Is gehard palmvet nu gezond of ongezond?

Ik weet dat geharde plantaardige vetten niet gezond zijn vanwege de transvetten, maar ik hoor wel vaker dat er een uitzondering zou zijn voor palmvet en kokosvet, omdat die van nature al hard zouden zijn. Klopt dit?

Ik heb nl. op mijn pot pindakaas gehard plantaardig vet met tussenhaakjes "palm" staan. Ik vond dit nogal vaag, aangezien dit dan toch niet gehard zou moeten worden maar gewoon "hard zijn". Google levert me nogal onduidelijke antwoorden op..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.3K

Antwoorden (3)

Één regel moet je altijd scherp voor ogen houden..en die regel luidt:

Elk vet dat in de koelkast hard wordt..behoort tot de 'slechte' vetten.

Of dat vet nu van oorsprong plantaardig is of niet..dat maakt niet uit.

Tegenwoordig 'bewerkt' men het plantaardige vet dikwijls om het 'geschikt' te maken voor het artikel waarin men het wenst te stoppen.

Die bewerkingen echter kunnen zover gaan dat zelfs slechte vetten..stroopachtig of vloeibaar worden en blijven.

Het bewerken kàn gezonde vetten tot ongezonde vetten maken..en doet dat doorgaans ook.

Derhalve moet je altijd wat wantrouwig staan tegenover het begrip 'bewerken'

Gehard palmvet is duidelijk bewerkt..want het is gehard..en dus kun je er op rekenen dat het ongezond is.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens! Kokosolie is supergezond en roomboter kan echt geen kwaad als je het normaal gebruikt. Of geloof je nog dat alle verzadigde vetten slecht voor je is?
Wat je zegt klopt. Palmvet en kokosvet zijn de uitzondering.

Van palmvet weet ik wat minder...maar voor kokosvet geldt
in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd in de media is kokosolie een zeer gezonde olie. Het is eigenlijk de enige olie die écht geschikt is voor het gebruik op hoge temperaturen zoals bij frituren, bakken en braden.
Kokosolie bevat hoofdzakelijk vetzuren met een middellange keten en maar een klein gedeelte met lange keten. Dat maakt de olie als het ware flexibel en dat is beter voor het lichaam. Er zijn veel bedrijven/merken die trots vermelden dat hun 'bak en braadolie' weinig schadelijke transvetzuren bevat terwijl kokosolie geheel geen transvetzuren bevat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gehard of gedeeltelijk gehard betekent bewerkt en bevatten transvetzuren.

Het klopt dat kokosolie en palm een hogere smeltpunt hebben en dat het op kamertemperatuur van nature hard is of vast van vorm. Maar dat is iets anders dan gehard.

Dus de pindakaas die jij bezit is bewerkt en bevat transvetzuren omdat er staat "Gehard plantaardig vet"'

Eigenlijk zou er een wet in Nederland die moet aangeven dat het om transvetzuren gaat en ook hoeveel er in zit.

Of beter verbieden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verbieden zou ik helemaal geweldig vinden, maar dan in zijn geheel en neit landsgebonden. Want ondertussen zitten we opgeschept met die dubbelzinnigheden en best wel smerige trucjes. Want als het hard is zou je denken dat ze het niet hoeven te verharden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Denemarken is het verboden. In Amerika moet er het percentage bijstaan. Maar hier in Nederland hoeft het allemaal niet. Als dan ook het voedingscentrum gezonde oliën in de ijskast zet maar margarines en halvarines aanbeveelt waar dus ook transvetzuren in zit dan vraag me echt of welke grote bedrijven daar achter zitten. Het voedingscentrum is een poppenkast. Ook de Universiteit van Wageningen doet gesponsorde onderzoeken van grote bedrijven die bijvoorbeeld melk proberen te promoten. Dus voorlopig gaat het niet gebeuren, ben ik bang!