Is het zo dat de ene groente gezonder is dan de andere?

Zijn er bijvoorbeeld groentes die haast geen vitamines bevatten of juist heel veel verschillende? Ik snap wel dat er verschillen inzitten, maar zou daar iets specifieker dingen over willen weten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Alle groenten zijn om te beginnen gezond. En natuurlijk zijn er verschillen in de ene soort zit meer vitamine A in de andere weer meer vitamine C en in de ene meer ijzer en in de andere weer meer vitamine B en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar kijk maar eens op onderstaande site daar kun je er heel veel over vinden Vitamine Informatie Bureau TNO Voeding www.vitamine-info.nl/ - In cache

Het is waar dat de ene groente meer belangrijke stoffen bevat dan andere. Er bestaan hier veel misvattingen over. Zo bevat spinazie niet zo veel ijzer, broccoli is op dat vlak 4x gezonder.

Tal van groene tuinkruiden zijn kleine provitamine A-bommen, met name peterselie, tuinkers, waterkers, kervel, postelein en bieslook. Venkel, koolrabi, pastinaak, kervel en gedroogde witte bonen zijn rijk aan vitamine B1. Dit wil zeggen dat ze pe 100 g minimaal 0,21 milligram van deze vitamine leveren. Champignons en broccoli. :Vit B2 Champignons, broccoli, spinazie, groene paprika’s en andere groene groenten. :Vit B5 Prei, witte kool en broccoli zijn rijk aan Vit B6 Paprika’s, rode kool, witte kool, groene kool, veldsla, peterselie, broccoli, venkel en spruitjes zijn vitamine C-bommen. Maar ook asperges, tomaten, aubergines, spinazie, bieslook, waterkers, kervel, champignons, Chinese kool, knolselderij, prei, raapjes, radijsjes en paksoi zijn interessante leveranciers (ze bevatten allemaal meer dan 9 mg vitamine C per portie van 100 g). Bloemkool, broccoli, boerenkool, spinazie en doperwten zijn rijk aan Vit K.

Bronnen:
http://home.scarlet.be/groenteninfo/mini_v...

Hoewel alle groenten gezond zijn, is de ene beduidend gezonder dan de andere. Hieronder vind je een opsomming van de allergezondste groene groenten: • Boerenkool bevat de meeste voedingsstoffen van alle koolsoorten. Boerenkool bevat onder meer grote hoeveelheden vitamine A, vitamine C, vitamine K en mangaan. Daarnaast bevat het kleinere concentraties koper, calcium, vitamine B6 en potassium. Verder bevat boerenkool erg veel voedingsvezels. • Broccoli bevat veel vitamine C, ijzer, foliumzuur, calcium en magnesium. Daarnaast bevat broccoli sulforafaan, een stof die bacteriedodend werkt en beschermt tegen bepaalde soorten kanker. Broccoli moet het afleggen tegen boerenkool, maar is beduidend veelzijdiger qua bereiding. • Spruitjes bevatten veel vitamine C, vitamine K, foliumzuur, calcium en ijzer. Bovendien bevatten spruitjes, net als broccoli, de stof sulforafaan. Spruitjes zijn – net als boerenkool – niet geschikt om rauw te eten. Ze kunnen het best worden gestoomd of gekookt. • Spinazie bevat vooral veel ijzer. Daarnaast bevat spinazie behoorlijke hoeveelheden vitamine C, vitamine K, vitamine A, vitamine B2, vitamine B6, mangaan, magnesium, calcium, selenium en tryptofaan. Spinazie stimuleert een goede darmwerking en een goed geheugen. • (Groene) asperges ‒ Asperges bevatten veel vitamine K, vitamine C, foliumzuur, kalium en asparagine. Kalium en asparagine zorgen ervoor dat asperges vochtafdrijvend werken. De stof inuline in asperges zorgt ervoor dat de goede bacteriën in je darmen (darmflora) op peil blijven.

Bronnen:
http://www.gezondenzo.net/groene-groenten-...

Als je gezond wilt eten doe je er het beste aan een gevarieerd voedingspatroon te volgen. Dat geldt ook voor de groenten die je eet. Goed, in een komkommer zitten niet zo gek veel vitamines en ook om er vezels in te vinden kun je het beste de fiets nemen maar als toevoeging is er niks mis met komkommer. Tomaten bevatten antioxidanten. Die worden beter opgenomen als je ze eet met wat vet, zoals in salades of tomatensauzen. Ook de caroteen uit wortels wordt beter opgenomen door bewerking, zoals raspen of koken. Niet alleen vitamines maar ook mineralen en vezels zijn belangrijk. Ik noem maar een paar voorbeelden waaruit blijkt dat een makkelijk antwoord in exacte zin op je vraag niet echt mogelijk is. Er zijn dikke boeken over geschreven. Wil je het echt helemaal goed doen dan moet je voedingswetenschappen gaan studeren. Wil je van koken geen wetenschap maken dan doe je er goed aan gevarieerd te eten. Wissel bladgroente, kool, knol-, wortel- en stengelgroente, bonen etc. af en kies zoveel mogelijk voor wat het seizoen biedt.

De ene groente is de andere niet. Er is niet een groente die alle vitamines en mineralen in de juiste dosering bevat. Daarom afwisselen! Ben je op zoek naar de echte details: zie de groentewijzer van het voedingscentrum (voedingscentrum.nl) Staar je echter niet blind op alle microdata... Als je van het gezonde van groente wil profiteren? Begin dan met: 200 gram bij je warme maaltijd te eten en groente tussendoor. Dat is de juiste focus!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100