Waarom word ik zo slap van het paleo dieet?

Ik heb al eens eerder het South Beach dieet gevolgd. Nu het paleo dieet. Ik merkte dat als ik me strikt houdt aan het dieet ik na 2 dagen helemaal slap ben en na 3 dagen ondervoedingsverschijnselen krijg (wit, koud, rillen, paniekaanvallen). Dit terwijl ik ruime hoeveelheden groenten, fruit, tomaten, vlees en vis eet en ook iedere dag een vitaminesupplement. Heel veel mensen volgen het paleo dieet zonder problemen, dus waarom loopt het bij mij altijd zo slecht af?

Ik ben 10 kilo te zwaar en zou graag wat afvallen, maar gewoon door op mijn voeding te letten val ik niet af (en kom ik ook niet aan).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je strikt paleo eet dan krijg je dus geen snelle suikers binnen. En ga je over op ketose, dat klinkt eng maar is het niet, het is gewoon vetverbranding (meetbaar in urine met urinestaven die je bij apotheek kunt kopen. O.a je brein kan alleen glucose als brandstof gebruiken je lichaam moet dus omschakelen om vet beschikbaar te maken als brandstof. Duurt een paar dagen om over te schakelen. Per slot van rekening heb je grootste deel van je leven op melk en brood en aardappelen geleefd.

Reken maar dat je afvalt met paleo (mits je brood, aardappelen en pasta en melkprodukten echt van je menu afhaalt.)

Toegevoegd na 3 minuten:
= glucose. En paleomensen eten eiwit en alle vetten, (ook de verzadigde) die niet van zaden afkomstig komen voor de energievoorziening
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Blijkbaar krijg je toch te weinig binnen.
Als de verschijnselen zo sterk zijn, val je dan ook niet af?

Tien kilo moet kunnen als je gewoon wat minder eet...

Maar: als je afvalt komt je lichaam wat te kort, en dan zijn de verschijnselen die je beschrijft niet zo vreemd.

Ga eventueel naar een dietist voor professioneel advies: elk mens heeft een andere stofwisseling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je lichaam heeft even tijd nodig om zijn processen aan te passen aan het verminderde aanbod van koolhydraten. Je zou ook kunnen proberen om langzaam over te schakelen ipv in één keer je hele dieet om te gooien, dan blijft je bloedsuikerwaarde een beetje meer op peil. Ik zou niet zomaar nog meer gaan eten, als je lichaam straks gewend is aan het veranderde aanbod van voedingsstoffen dan gaat het er toch om dat je minder energie binnen krijgt dan wat je verbruikt. Ook vetten en 'langzame' koolhydraten die het lichaam niet nodig heeft worden uiteindelijk opgeslagen als vet. Maar val vooral ook niet te snel af! Anders zit je straks met het gevreesde jojo-effect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het een te grote overgang is,
ineens al je snelle koolhydraten schrappen kan je lichaam niet aan.

Langzaam afbouwen, dus je in het begin niet al te streng aan het dieet houden.
In het begin de minst slechte oude gewoontes nog even blijven eten. Bijvoorbeeld brood langzaam afbouwen, je zou eerst zuurdesembrood kunnen gaan eten, dan roggebrood of tarwekiembrood, voordat je er helemaal mee stopt.

Melk wel meteen schrappen, maar kaas en yoghurt kan je er nog even inhouden. (eventueel op zoek naar rauwmelkse producten)