Eten sporters over het algemeen gezonder als mensen die niet of nauwelijks sporten?

Dit vroeg ik me af omdat enerzijds het stereotype beeld heb dat mensen die veel sporten geobsedeerd zijn met sporten, en anderzijds het beeld zijn dat mensen die sporten denken dat het nuttigen van ongezond eten toch niks uitmaakt; juist omdat ze sporten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
bedoel je recreatieve sporters of professionele sporters? zit ook wel verschil in
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat is "ongezond"? Ik sport veel. Ik ben echter niet geobsedeerd met sporten. Het is gewoon een fijne bezigheid. Ik eet "ongezond" in de zin dat ik enorm veel calorieën naar binnen werk. Maar mijn BMI is al jaren net boven de 21, dus die calorieën voldoen kennelijk precies aan de behoefte. Ik eet gezond in de zin dat ik gevarieerd eet, niet teveel zout en suiker neem, en zorg voor voldoende vitaminen en zo.
Z512099
10 jaar geleden
Sporters zullen als eens "ongezond" eten of uit de bol gaan, maar ze doen dat af en toe en dan kan dat eigenlijk geen kwaad. Ze weten dat ongezond eten op den duur op hun prestaties zullen "wegen".
Heel wat mensen houden niet zo van sport en dat wil niet zeggen dat ze ongezond eten, toch vind je bij de niet-sporters de echte ongezond-eters.

Antwoorden (1)

Dat is niet perse zo, maar vaak wel. Veel sporters sporten behalve om het plezier dat ze eraan beleven, zich ook bewust zijn van de effecten van sporten op de gezondheid. Met andere woorden, zorg voor de gezondheid zit bij hen als het ware hoog in de aandacht. Als je daarmee bewust bezig bent, zal je minder geneigd zijn te roken, te veel te drinken of slecht te eten. Iemand die op de bank zittend chips eet elke avond met een biertje en een sigaret is minder bezig met actief voor zijn gezondheid te zorgen. Aannemelijk is dat bij deze groep mensen ook de aandacht voor gezonde voeding minder is dan bij een sporter.