Wat doe ik tegen mijn plotseling toegenomen eetlust?

Sinds 2-3 weken heb ik meer eetlust gekregen. Ik ben 17 jaar, een meisje en aan de lichte kant (167cm/47kg), at altijd relatief weinig maar wel ruim voldoende voor mij/mijn lichaam: door de dag heen was ik altijd 'verzadigd' en aan het eind van een dag kon ik vaak met moeite 1 heel bord avondeten op.

Ik heb nu vaker een gevoel van trek en eet daarom vaker op een dag, plus meer per maaltijd. Als ik dat wat probeer in te perken, pak ik op een gegeven moment toch een tussendoortje als Evergreen, ontbijtkoek of fruit om het lege gevoel tegen te gaan.

Wat waarschijnlijk ten grondslag aan die toegenomen eetlust ligt, is dat ik sinds een maand aan de pil ben.

Tot nu toe vind ik het wel mooi om wat voller te worden, het staat tenslotte wat vrouwelijker, maar ik wil absoluut niet dik of mollig worden.

Daarnaast is me ooit ter ore gekomen dat wanneer je meer eet, je maag zich aanpast aan de grotere hoeveelheid en zich als het ware 'oprekt' en je daardoor blijvend meer voedsel nodig zult hebben om een gevoel van vol zitten te bereiken.

Ook voelt het nogal fout om zoveel te eten: ik voel me zo'n vervuiler als ik naga wat ik allemaal opschrok, en ik sta in pijnlijk constrast met de halve wereldbevolking die vrijwel niets te eten heeft.

Ik wil dus echt minderen, maar hoe doe ik dat?

Ik vond wel een soortgelijke vraag maar die ging meer over eten uit verveling of zin in iets zoets. Ik doel echt op het stillen van een honger/trekgevoel. Hopelijk kan iemand me helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat at je eerst op een dag en wat eet je nu? Schrijf het eens uit per maaltijd, met hoeveelheden erbij.
Misschien at je eerst wel te weinig.
Ritsuka
11 jaar geleden
En wie weet valt het best mee wat je eet.
Tip: neem liever een gekookt ei of handje ongezouten nootjes dan ontbijtkoek of evergreen, die bevatten veel suikers.
Ritsuka
11 jaar geleden
Net je BMI berekend, meid ga aub meer eten, je BMI is 16,5! Meer boterhammen, meer knabbelgroente en fruit als snacks, eiwitten, volkorengranen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is laag, dat weet ik, maar dat is het altijd al geweest. Het lijkt dramatischer dan het is, ik ben niet graatmager of zelfs maar dun hoor :O Ik zal even uitschrijven wat ik at en nu eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook 1.67m en weeg 47kg. Je eetpatroon is heel herkenbaar, tot jij exta honger kreeg.
Jij kan inderdaad wat hebben, maar let op dat het te veel wordt.
Ik denk dat je het nu prima doet, als je honger hebt neem je inderdaad een stukje fruit en neem de tips over gezond eten hier aan.
Zolang je geen zakken chips en andere slechte dingen achter elkaar op eet, is er volgens mij nog niets zo'n groot probleem.
Van een extra botherham en een stuk fruit zal je niet ineens kilo's aan komen.
Wel kan het zijn dat je je wat fitter voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
----------Eerst----------
Ontbijt: 1 sneetje brood en thee. En ja slecht, maar soms sloeg ik het over omdat elke minuut op een schoolochtend telt. Maar ik had er geen last van ofzo.
Soms in de kleine pauze een pakje sap met iets als Liga of LU-koekjes, maar soms vergat ik het mee te nemen. Lunch op school: vier sneetjes brood Als ik thuiskwam een kop thee met koekje/cakeje + blokje pure chocola. Soms ook een grote bol met groente+kaas of kruidenboter, mijn moeder werkt in de catering en wat aan het eind van de dag weg moet, neemt ze mee en eet ik soms mee. Avondeten: Eén vol bord, we eten gevarieerd hier dus dat hangt van de dag af. ----------Nu----------
Ontbijt: 2-4 sneetjes brood en thee. Ik kan het nu niet meer overslaan, anders voel ik leegte tot de kleine pauze.
Nog steeds soms in de kleine pauze een pakje sap met iets als Liga of LU-koekjes. Lunch op school: vier sneetjes brood Thuis nog een pakje van die koekjes. Nog steeds kop thee met koekje/cakeje + chocolaatje. Nu ook bijna elke dag wel zo'n bol als ik beschreef, en soms zelfs nog een tosti of twee... Vooral dat wat ik nu eet als ik thuiskom, stoort me. Avondeten: Nog steeds een vol bord maar ook vaker een tweede portie als er over is, want tegen de tijd dat we gaan eten heb ik alweer honger, helemaal als
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee natuurlijk schiet niemand er wat mee op als ik als één van de miljoenen, zelfs miljarden, wat minder zal eten. Maar het steekt wel een beetje, zie je.
Ritsuka
11 jaar geleden
- Ontbijt: 2-4 brood met thee. - Prima ontbijt!
- Tussendoor: Liga of LU koekjes. - in plaats hiervan zou ik iets doen als een gekookt ei, handvol ongezouten nootjes, een stuk fruit of wat knabbelgroente. Die koekjes bevatten vooral veel suiker, en weinig voedingsstoffen.
- Lunch: 4 sneetjes brood. - Prima Lunch! Je kunt eventueel een goedgevulde salade nemen, en dan 1 of 2 broodjes minder.
- Thuis: koekjes, kopje thee met koekje/cakeje + chocolaatje. - prima als je thuis komt, lekker even uitrusten met een koekje erbij. Dat je als je thuis komt nog een bol eet of een tosti, is waarschijnlijk een teken dat je overdag toch iets tekort bent gekomen aan voedingsstoffen. Daarom dat ik al de tips gaf van meer groente en eiwitten toevoegen. Dat vult beter, en bevat nuttige voedingsstoffen voor je lichaam. Grote kans dat als je de tips een beetje opvolgt, je in de middag minder honger hebt. - Avondeten: vol bord. - Is ook prima. Het beste kun je je bord als volgt samenstellen: 1/2 groente, 1/4 aardappels en 1/4 vlees. Eet rustig en bewust, geniet van de smaken. Daarna is een deel van je reactie weggevallen, ik denk dat je tekens op waren. Je eet helemaal niet zo gigantisch veel hoor, als ik het zo lees is dit een eetschema van een gezonde jonge meid.
Ik ben geen officiele voedingsdeskundige of dietist, maar als ik het zo snel zie lijkt het wel goed.

