Bij wie wie zou ik hulp kunnen krijgen bij een dieet?

Ik heb een lactose, fructose, sucrose allergie waarvoor ik een ingewikkeld dieet moet volgen. Mijn diëtiste weet hier ook amber raad mee. Ook aan de huisarts of mdl arts heb ik niets.
Waar zou ik nog meer terecht kunnen?

Toegevoegd na 1 uur:
Het is eigenlijke meer een tolerantie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nou, hier is maar 1 antwoord op: terug naar je internist! Aan de hand van welk onderzoek heeft je internist dit vastgesteld?? Ik weet alleen dat mensen vaak melk en fruit en suiker slecht verteren als gevolg van coeliakie. Dan zijn de darmvlokken kapot en werkt de opname van voedingsstoffen slecht. De enzymen die op je darmvlokken zitten (het enzym lactase voor de vertering van melk en het enzym saccharase voor de vertering van suiker) kunnen dan hun werk niet goed doen.

Ben je niet beter af bij een maag-lever-darm-specialist?? Je hebt natuurlijk eerst een duidelijke diagnose nodig, voordat je weet wat je eraan moet doen!! En een dietiste van een ziekenhuis moet jou echt verder kunnen helpen, maar dan heeft zij wel een duidelijke diagnose nodig met richtlijnen wat wel en niet mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een gespecialiseerde diëtist dan, denk ik. Misschien kun je in een academisch ziekenhuis bij de afdeling allergologie vragen of zij een diëtist weten bij wie je met dit soort dingen terecht kunt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eens bij een gespecialiseerde nutritionist of diëtist langs gaan. Van lactose is intolerantie bekend (is niet hetzelfde is als allergie), van fructose en sucrose klinkt het erg zeldzaam zo niet onwaarschijnlijk.
Allergie is gebaseerd op afweer en antilichamen: dat kan bij deze eenvoudige suikers niet het geval zijn. Blijkbaar mist jouw spijsverteringsstelsel enkele enzymen die essentieel zijn bij de afbraak van fructose en sucrose. Fructose is zo'n essentiële voedingsstof dat je bijna niet kan leven zonder....
(uit nieuwschierigheid: hoe is de allergie/intolerantie gediagnostiseerd?)
12 jaar geleden
Of bij alternatieve geneeskunde kan je eens om info vragen. Die kunnen je vast wel helpen, wat vervelend voor je.

Hier nog een site dat belangrijk is:http://www.voedselallergie.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt kiezen voor een herbalife dieetiste. Ik gebruik dat zelf ook, maar dan om af te vallen.herbalife heeft heel veel handige snufjes voor allergieen. Dus mijn advies is: kijk een op www.herbalife.nl succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn weten bevatten bijna alle Herbalife producten lactose.
Lactose en sucrose (sacharose) zijn disachariden, elk samengesteld uit twee verschillende monosachariden, enkelvoudige suikers. Allergieën voor suikers komen bij mijn weten niet voor maar intolerantie, ook wel malabsorptie genoemd, des te meer. Die voor lactose komt zelfs heel veel voor, zeker in werelddelen als Azië en Afrika. Het zijn stofwisselingsaandoeningen waarbij een enzym in het lichaam ontbreekt of te weinig wordt aangemaakt om de betreffende suikers af te breken.

Alleen lactose is vrij gemakkelijk te vermijden door geen melkproducten of voedingsmiddelen te gebruiken waar melk in verwerkt is. Dat is bij fructose een stuk moeilijker omdat sacharose, gewone tafelsuiker, in bijna alle fabrieksproducten verwerkt is en ook een belangrijke suiker is in frisdranken, vruchtensappen en honing. Dit is geen makkelijke aandoening om goed mee om te gaan.

Je hebt dus inderdaad een diëtist nodig die zich speciaal verdiept heeft in dit probleem. Je moet leren waarin de suikers voorkomen waar je intolerant voor bent en welke producten je wel mag hebben. Het zal er waarschijnlijk op neerkomen dat je heel veel eten zelf helemaal moet klaarmaken om zeker te weten dat het de bewuste suikers niet bevat. Als je huisarts of specialist niet weten hoe ze je moeten begeleiden moeten ze je naar iemand verwijzen die daartoe wel in staat is.