer 5%. Soms wordt deze pulp nog eens geweekt en opnieuw uitgeperst.

Als de pulp gedroogd wordt kan er kokosmeel van gemaakt worden. Kokosmeel bevat zeer veel vezels en weinig koolhydraten. Twee eetlepels meel bevatten 4 gram kokosvet.

Kokosnootpoeder wordt gemaakt van gemalen gedroogd kokosvlees. Met het originele vetpercentage er dus nog in. En daardoor komt dat verschil in voedingswaarde met het uit de dubbel 'afgeroomde' kokosmelk overgebleven pulp gemaakte meel.
Amadea