kun je puur en alleen leven op voedingssupplementen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan volgens mij alleen zinnig beantwoord worden als je voedingssupplementen heel nauwkeurig definieert en als je ook nog verteld hoe lang iemand er op zou moeten kunnen leven...
Naast voedingssupplementen lijkt water in ieder geval ook nodig.
Ritsuka
10 jaar geleden
Nee, want je hebt ook kcal nodig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka, je hebt bijvoorbeeld eiwitshakes of weightgainers, waar bergen calorieen inzitten ;-)

Antwoorden (4)

nee, een supplement is een aanvulling geen vervanging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat kan niet want voedingssupplementen zijn tabletten, poeders, druppels of drankjes die de dagelijkse voeding kunnen aanvullen. Ze bevatten bepaalde stoffen die naar verluid goed zijn voor ons lichaam. Onder normale omstandigheden krijgen we deze stoffen in Nederland in voldoende mate binnen via onze voeding. Soms kan een aanvulling in de vorm van een supplement zinvol zijn. Er zijn verschillende soorten.
Voedingssupplementen kunnen verschillende stoffen bevatten, zoals vitaminen, mineralen, sporenelementen en allerlei extracten.

Met andere woorden: met voedingsuplementen krijg je geen kcal binnen maar vitaminen, mineralen, spoorelementen etc en daarmee houd je het niet lang vol. Verder mis je nog drinkvocht.

http://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/voeding/voedingssupplementen/extra/wat-zijn-voedingssupplementen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige voedingssupplementen hebben suiker als vulstof, en sommige voedingssupplementen zijn gevuld met olie (omega3-supplementen bijvoorbeeld). Deze soorten bevatten dus koolhydraten en vetten, en dus wel kcalorieën.
Niet dat ik het niet eens ben met de strekking van je antwoord hoor, het is natuurlijk ondoenbaar om daar voldoende kcalorieën per dag uit binnen te krijgen en niet bepaald gezond.
Nee dat kan niet en daarom zijn het dan ook supplementen (toevoegingen)
De basisvoeding om in leven te blijven bestaan uit eiwitten, koolhydraten en vetten, met daarin allerlei essentiële stoffen zoals vitaminen en mineralen.
Voedingssupplementen bestaan uit de stoffen die IN de basisvoeding zitten en voegen die dus extra toe. De supplementen zijn op zich dus geen voeding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou met een weightgainer voldoende calorieen binnen kunnen krijgen, en voldoende vocht, mineralen, eiwitten, vitamines, aminozuren, bcaa's enzv om, een tijdje in leven te blijven. Echter wordt dit natuurlijk niet aangeraden als vervanger van voedsel, dat zijn supplementen nooit.

Het gebruik van enkel en alleen zo'n supplement, zonder normale basis voeding is echter niet zonder gevaar of klachten van bijvoorbeeld de nieren, je alvlees, lever enzv. Dus aanvankelijk krijg je zoveel klachten, dat je het uiteindelijk misschien niet overleefd nee. Geen aanrader dus.

"Weightgainers zijn een aanvulling op je huidige voedingspatroon, zodat je op een makkelijke manier extra calorieën binnen kan krijgen. Het is niet de bedoeling dat je een Weightgainer ter vervanging van je voeding neemt, want dan krijg je nog steeds geen extra calorieën binnen".

Als je bedoeld, of je op een paar pilletjes kunt leven, dan denk ik dat je nog minder kans maakt.
Ik heb wat linkjes zodat je het e.e.a. kunt nalezen.

http://www.acti-vita.nl/supplementen/weight-gainers.html

http://krachttraining.net/index.php/wat-zijn-de-beste-weightgainers.html

http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/69914-weight-gainer-de-manier-om-spiermassa-aan-te-komen.html