Hoe kan ik zorgen dat ik beter ga eten?

Ik neem me regelmatig voor om vanaf een bepaald moment beter te gaan eten maar dan betrap ik mezelf toch weer met een zak chips of in de friettent. Naast dat het ongezond is kost het ook nog eens een hoop geld. Wie kan mij helpen om niet meer vet te willen eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het probleem is puur de mindset. Alles wat een mens doet doet hij om pijn te ontwijken of juist om plezier te krijgen. Je verstand is de berijder en je emotie de olifant. Je weet dat je je beter zou voelen als je gezond zou eten, maar op het moment dat je in aanraking komt met verleidingen, gaat de olifant er met je vandaar en denk je op dat moment dat toch ongezond eten meer plezier geeft dan het laten staan. En zodra het achter de kiezen zit voel je vies en schuldig en kun je zelfs zelfhaat ontwikkelen omdat je iedere keer je eigen beloftes verbreekt. Probeer in het vervolg in het geval van verleiding te denken, "als ik weet dat ik me niet lekker ga voelen als ik dit eet en op de lange termijn hier ook alleen maar ongelukkiger van ga worden, is het dan nu de paar minuten smaaksensatie waard?" Verder vooruit kijken is de truc. Geen keuzes maken puur voor het moment maar voor je toekomstige zelf. Je kunt ook steun zoeken bij vrienden of mensen op fora op het internet, die met hetzelfde struggelen. Als je samen een uitdaging aangat en het gevoel hebt dat je er niet alleen voor staat dan voel je je vaak sterker. Je kunt elkaar peptalks geven en misschien elkaar belonen voor "goed gedrag". Wat ook kan helpen is je verdiepen in voeding. Als je veel gaat lezen over hoe slecht de patat en die chips is en wat voor gevolgen het kan hebben voor je lichaam en je wordt daaraan herinnerd als je chipszakken ziet liggen in de supermarkt, dan wordt het ineens een stuk minder verleidelijk. Maar verdiep je vooral ook in gezonde voeding, want dat stimuleert weer om juist gezonde producten te kiezen. Lees bijvoorbeeld eens het boek "Een leven lang fit". (En daarna Thrive diet van Brendan Brazier) Bewust zijn van de gevolgen van je gedrag, verder vooruit kijken en ondersteuning zoeken daar gaat het allemaal op. Puur om anders denken. Andere gedachten = ander gedrag. ER zijn ook voel boeken over denken en gedragsverandering, waaronder het boek "Switch: How to change things when change is hard, van Chip Heath and Dan Heath. Ook in het Nederlands te bestellen bij bol.com Ik vond ook nog deze link: http://www.dekrachtvangedachten.nl En onderstaande video: How to stop overeating vind je wellicht ook interessant. Ik hoop dat je iets hebt aan deze handvaten! Succes! Toegevoegd na 4 minuten: Denk er dus aan hoe goed en sterk je je zou voelen als je het vette eten laat staan. Hou vol, je smaakpapillen zullen wennen aan het gezonde eten en na een paar weken zal je trek in vet eten verdwijnen!

Bronnen:
http://www.lucsala.nl/olifantmodel.pdf
http://youtu.be/1Hanb3u2mkM

Je weet dat hoe je nu eet slecht voor je is, dat zou al een motivatie moeten zijn, je kunt voorgesneden groenten kopen, zodat je dat al niet meer hoeft te doen, aardappels kun je de avond van te voren vast schillen en in het water in je koelkast zetten, vis of vlees 's avonds vast uit de vriezer en ook in de koelkast, zo heb je binnen een half uurtje een gezonde, voedzame maaltijd op tafel. Op den duur ga je wel op de gewone manier koken, probeer in het weekend vast wat leuke recepten, kijk bijv eens op www.smulweb.nl

Kijk in een frituur eens naar de meeste andere klanten. Dikke vrouwen met gigantische vetrollen en dikke armen. Een gezicht als een vette oliebol. Mannen met reuzen bolle buiken en dikke korte beentjes. Bestudeer zo'n mensen heel aandachtig en vraag je af of jij er ook zo uit zou willen zien....

Probeer eens een aantal dagen bij te houden wanneer je wat eet. Kijk na een aantal dagen waar jij de 'fout' ingaat en hoe je deze momenten kunt voorkomen. Je kan bijvoorbeeld geen chips in huis halen wanneer je weet dat je rond 9en voor de buis gaat lopen snaaien. Zoek naar verantwoorde tussendoortjes die je kan nemen als je trek hebt zoals fruit, rijstwafels etc. Wat je ook kan gaan doen is van te voren bekijken wat je gaat eten. Zorg dat je je aan het lijstje houdt en je geen snacks meer meeneemt die echt vet zijn. Als je ziet hoe gezond je bezig bent zou dit een motivatie kunnen zijn om verder te gaan met je nieuwe en gezondere eetpatroon.

Je moet geen ongezonde dingen in huis halen zoal chips, cola, friet. Want als je het niet hebt kan je het ook niet eten. Verder moet je thuis koken en niet naar een friettent gaan. Of ga anders vaak bij familie/vrienden eten dan ga je tenminste niet naar een friettent. Toegevoegd na 1 minuut: Je kan ook turven hoe vaak je iets eet wat niet mag en als je de mist ingaat dan zet je geen streep maar een kruisje. En uiteindelijk mogen er steeds minder kruisjes staan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100