Het beste antwoord

Eten !!
Je lichaam geeft duidelijk aan dat je blijkbaar lange tijd tekort bent gekomen. 47 kilo is VEEL te licht voor een meisje van jouw lengte.

Dat betekent dus niet dat je je moet volproppen met chips en chocola, maar gewoon een boterham extra voor het ontbijt, wellicht een extra stukje fruit ; allemaal dingen die niet slecht voor je zijn, en waardoor je een beetje meer in de buurt van een gezond gewicht kunt komen. 57 kilo is het minimum dat je zou mogen wegen.
Geniet er dus maar lekker van ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar denk je echt? Ik ben altijd al veel te licht geweest, mijn vader ook dus ik zal het wel meegekregen hebben. Je ziet het ook niet aan de buitenkant hoor. Het lijkt eigenlijk gewoon mijn evenwichtsgewicht, is het niet overdreven om nu zomaar kílo's aan te komen en wie weet later zelfs nog meer?
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik had het nog niet eens berekend, maar BMI is inderdaad laag..
Ritsuka
11 jaar geleden
Hoezo overdreven? Ondergewicht is niet goed voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, ik denk dat echt. Als je uit een familie met lichtgebouwde mensen komt, zul je je ook niet snel zorgen hoeven maken over overgewicht. Maar je moet wel zorgen voor een GOED gewicht, en dat heb je nog niet.
En echt moeite hoef je er niet voor te doen ; je lichaam geeft duidelijk aan dat je meer behoefte hebt, en daar hoef je alleen maar aan toe te geven. Normaals, geen zakken drop of patat, gewoon wat meer normaal eten, en wellicht een extra tussendoortje.
Als je je goede gewicht bereikt hebt, zal die eetlust vermoedelijk ook wel weer afnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dit is mijn normale gewicht, dat is het hem juist. Ik forceer niets om het laag te houden, ik at en eet nog steeds op vaste tijdstippen en wanneer ik trek krijg. Als ik er kilo's aan moet forceren alleen voor een massa die in de meeste gevallen gezond is, lijkt dat me juist ongezond. En ik ben bang dat het door zal slaan mocht ik eenmaal dat gewicht hebben gekregen, omdat mijn lichaam gewend is aan die grotere hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mja okee, het gaat inderdaad niet om snoep of chips maar gewoon meer van hetzelfde. Ik blijf dan wel gewoon zo eten, en zie wel hoe het uitpakt dan. Dank jullie wel in ieder geval, ik vond het zo vreemd :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar is die tijd voorbij, wat vrij normaal is ; volwassenen zijn weer een tikke zwaarder dan pubers, en na je vijftigste kom je weer een keer een paar kilo aan. Zonder te zwaar te worden. Het gaat ook niet om kilo's extra gewicht ; eerder tusen de 2 en de 5. En dan ben je nog altijd aan de lichte kant. Het feit dat je lichaam het zo duidelijk aangeeft (honger terwijl je niet meer arbeid verricht) is de enige aanwijzing die je nodig hebt. Gewoon blijven eten wanneer je trek krijgt dus, zelfs als dat iets meer is dan je gewend was. Het gaat vanzelf weer over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel vreemd is het niet hoor.
Zoals ik al zei ; einde puberteit, de pil kan zeker ook een rol spelen, wellicht zit je in een andere levensfase ?? (Ineens een vast relatie, of een andere school of opleiding of werk ? Ook allemaal dingen die een rol kunnen spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah dat is waar ik me zorgen over maakte, dat het niet over zou gaan zolang als ik de pil slik en misschien zelfs doorzet. Maar als ik het goed begrijp is het dus de leeftijd, en hoeft die eetlust niet specifiek door de pil te komen. Dat is geruststellend ;O
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hoeft niet per se nee. En ALS het puur door de pil zou komen (wat erg lastig te bewijzen is trouwens), is het tijdelijk. Tot je op gewicht bent. Want dat ben je nog niet ; een gemiddelde 17-jarige is wat ranker gebouwd (heeft wat minder 'vrouwelijk vet' ) dan een 23-jarige. Die paar kilo moet je ERGENS vandaan halen, want reserves heb je eigenlijk niet. Dus moet het uit je eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Marleen, heel goed uitgelegd! Diamera, eet gerust wat meer gezonde dingen, je kunt het makkelijk hebben en je hoeft niet bang te zijn dat je veel te zwaar wordt. Succes

