Waarom bevat gevriesdroogd Açai bessen meer vetten en minder koolhydraten dan Açai poeder?

Beste GoeieVraag bezoekers,

ik zit met een vervelende vraag...

Er zijn 2 webshops waar je gedroogde Açai bessen kunt verkrijgen; de ene is "gevriesdroogd" (van Pit&Pit) is duurder, bevat veel meer vetten en minder koolhydraten (zie link 1) en het ander is "Açai poeder" van Body & Fitshop dat véél goedkoper is, nauwelijks vetten bevat en hoog aan koolhydraten is (zie link 2).

www.pit-pit.com/acai-bes.html

www.bodyenfitshop.nl/afslanken/acai/body-en-fit-superfoods/pure-acai-poeder/?sqr=acai&#labels

Ik vertrouw niet in de kwaliteiten van Body & Fitshop, ook omwille hun eiwittenschandaal (vervalste labelwaarden enzovoort) maar dat is bijzaak...

Mijn vraag is, wat is het verschil tussen deze 2 producten? Want uiteindelijk zijn ze beiden gedroogd???

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij die 2e klopt iets niet.
Er hoort relatief veel eiwit en vet in te zitten. Wat er bij die van Body & Fitshop wel in zit??
opties:
-ze liegen.
-ze verkopen een of andere variant die (vast veel sneller groeit en) voornamelijk suikers produceert. (nog steeds liegen dus, alleen mogelijk net legaal)

Het beste antwoord

Wat het verschil is, dat is duidelijk: de ene heeft een behoorlijk andere samenstelling dat de andere (dat wist je al), en dat heeft niets te maken met het wel of niet verpulveren vóór of ná het vriesdrogen.

Waarom is een andere kwestie, en dat is lastig te zeggen, maar ik kan een paar redenen hiervoor verzinnen.
Om te beginnen, moet je weten dat de açai bessen geen "echte" bessen zijn, zoals een bosbes of een gojibes. Je kan ze veel beter vergelijken met een dadel of een palmvrucht zoals je voor de productie van palmolie gebruikt. Vandaar dat ze zo rijk zijn aan vetten.

De gevriesdroogde açai bessen zijn de hele vruchten, waaraan in beginsel niets wordt toegevoegd en waarvan niets wordt onttrokken, behalve water. De rest van de stoffen (eiwit, vet, koolhydraten, mineralen, vitaminen...) concentreren zich in dezelfde verhouding als in het verse vrucht. Dat zijn, naar alle waarschijnlijkheid, de açai bessen van het merk Pit&Pit.

Een poeder van gevriesdroogde bessen kan andere behandelingen hebben ondergaan, gericht op de extractie van bepaalde stoffen, en toch voor 100% bestaan uit bessen.
Zo kan je b.v. de bessen eerst persen om de olie te extraheren (ik weet niet of er een markt is voor deze olie, maar het zou zomaar kunnen), waardoor het uiteindelijke product weinig vetten bevat, en in verhouding meer koolhydraten.
Dat verklaart overigens niet waarom ook de eiwitten zo laag zijn, want als je alleen water en vet onttrekt, dan gaan én de koolhydraten én de eiwitten omhoog. Het kan ook een tweede extractie hebben plaats gevonden.
Als dat het geval is geweest (let op: ik zeg niet dat het zo is!), dan zou het etiket van het product van Body&Fitshop misleidend zijn, omdat het voor de consument niet duidelijk is dat er bepaalde bestanddelen (nl. de vetten en de eiwitten) verwijderd zijn.
Het zal misschien waar zijn dat het voor 100% uit açai bessen bestaat, maar als je iets verwijdert, dan moet je dat voor de consument zichtbaar maken.
Een andere optie is dat de açaibespoeder aangelengd is met suikers of vezels, maar dan zou dat ook op het etiket moeten worden vermeld, en dat staat niet op. Het spreekt voor zich dat als dat het geval is, er sprake is van misleiding.

Mocht je het niet vertrouwen, dan kan je altijd een vraag stellen aan het bedrijf, of zelfs een formele klacht indienen bij de NVWA die toezicht hierop houdt.