Hoe wordt ik wat breder?

Hallo,
Ik ben wat dunner dan andere mensen van mijn leeftijd. Al eet ik voor mijn gevoel heel wat. (‘s ochtends, ‘s middags en ‘s avonds. En tussendoortjes zoals havermout.) Ook ben ik regelmatig in de sportschool te vinden. Zijn er bepaalde manieren om wat breder te worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Breder worden is een lichamelijke ontwikkeling die wel enkele jaren kan duren. Belangrijk is, dat je hetgeen je ervoor over moet hebben erg leuk vindt. Alleen dan houd je het vol. In wezen heeft het niets met eten te maken. Je wordt breder als je veel armsporten doet, maar wel het beste als ook de rest van je lichaam meedoet. Ik wil mezelf als voorbeeld noemen: Vanaf mijn vierde jaar gezwommen, vanaf mijn 20ste wedstrijdroeier met iedere dag zware trainingen gedurende vijf jaar. Daarna alle jaren kanovaren (1 à 2 maal per week) in Nederland (vlak water) en in de wilde bergrivieren (twee tot drie weken per jaar met trainingen in de zeebranding in Katwijk aan Zee bij windkracht 7-8). Daarbij één maal per week fitness op de sportschool. Ik ben 167 cm "groot", weeg 60 kg en heb broekmaat 44 (small) en bovenmaat 48/50 (M-L). Het belangrijkste: ik ben kerngezond en vind het heerlijk om te sporten.

Je kunt wel denken dat je voldoende eet of veel zelfs, maar als je niet de juiste hoeveelheid eiwitten, koolhydraten en vetten binnen krijgt schiet het weinig op. Je hebt eigenlijk een voedingsschema nodig en daarbij veel discipline om meer spiermassa te 'kweken'. Regelmatig in de sportschool moet dan veranderen in 'stelselmatig' in de sportschool....Dat betekent dat je altijd, consequent moet gaan en daarbij streng voor jezelf moet zijn. Je moet dan denken aan zeker 2-3 X intensief sportschool in de week. Dan zal het nog bijna een jaar duren voor je een beetje gespierd bent. Als je thuis geen gewichten/optrekstang hebt dan zijn je workoutmogelijkheden vrij beperkt en ben je afhankelijk van de sportschool. Thuis oefenen is eigenlijk alleen aan te raden als je weet waar je mee bezig bent. Daarom is het goed dat je naar de sportschool gaat. Toch zijn er wel oefeningen die je thuis kunt doen hoor, het ligt er net aan welke spiergroepen je wilt trainen. Om je armen te trainen moet je sowieso gewichten kopen maar je moet ook niet steeds dezelfde beweging doen tijdens je training. Je kan voor triceps: 50x kickbacks daarna 50x extensions en daarna 50 x bench dips of meer en dan steeds zo'n 30 seconden rust nemen tussen elke set. Hoeveel je in 1 set doet hangt van jou af. Zo zoek je ook oefeningen voor andere spiergroepen als biceps, borsten en buik enz Je kunt ook een sport zoeken waarbij je op een leukere manier vanzelf spieren krijgt. Turners zijn prachtig gespierd ( vind ik dan hè ;-) als vrouw) maar ook bijv. kickboksers krijgen aardig wat spiermassa als je maar gedisciplineerd bezig bent en het vol blijft houden om te gaan... ook al heb je eens geen zin.

Om breder te worden moet je er hard voor werken. Eerst moet je ervoor zorgen dat je niet te dik bent en ook niet te dun. Als je dan klaar bent kun je gaan trainen. Je kunt bijvoorbeeld met een coach afspreken dat je breder wil worden en dan gaan jullie samen een trainingsplan opstellen. Het enige wat je moet doen is dat trainingsschema volgen en vergeet niet het belangrijkste : eet gezond. Let op je eten, vooral als je gaat krachttrainen. Ik beveel veel eiwitten en proteïne aan. Hieronder heb ik nog een site gevonden over proteïne. Success!

Bronnen:
https://www.margriet.nl/fitengezond/wat-is...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100