Wat is het verschil tussen EPA & DHA en Alfa-linoleenzuur?

Beste mensen,

ooit las ik op deze website het volgend antwoord over de vetten die aanwezig zijn in zonnebloempitten ->

"Linolzuur, een belangrijk ingrediënt van zonnebloempitten is prima. Je hebt dat nodig, als je er maar niet teveel van binnenkrijgt. Je moet namelijk ongeveer evenveel alfa-linoleenzuur zien binnen te krijgen als linolzuur. Helaas is de voedingsmiddelenindustrie ontzettend doorgeschoten door ons vooral linolzuurrijke voedingsmiddelen voor te schotelen. Dat verlaagt weliswaar je cholesterol maar levert wel meer hart- en vaatziekten op.

Dus, wat zonnebloempitten zijn prima, maar zorg dat je ook voldoende alfa-linoleenzuur binnenkrijgt via lijnzaadolie, (55%), Sacha-Inchi olie (48%), walnoten (10%), rijstolie (1%) en (geringe mate) groene bladgroenten. Er is ook een type saffloer met zaden waarin 10% linoleenzuur voorkomt."

Mijn vraag is: stel als ik dagelijks zo’n 50 à 100gr zonnebloempitten zou eten (verspreid over heel de dag uiteraard) en totaal geen alfa-linoleenzuur binnenkrijg, maar in de plaats daarvan een relatief hoog gedoseerd visolie capsule zou slikken; is dat dan ook goed? Vul ik hiermee dan die leegte van alfa-linoleenzuur?

Ik neem sinds kort het volgend product:

http://www.minami-nutrition.be/website/morepa_platinum.php

Dus kort gezegd, is die MorEPA Platinum een goede vervanger voor alfa-linoleenzuur of werken ze allebei totaal verschillend ins ons lichaam?

Graag een heldere antwoord hierop...

Alvast hartelijk dank

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Alfa linoleenzuur is omega 3 vetzuur dat met een bepaalde enzym in je lichaam + wat andere vitamines dit vetzuur kan omzetten in de broodnodige epa en dha. Helaas missen sommige mensen zo enzym en ook maakt je lichaam bij deze omzetting niet zo heel veel epa en dha van aan. Daarom is het ook raadzaam op epa en dha in een pure vorm binnen te krijgen via je een supplement of via rauwe vis. Je slikt nu al een goed supplement aan epa en dha en daarmee vul je een deel van de nodige omeag3 behoefte mee aan, omdat het beide een omega 3 vetzuur is. Maar probeer ook gewoon producten te eten waar alfa linoleenzuur in zit, zoals walnoten Zorg voor een ratio van 1 op 5 Dus voor elke 5 gram omega 6 één gram omega 3 tegen over staat. Dat kan dus met een epa en dha supplement maar ook met producten waar alfa -linoleenzuur inzit Als je bang bent voor hart en vaatziekte probeer dan ook de volgende dingen te vermijden: -Roken -Overmatig Alcohol gebruik -Geraffineerde suikers ( heel belangrijk ) -Verhitten van onverzadigde en meervoudige onverzadigde vetten zoals saffierolie of zonnebloemolie -Overmatig stress, je druk maken om dingen die niet belangrijk zijn! Wel doen naast gezond eten = Bewegen Succes

Alledrie zijn vormen van omega-3, maar ze vervullen alledrie eigen functies, en zijn dus allen nodig. ALA is een zogenoemde korte-keten-omega3-vetzuur, DHA en EPA zijn lange-keten-omega3-vetzuren. ALA kan door je lichaam omgezet worden in EPA en DHA, en DHA kan in je lichaam omgezet worden in EPA, maar DHA en EPA worden niet omgezet in ALA. ALA is dus de enige die echt per se uit voeding gehaald moet worden. De andere kunnen ook daaruit gemaakt worden door je lichaam (hoewel de omzetting naar DHA niet erg efficiënt gebeurt en het dus wel handig kan zijn om een rechtstreekse bron daarvan te gebruiken, maar het is niet per se noodzakelijk). Een supplement met DHA en EPA is dus niet genoeg, je zal ook ALA moeten binnenkrijgen. Toegevoegd na 24 minuten: Goede bronnen van ALA zijn: Gebroken lijnzaad en lijnzaadolie Huttentutolie (Camelina Sativa) Chiazaad Hennepzaad Walnoten Koolzaadolie Walnoten zijn te koop in supermarkten, notenkramen en biologische winkels (ook wel natuur(voedings)winkels genoemd). Gebroken lijnzaad en koolzaadolie in sommige supermarkten en in biologische winkels. Lijnzaadolie in biologische winkels. Hennepzaad en chiazaad in sommige biologische winkels. Of huttentutolie in Nederland te koop is, weet ik niet. Lijnzaadolie krijgt een vieze smaak als de olie 'oud' wordt, dus een klein flesje gebruiken of delen met huisgenoten, kan handig zijn. Of je je ALA-bronnen nou mag verhitten of niet, is wat onduidelijk. Er wordt door sommigen aangeraden om deze producten rauw te gebruiken, omdat hoge temperaturen de ALA kunnen beschadigen, wat mogelijk ook slecht is voor je ogen. Maar verschillende bronnen spreken elkaar tegen. Van lijnzaad(olie) zegt men dat het alleen rauw gebruikt mag worden, maar het is mij niet duidelijk of dat specifiek op lijnzaad slaat, of bedoeld wordt voor alle voedsel dat je als ALA-bron wilt gebruiken. Koolzaadolie zou wel verwarmd mogen worden, zolang het niet te heet wordt en niet te lang verwarmd wordt; al zijn er ook bronnen die zeggen dat lang sterk verhitten ook geen probleem is. Rauw gebruiken kan in ieder geval sowieso geen kwaad. Je kan wat nootjes/zaadjes door salade, (soja)yoghurt, over je broodbeleg of (afgekoelde) maaltijd strooien. Olie kan je rauw gebruiken in salades. Toegevoegd na 30 minuten: Huttentutolie is overigens wel bij sommige webwinkels te koop, onder de naam Camelinaolie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100