Wat kan ik beter mijden, koolhydraten/suikers of vetten?

Ik probeer al een tijdje aan clean eating te doen en dit gaat aardig goed. Nu heb ik even gegoogeld en overal staat wat anders: mijd suikers, maar bij anderen weer: mijd (verzadigd) vet. Nu ben ik dol op aardbeien jam en zongedroogde tomaten spread (beide van de natuurwinkel). In de jam zit ca. 30 gram suikers per 100 gram en de spread ca. 9 gram. Alleen in de spread zit weer wat verzadigd vet (3,9 per 100 gram) en in de jam niets. Wat is gezonder? En ja, ik snap dat ik moet nemen wat ik lekkerder vind, maar ik sta vaak voor de dilemma en was gewoon benieuwd wat nou beter is, de koolhydraten of vetten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ligt inderdaad aan de website waar je het leest. Ik volg ook meerdere gezondheidswebsites, en ze zeggen vaak allemaal net iets anders. Maar ik kijk wat voor mijzelf werkt en het beste vol te houden.
Als ik vet heel erg ga vermijden, heb ik echt continue honger.
Toen ik meer gezonde vetten ging toevoegen, waren mijn maaltijden veel vullender, en zat er meer tijd tussen de maaltijden. Gewoon een beetje proberen wat werkt.
Ik volg ook een website die zegt dat je geen brood en melkproducten zou mogen eten. Dat puntje negeer ik, omdat ik weet dat ik mij niet lekker voel als ik helemaal geen brood eet (paar dagen getest).
Maar verder heeft ze wel goede punten, dus de rest van de website volg ik wel.

Antwoorden (4)

Het beste kun je kijken wat voor JOU werkt, niet blind volgen wat een bepaalde website beweerd.

In elk geval niet vetten mijden, die heeft je lichaam nodig. Gewoon zorgen dat je transvetten vermijd (koekjes, patat en ander junkfood hebben vaak de slechte vetten).
Plantaardige vetten, vooral onverzadigde kun je prima hebben. Ze vullen ook goed.
Verzadigd vet is met mate ook niet zo erg, zongedroogde tomaten zijn lekker en gezond.

Suikers minder ik zelf wel, vooral de toegevoegde suikers in alles. Fruitsuikers kun je prima eten (met mate). Dus smeer lekker die jam van de natuurwinkel op je brood af en toe.

En bij koolhydraten is het vooral van belang welke koolhydraten je eet. Snelle koolhydraten uit witbrood etc kun je beter vermijden, teveel schommelingen is suikerspiegel en vaak minder voedingswaardes.
Maar volwaardige koolhydraten uit volkoren rijst, volkoren pasta, groente etc je lichaam gewoon nodig.
De verteren wat langzamer en geven langer energie. Vooral als je ook wilt sporten heb je echt wel koolhydraten nodig voor je energie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Korte samenvatting:
- vetten:
Onverzadigd, plantaardig = ja
Verzadigd = met mate
Transvet = nee

- Suikers:
Fruitsuiker = met mate
Toegevoegde suikers = nee

- Koolhydraten:
Snelle witte = nee
Volwaardige = ja
Ritsuka
11 jaar geleden
Verzadigd vet moet je niet vermijden, want verzadigd vet zorgt voor cholesterol. Cholesterol is nodig voor hormoon aanmaak en verzadigd vet zorgt voor het soepel cel membraam

Verzadigd vet is niet slecht. Dat fabeltje wordt al meer dan 70 jaar in stand gehouden door één rommel onderzoek van Ancel Keys. Dat organisaties zoals het voedingscentrum nog steeds beweert dat verzadigd vet een correlatie geeft met hart en vaatziekten is ronduit bespottelijk, en waarschijnlijk weten zij dat zelf ook wel. Dat meervoudige onverzadigde vetzuren zo opzichtig worden gepromoot is omdat het makkelijk en goedkoop is te produceren, denk aan zonnebloemolie. Dus het voedingscentrum kun je zien van een doorgeefluik van belang hartige bedrijven zoals unilever. Ook zuivel en granen zijn dubieus en worden ook sterk gepromoot met een duidelijk belang, winst maken.

In het kort werkt het zo. Je moet oppassen met overmatig koolhydraten te eten, vooral in de winter. Je lichaam zit evolutionair zo in mekaar dat koolhydraten eten in de zomer een tijdelijk insuline resistentie geeft om je zo klaar te stomen voor de winter. Heel lang geleden toen men nog in grotten woonde was er in de winter geen of weinig koolhydraten beschikbaar. Toen kon je in de winter teren op je vet reserve vandaar dat tijdelijke insuline resistentie in de zomer nuttig was, namelijk vetopslag

Maar de moderne mens heeft daar geen benul van en eet ook in de winter volop koolhydraten met als gevolg dat je lichaam denkt dat het volop zomer is, met je raadt het al vetopslag in de winter, terwijl dit vetafname zou moeten betekenen.

We krijgen al genoeg koolhydraten binnen, als je koolhydraten eet, probeer het dan altijd uit fruit en vooral groente te halen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je het beste kunt mijden: snelle koolhydraten, transvetten. Snelle koolhydraten kunnen voor zoetetrek en vermoeidheid zorgen. Transvetten zijn kankerverwekkend en richten nog meer schade aan het lichaam. Als je alleen complexe/trage koolhydraten eet, onverzadigd vet, omega 3, etc. Dan zul je zien dat je lekker in jouw vel komt te zitten. Je hebt geen last meer van zoete trek, je hebt meer energie, je ruft en boert een stuk minder, en het voelt lekker aan in jouw buik. Zie hier de belangrijke voedingsproducten: zilvervlies rijst, 2x per week vette vis zoals makreel, fruit, groentes met zoveel mogelijk verschillende kleuren, havermout, ei, yoghurt & olijfolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eet gezonde vetten uit roomboter en kokosolie. Margarine en halvarine laat ik links liggen, omdat deze bewerkte producten ondanks alle marketingpropaganda verkeerde stoffen bevatten.

Bewerkte suiker zoveel mogelijk laten staan, het maakt dik, zorgt voor snelle stijging/daling bloedsuiker en suiker beschadigt cellen.