Wanneer is het gebruikelijk/aan te raden om sondevoeding toe te dienen bij iemand die alsmaar afvalt (en gewoon eet en geen eetstoornis heeft)?

Mijn vriendin weegt 40,5 en is ongeveer 1:60
Ze blijft afvallen (niet door een eetstoornis, maar door een (nog????) onverklaarbare reden. Ze eet redelijk goed).

Toegevoegd na 1 minuut:
O en toen ze nog niet ziek was woog ze 49.
Mogelijk is ze 'ietsie pietsie' kleiner dan 1:60 (maar dat is een schatting en ik heb hier geen centimeter).
Ze is vel over been!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K
Cryofiel
12 jaar geleden
Onverklaarbare reden? Goed eten? Als ik een onbeschaamd directe vraag mag stellen: Weet je *zeker* dat ze geen anorexia heeft? Anorexiapatiënten zijn vaak reuze goed in het misleiden. Dan eten ze behoorlijk goed, maar ja, een laxeerpil doet "wonderen". Of een vinger in de keel. Ze zou de eerste niet zijn, vandaar dat ik je deze vraag toch maar stel. Hopelijk is mijn vrees onjuist...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100 % zeker. Heb zelf een eetstoornis (gehad?) en zij ECHT niet.
Vragen staat vrij hoor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch gaat mijn gedachten uit zoals Cryofiel ook dacht. Vraag me toch af in hoeverre je dat zeker kunt weten. Mensen met anorexia zijn een kei in het verbergen van de ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof mij nou maar; mijn vriendin heeft geen anorexia.
Zij vindt slank zijn mooi, maar zij vindt zichzelf nu te dun en klaagt over de pijn die ze heeft met zitten en op haar rug liggen en over de borsten die alsmaar kleiner worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof me nou ook maar dat zelfs dat echt niks zegt. Niet iedereen met een eetstoornis wil slank zijn maar gaat het niet eten alleen maar om controle te hebben. Wie zegt dat ze eerlijk is? Weet uit ervaring (niet bij mezelf maar wel dichtbij) dat het niet altijd bij iedereen om dezelfde reden gaat. Anorexia is niet alleen dun willen zijn maar controle hebben. Ook dat ze die dingen tegen je zegt kan een manier zijn om jou niet te laten denken dat het om anorexia gaat. Mensen met anorexia kunnen echt heel erg slim zijn. De aandacht die ze van jou krijgt nu omdat ze dun is kan al een reden zijn ervoor te zorgen dat ze nog meer afvalt. Dit vooral omdat er geen oorzaak gevonden word na vele onderzoeken en doktersbezoeken moet je dit toch echt goed in de gaten houden. Las ook ergens dat ze niet meer geholpen wil worden (in je antwoorden) en dat zou al een alarmbel moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vriendin krijgt genoeg aandacht van me (behalve nu natuurlijk) en ik weet precies wat het is om een eetstoornis te hebben, dus dat hoef je me (niet aanvallend bedoeld) niet uit te leggen :P Thanks anyway. En over dat laatste. Dat wisselt steeds. Reactie van mijn vriendin: beste blonT,
ik kan je bij deze zeggen dat het echt NIET gaat om een eetstoornis! ik ben de laatste maanden echt extreem afgevallen en ben hiervoor ook al bij een dietiste geweest.
deze heeft wat onderzoeken bij mij verricht en is tot de conclusie gekomen dat ik door mijn ziek zijn twee keer zoveel verbrand als een ander. hier kan helaas verder niets aan gedaan worden. ik ben express al meer gaan eten om er iets aan te doen maar helaas ik blijf gewoon teveel afvallen. zelfs zoveel dat ik me hier zwaar zorgen om begin te maken. ik bedoel het is niet mooi en ook zeker niet gezond in de toestand waar ik nu in zit. wel heb ik een vermoeden dat het ook met de medicatie te maken heeft maar dat is niet zeker.
en idd ik heb gezegd dat ik het niet meer zag zitten maar dat is omdat ik al 3 jaar ziekenhuis in ziekenhuis uit ga en het alleen maar slechter met me gaat in plaats van beter.
ik zou graag een antwoord zien waar ik iets mee kan omdat ik wel geholpen wil worden in plaats van antwoorden over anorexia waar ik helaas dus niks mee kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou eventueel iom met een dietist starten met nutridrink. Zoals aangegeven verkrijgbaar bij een apotheek en speciaal voor mensen om in gewicht aan te komen of iig niet verder af te vallen.

Het beste antwoord

Zoals ik in je eerdere vraag las over de ziekte van lyme bij je vriendin denk ik dat dit de oorzaak is en zou ik dus bij die betreffende arts het afvalprobleem voorleggen, misschien zijn de darmen of iets dergelijks beschadigd geraakt en lijkt mij een onderzoek toch echt heel dringend. Het kan zijn dat ze iets ooit iets gegeten heeft wat eigenlijk niet goed meer was (bijvoorbeeld vlees wat niet goed gaar was) en hierdoor een lintworm zich heeft kunnen innestelen....die eet alles wat jij binnen krijgt op en wat als er geen eten meer binnen is? Waar begint het dan aan?
In dat geval zou sondevoeding dus geen enkele zin hebben en daarom wordt het alleen toegepast bij nader onderzoek en dat kan alleen een arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft inderdaad lintwormen gehad! Ik snap het minnetje niet. Super antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk het beste antwoord (: Merci beaucoup!

