Hoe gezond is Sojamelk/drank? (Als Vleesvervanger en als aanvulling op een slecht eetpatroon )

Ik ben vegetariër maar gebruik geen vleesvervangers.
Niet verstandig,ik weet het,maar dat heeft dan weer te maken met mijn(slechte)eetpatroon/stoornis.
Ik wil proberen toch genoeg binnen te krijgen en niet nog magerder te worden.(ongeveer 39 kilo -1.68)
Zou een paar glazen Sojamelk bijv. genoeg vitamines en eiwitten leveren zonder dat ik verder mijn eetpatroon hoef te wijzigen?(zover ben ik nog niet!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Sojabonen zijn hoogwaardig eiwitrijk aangezien zij alle essentiële aminozuren bevatten.

Toch zijn de meningen nogal verdeeld over soja en gezondheid. Zoals het met elk product het geval is zullen de nadelige gevolgen te overzien zijn wanneer het product met mate wordt gebruikt.
Bovendien is geen enkel mens gelijk wat ervoor zorgt dat de voor- en nadelen van sojamelk per persoon kunnen verschillen.

Een nadeel dat bij het gebruik van sojamelk wordt genoemd is dat zij een groot aantal stoffen bevat die de werking van enzymen als trypsine blokkeren. Deze stof is juist van groot belang voor de opname van eiwitten.
Dit is informatie die nogal lastig te interpreteren is aangezien als voordeel van sojamelk wordt genoemd dat zij rijk is aan eiwitten.
Bovendien bevat soja de stof lectine die het voor de darmen moeilijker maakt om bouwstoffen uit de voeding op te nemen waardoor een tekort kan staan aan vitamine A, D, E en B12.

Aangezien je blijkbaar problemen hebt met je eetpatroon, zou ik niet zelf naar aanvullingen van voeding gaan zoeken, maar zeker een dietist(e) raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De min snap ik niet want je zet hier een prima verhaal neer met terechte bedenkingen. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Siska!
Misschien is het dus toch niet zo goed als ik hoopte(?)
Tegenstrijdige antwoorden hier.
Ik weet nu niet goed wat te denken van dit alles.:-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Laurena: maak een afspraak met een dietist(e). Geloof me, dat is echt het beste voor je. @Keesvi: bedankt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik mee bezig,Siska.
En van mij een +1 !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Laurena. Succes hoor!

Andere antwoorden (3)

Hai,

Ik ben ook vegetarier en ben langs een dietist geweest voor mijn eetpatroon, deze heeft me goed geholpen. Nu drink ik ongeveer 400 ml sojamelk light per dag. Voor jou zou ik gewoon sojamelk doen, jij heb light niet nodig. Het bevat inderdaad veel goede vitamine ed. Als ik jou was zou ik naar een dietist gaan, deze weet precies wat jouw lichaam nodig heeft en kan je hiermee helpen, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je snelle antwoord!
Ik blij te horen dat het inderdaad gezond is.
Ik heb het gelukkig al gekocht.
Wel light, maar ja..beter dan niets.
Sojamelk idd maar ook rijstemelk is heerlijk en een bron van vitamines.
Dream dranken zijn 100 % plantaardige en natuurlijke dranken op basis van rijst of haver. Rice Dream en Oat Dream bevatten heel weinig verzadigde vetten en helemaal geen cholesterol. De licht zoete smaak, die Dream-dranken krijgen, is afkomstig van natuurlijke suikers die vrijkomen tijdens de fermentatie van rijst en haver.
Wilt u minder of geen dierlijke producten eten? Dan zijn Dream-dranken een natuurlijk alternatief. De lichte textuur is makkelijk verteerbaar en wordt snel opgenomen in uw stofwisseling. Er zijn verschillende smaken: bio, naturel, vanille, hazelnoot/amandel en chocolade. Alleen bij de chocoladevariant zijn suikers toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet echt niet wat Dream dranken zijn!
En rijstemelk heb ik nog nooit van gehoord.(wel rijstepap )
Ik zal wel even je bron checken.
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi vragertje.
rijstmelk is idd een goede en lekkere vervanger.
mijn moeder heeft blaaskanker en veel fysieke problemen, de rijstmelk is vooral in slechtere tijden een prima alternatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haver- en rijstmelk zijn wel heel lekker, maar bevatten over het algemeen maar weinig proteine, dus als vervanger voor dierlijke producten is sojamelk geschikter.
De voedingswaarde van sojamelk is laag. Essentiële voedingsstoffen komen er in dermate kleine hoeveelheden in voor dat een paar glazen sojamelk per dag nauwelijks bijdragen aan een volwaardige voeding:

Energie waarde 37Kcal / 156KJ
Eiwit 3,0g
Koolhydraten 2,3g
waarvan
Suikers 2,3g
Lactose 0g
Vet 1,8g
waarvan
verzadigd 0,3g
enkelvoudig onverzadigd 0,4g
meervoudig onverzadigd 1,1g
waarvan
Omega 6 0,94g
Omega 3 0,12g
Cholesterol 0mg
Vezels 0,5g
Natrium 0,04g
Calcium 120mg
Vitamines
Vitamine B12 0,38µg
Vitamine D2 0,75µg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee Kees, daar ben je weer!;-)
Op het pak dat ik in huis heb staat:bron van dagelijkse voedingsstoffen,calcium,vitamines en boordevol eiwitten.
Ik nam aan dat dit wel goed en gezond moest zijn..(?)
Nu weet ik het echt niet meer.
Ik denk dat ik beter kan ophouden allerlei vragen te stellen die bij mij weer meer vragen oproepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En een +1 van mij voor weer een uitgebreid antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit je wel op je huid, hè? :-) Kijk zelf maar. Met 3 gram is sojamelk bepaald geen grote eiwit leverancier. Vezels zitten er nauwelijks in en van 0,12 g omega 3, een essentieel vetzuur, word ik ook niet enthousiast. Alleen calcium en vitamine B12 vormen een substantiële bijdrage aan wat we dagelijks nodig hebben. En dan moet je b12 ook nog met een aantal andere vitamines (die niet in de sojamelk voorkomen) samen nemen om er enig effect van terug te zien. En met die idiote 0% cholesteroldeclaratie valt meneer Alpro wat mij betreft door de mand met zijn misplaatste gezondheidsclaims. Oftewel, sojamelk past prima in de vetfobie, waardoor overgewicht juist in de hand wordt gewerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, dank! Een aantal van je vragen zit precies in mijn belangstellingssfeer.