Andere antwoorden (1)

Ik zou de halve wereldbevolking maar even buiten beschouwing laten.

Kook wat eieren en als je trek hebt eet je er een. Vult de maag goed, maar je wordt er niet dik van. Selderie kost meer energie om het te verbranden dan dat het oplevert, krijg je ook een "vol" gevoel van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord! Maar gisteren nog had ik naast de vier boterhammen die mijn vader als lunch voor me gesmeerd had, nog twee meergranenbollen met op allebei een gebakken ei als middageten op. Het leek niet echt te vullen. En nog iets, ik heb een erfelijk sterk verhoogd cholesterolgehalte. Is het dan niet af te raden om eieren te eten, aangezien die erg veel cholesterol bevatten? Die selderie zal ik proberen trouwens :)
Amadea
11 jaar geleden
Je kunt ook alleen de eiwitten eten en de dooiers wegdoen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je haalt geen cholesterol uit eieren, net zomin als je ijzer binnenkrijgt als je paperclips eet. Dezelfde naam voor een stof betekent niet dat je het ook in dezelfde vorm opneemt. Cholesterol haal je uit veel meer voedingsmiddelen, en het grootste deel maakt je lichaam zelf aan. Als je inmiddels (zo goed als) uitgegroeid bent, zul je overigens WEL medicatie nodig hebben voor erfelijke hypercholesterolomie. Dat red je niet met wat simvastatine en een likje Becel. @Amadea ; van ALLES wat calorieen bevat , krijg je energie en kun je dus in potentie aankomen. Zeer zeker ook van eieren. Maagvulling in de vorm van rauwkost zet inderdaad nagenoeg niet aan, maar verhoogt ook het bloedsuiker niet. Honger kan, behalve een lege maag, ook een te laag bloedsuikergehalte betekeken, en dan heb je weer meer nodig dan wat knaagvoer. Het is behoorlijk ingewikkeld allemaal.
Vroeger aten we wat er voor handen was, en als je trek had. Sinds het eind jaren 70 ofzo een soort halve wetenschap is geworden, worden we alleen maar dikker en zieker.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb sinds iets meer dan een maand inderdaad simvastatines gekregen van de dokter, en moet half juli weer bloed laten prikken. Telt dat niet als medicatie dan? En is het niet juist het feit dat mensen maar dikker en ziekelijker worden, dat zo'n wetenschap rondom eten heeft losgemaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel, maar ik betwijfel of het voldoende is. Mensen met erfelijk cholesterol krijgen meestal wt zwaardere middelen voorgeschreven. Maar dat kan ook best na een aantal jaren zijn, hoor.