Andere antwoorden (7)

Lijkt mij dat ze sondevoedong krikgt als ze zelf niet meer wil eten, of dat ze zelf niet meer kan eten. In dat geval zal ze dus geen sondevoeding krijgen. Als ze echt gaat 'lijden' aan haar ondergewicht zullen artsen haar echt wel helpen, daar ben ik van overtuigd, zeker ook omdat het komt door die ziekte. Echter zolang ze goed eet en ze kan nog gewoon leven lijkt me dat ze geen sondevoeding krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sondevoeding wordt gegeven aan patiënten die zelf niet meer kunnen/willen eten, waardoor hun leven in gevaar komt. Voor jouw vriendin geldt dit niet, dus krijgt ze in ieder geval voorlopig nog geen sondevoeding.
Mijn moeder kreeg sondevoeding toen ze zelf na een herseninfarct niet meer kon slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik haar was, zou ik als de weerlicht een afspraak maken met een arts om te kijken wat hier aan de hand is. Bij haar lengte hoort een gezond gewicht van tussen de 48 en 64 kilo (ongeveer).
Vooral het feit dat ze onverklaarbaar afvalt kan zorgwekkend zijn.

Een arts kan haar ook het beste adviseren wat ze kan eten, of hij/zij kan haar verwijzen naar een diëtist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het jammere is dat ze al drie jaar van arts naar arts gaat en van ziekenhuis naar ziekenhuis. We kennen de weg nu erg goed in het ziekenhuis :') Zolang de oorzaak niet bekend is, is het dan logisch om naar een diëtist te gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er nog logisch als je alles al geprobeerd hebt? Ze kan in ieder geval eens contact opnemen en de zaak voorleggen. Ik denk alleen dat een diëtist erg huiverig zal zijn om iets voor te schrijven als niet duidelijk is wat de onderliggende oorzaak van het probleem is. Want stel je voor dat er voeding voorgeschreven wordt die de situatie geen goed doet of verergert? Als het goed is, zal in deze situatie de diëtist alleen iets doen in overleg met een arts.
Sondevoeding is in haar geval inderdaad geen optie maar er bestaan wel producten die extra calorieën en mineralen toevoegen aan voeding. Vraag eens aan de huisarts of ze daarvoor in aanmerking komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan van die NutriDrinks die je zelf bij de apotheek kunt kopen (ik bedoel niet van die zogenaamde dieetshakes die je bij de drogist kunt krijgen maar echt van die voedingsdrankjes voor mensen die in gewicht moeten aankomen). Wellicht lukt het om dat naast de voeding te gebruiken en op die manier wat extra calorieën binnen te krijgen?
Sondevoeding wordt pas in uiterste geval toegepast, meestal als eten via de normale weg echt niet meer lukt.
Of als iemand weigert te eten maar daar is nu ook geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sondevoeding heeft geen zin als je gewoon kunt eten. Sondevoeding is immers in feite niets anders dan vloeibaar gemaakte normale voeding.

Zo'n heftig ondervoedingsproces heeft fysieke gevolgen. Het kan niet anders dan dat er sprake is van ernstige tekorten. Of die ontstaan zijn door te weinig of verkeerd eten, braken of opnamestoornissen in de darmen maakt niet uit. Er moet inmiddels al een negatieve spiraal gaande zijn waardoor de gevolgen van ondervoeding mede-oorzaak worden van de ziekte. Alleen dat is al een goede reden voor een ziekenhuisopname. Die tekorten moeten op de een of andere manier aangevuld worden om het proces te keren. Dat redt je vriendin niet meer met 'gewoon eten'.

Zijn er nooit uitspraken door medici die in ieder geval een richting aangaven van mogelijke oorzaken? Ik opperde al iets van opnamestoornissen, bijvoorbeeld. Het kan niet anders dan dat er afwijkingen gevonden zijn, zeker bij recent onderzoek.

In ieder geval heel veel sterkte. Het is niet niks wat je allemaal met ons deelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Keesvl, Bedankt voor uw antwoord en uw sterktewens (+)
Er is nooit iets vastgesteld helaas.
Mijn vriendin heeft het vermoeden dat het komt door haar medicijnen die ze slikt en slikte tegen de pijn (eerst tramadol en nu tweemaal daags lyrica 75 mg). De artsen weten van het feit dat ze zoveel is afgevallen, maar vinden dit klaarblijkelijk geen reden tot ziekenhuis opname. Bovendien lopen er nu allemaal andere onderzoeken (een arts zei laatst 'op een gegeven moment moet je verder en kan je beter naar een hulpverlener (bijv psycholoog) gaan' of zo iets dergelijks). Waarvan ze 1 juli de uitslag krijgt:
- Bloedonderzoek (test op ziekte van lyme)
- Elektromyografie (zenuw onderzoek)
- En nog iets waarvan ik zo 1,2,3 niet op de naam kan komen.
ik ken toevallig iemand die hetzelfde heeft en die is naar de dokter gegaan, zo bij het ziekenhuis terecht gekomen waar ze verder aan t onderzoeken zijn.
tussendoor (vorige week) is ze ook een tijdje opgenomen en aan de sondevoeding "gelegd". het gaat nu wat beter en ondertussen zoeken ze verder.

beterschap