Multivitamine zijn er in verschillende samenstellingen. Wanneer mag een fabrikant zijn product een multivitamine noemen?

Uit onderstaande bron kun je niet opmaken of een fabrikant zichzelf bij 2 soorten vitaminen al een multivitamine mag noemen. Daarnaast wordt er gesproken over mineralen terwijl het een multivitamine heet. Ten slotte vraag ik me af of in de huidige multivitaminen per vitamine minimaal 100% van de ADH zit.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Multivitaminepreparaat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De samenstelling van de meeste goedkopere multivitaminepreparaten wijken onderling niet veel af maar er zit doorgaans veel te weinig vitamine C in vanwege het grote volume dat ascorbinezuur inneemt. De duurdere soorten wijken meer af. Om te beginnen heb je hooggedoseerde (volgens de ortholemoleculaire leer) multi's, met een vaak tientallen malen hogere dosering vitamines en mineralen dan in de goedkopere. Maar ze kunnen ook wat minder gebruikelijke ingrediënten bevatten, zoals bioflavonoïden, carotenoïden, ginkgo biloba, ginseng, etc..

Standaardingrediënten zijn vrijwel altijd de vitamines A, B1, B2, B3, B4, B5, C, D3 en E en de mineralen calcoim, magnesium, zink, selenium, chroom, koper, mangaan, borium en molybdeen. Vitamine C kun je er het beste apart nog bijnemen en vaak zie je ook visolie geadviseerd. Daarmee krijg je niet alleen omega vetzuren maar ook extra vitamine D binnen.

Toegevoegd na 5 uur:
calcoim moet natuurlijk calcium zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In multivitaminepillen zit per definitie niet van alle vitamines 100% van de ADH, omdat je van sommige vitamines bij overdosering schade kunt oplopen (zeker van de vetoplosbare vitamines zoals A, D, E, K).
Als er ook nog mineralen in zitten (meestal wel, vaak ook om te opname van de vitamines te bevorderen), zullen die zeker niet de ADH bevatten.

Echte regels kan ik zo niet vinden, maar volgens mij wordt met een multivitamine altijd een pil bedoeld die standaardvitamines en -mineralen bevat - anders zie je duidelijk aangegeven dat het een combinatie van bepaalde vitamines is.

Infoblad Voedingssupplementen van de Voedsel en Waren Autoriteit:
http://www.vwa.nl/txmpub/files/?p_file_id=10355