Welke voedingsmiddelen zijn goed voor je botten?

Ik vraag me af welke voedingsmiddelen nu echt goed zijn voor sterke botten.

Kom aub niet aan met zuivel, dit schijnt juist slecht te zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk aan calcium, magnesium, vitamine C, vitamine D Zelf even googlen waar wat in zit calcium uit zuivel heeft melk alleen een slecht opneembare vorm. Beter is zure zuivel producten zoals kwark en yoghurt. Niet te veel calcium want dat verdrijft magnesium uit je weefsel en botten. Vermijden of matig in gebruik: Geraffineerde suiker, alcohol, roken. En bewegen, lopen, fitness is goed voor je bot gestel. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuivel is niet slecht maar inderdaad geen goede calciumleverancier.
Cryofiel
12 jaar geleden
Iemand die bepaalde antwoorden al bij voorbaat afwijst, zou geen vragen moeten stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom mag ik niet aangeven dat en bepaald antwoord beter niet gegeven kan worden, aangezien uit onderzoek juist blijkt dat van melk drinken juist bot ontkalking stimuleert in o
Plaats van tegen gaat. Er zijn zat andere calcium leveranciers, en die zou ik graag willen weten, dus waar maak je nu precies zon probleem van?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik maak geen probleem. Jij maakt een probleem. Voor jou zal dat onderzoek altijd de "enige echte" waarheid blijven, omdat je je afsluit voor andere onderzoeken. Of het wel of niet klopt dat melk botontkalking stimuleert, wordt daarmee irrelevant. Je maakt er een dogma van. In werkelijkheid zit er wel degelijk een kern van waarheid in, maar is het niet zo star als je nu beschrijft. Maar dat zul je op deze manier nooit ontdekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat maakt het ook uit, deze vraag gaat over voedingsmiddelen die goed zijn voor je botten. En ik geef dus aan om andere voedingsmiddelen dan melk te noemen.
Als je zo graag over melk wilt discuseren dan doe je dat maar op een voedingsforum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spareribs met bot en al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1+ Johny

Antwoorden (2)

In de regel voeding waar veel calcium in zit. Het is echter ook van belang dat het calcium goed wordt opgenomen, om verschillende reden kan dit worden belemmerd:

- Door de voeding zelf en de overige voedingsstoffen zoals fosfor en oxaalzuur
- Door te weinig beweging
- Door een gebrek aan zonlicht
- Door een gebrek aan vitamine D
- Door een gebrek aan plantaardige eiwitten
- Door cafeïne
- Door alcoholgebruik
- Bij vrouwen in de menopauze (hormonale veranderingen)
- Door hogere leeftijd

Over het algemeen kun je zeggen dat er veel calcium zit in peulvruchten, soja en sojaproducten, noten, groenten, volle granen en gedroogd fruit.

Melk en melkproducten bevatten veel fosfor. Hierdoor wordt calcium erg slecht opgenomen. Uiteindelijk leveren deze producten dus geen extra calcium op.
Groenten met veel oxaalzuur (spinazie, rabarber, postelein) hebben meestal ook een hoog gehalte aan calcium. Oxaalzuur en calcium houden elkaar in evenwicht vandaar dat deze groenten dan ook geen extra calcium opleveren.

Vergeet bij de 2e link het advies over melk drinken. Melk is goed voor pasgeboren kalveren, verder nergens anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je een compensatieplus gegeven omdat je antwoord correct is. De kritiek op zuivel hoor ik vaker maar die vind ik ongenuanceerd. Er zijn legio voedingsmiddelen die in een gevarieerde en gezonde voeding passen maar eigenlijk ergens anders voor bedoeld zijn, zoals eieren en honing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Ik snap de minnen niet goed, jammer dat de motivatie ontbreekt. Want ik ben wel benieuwd naar het tegendeel, als dat legitiem is. Daar leert men van, niewaar? Zuivel is veel minder goed dan men vroeger dacht, en bij sommige mensen heeft zuivel, vooral melk een slechte uitwerking op de spijsvertering en dus de rest van het lichaam. Dat neemt niet weg dat ik zelf af en toe niet van melk kan afblijven, verwerk in warme chocolademelk en (ahem) havermoutpap. Ik maak het ook wel eens van sojamelk of havermelk, waarvan sojamelk het beste alternatief is.
Maar het is niet hetzelfde, en misschien alleen wel omdat we/ik er mee opgegroeid zijn/ben. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melk bevat calciumcarbonaat is een anorganische verbinding en wordt daarom slecht opgenomen door het lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intolerantie voor lactose komt best vaak voor, zelfs bij nagenoeg complete volken. Soja heeft weer andere nadelen. Ik gebruik sojaproducten eigenlijk alleen maar als ze gefermenteerd zijn, zoals ketjap en tempeh, zoals in Zuidoost-Azië gebruikelijk is.
Zo heb ik het geleerd:

Vitamine D3 en K2 stimuleren de activiteit van het osteoblastisch eiwit osteocalcine. Osteocalcine absorbeert calcium, onttrekt het uit de bloedstroom en transporteert het naar de botten. Het werkt als een soort vacuüm waarbij
overtollige calciumstenen uit het bloed worden getrokken.
Osteocalcine wordt enkel actief wanneer het vitamine K2-gehalte in het lichaam op peil is. Vitamine K2 en D3 verwijderen tevens osteoclasten die bot afbreken. De meeste mensen hebben een tekort aan vitamine D3 en K2. Dit leidt tot zwakke botten en de afzetting van calcium in zacht weefsel.
Rauwe kaas en gefermenteerde drankjes bieden de perfecte combinatie vitamine D3 en K2, calcium, magnesium, zink, omega-3-vetzuren en verzadigde vetten.

Misschien heb je er iets aan :-)