Is drinken tijdens het eten wel gezond?

Is het zo dat als je veel drinkt tijdens het eten, dat dan het eten sneller doorspoelt, zodat je lichaam eigenlijk te weinig tijd heeft om de vitamine eruit te op te nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met doorspoelen? Eten doet er gemiddeld 24 uur over om er weer uit te komen, drinken versnelt dat proces niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb inderdaad ooit gelezen dat het niet goed is om te veel te drinken tijdens het eten, precies om de reden die jij noemt. Zou niet meer weten waar ik het heb gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@krekatos: nou, dat het sneller door je sprijsverteringskanaal 'spoelt' dan wanneer je er niet bij drinkt

Het beste antwoord

Het proces van spijsvertering begint in je mond, waar speeksel wordt geproduceerd (per dag meer dan een liter!). Dat speeksel bevat bepaalde enzymen die een begin maken met de spijsvertering. Een voorbeeld hiervan is het enzym amylase, dat helpt bij het afbreken van zetmeel. Daarnaast produceren de speekselklieren een grote hoeveelheid waterig speeksel als we droog, koolhydraatrijk voedsel nuttigen. Dit speeksel bevat een enzym dat meteen met de vertering van koolhydraten begint.

Wanneer je drinkt tijdens het eten, dan zal het voedsel minder snel verteren. Voor de opname van vitamines en mineralen maakt dat in principe niet uit: die worden via je maagwand in je bloed opgenomen. Maar wanneer je je eten goed kauwt (en het dus niet "wegspoelt" met een drankje), is dat beter voor de spijsvertering en zul je minder snel een "hongergevoel" krijgen na de maaltijd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tnx!

Andere antwoorden (5)

We zijn het bijna gewend. Een drankje tijdens de maaltijd. Echter het is verstandiger om een half uur voor of een half uur na de maaltijd pas wat te drinken. Het drinken tijdens de maaltijd heeft een negatieve invloed op de spijsvertering en kan ook gasvorming veroorzaken.

Als je dan toch wilt drinken tijdens de maaltijd drink dan in ieder geval geen prik of melk. Water is dan de beste optie.
fremar
12 jaar geleden
Het grootste effect van drinken tijdens het eten, is dat je maag eerder vol lijkt.
Je maag heeft een bepaalde tijd nodig om je eten te kneden, in kleine stukjes te verdelen, maagzuur toe te voegen - dat wordt niet versneld door er veel bij te drinken.
Ik kan me wel voorstellen dat veel drinken misschien de concentratie maagzuur zo kan verdunnen dat je eten nog niet 'voorverteerd' genoeg in de darm komt (en zo dus de darmen zwaarder belast), maar of dat klopt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lichaam haalt echt wel alle vitamines uit je voeding, of je nu drinkt tijdens het eten of niet. Een glaasje water is gezond om te drinken tijdens het eten.

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor handen. Niet voor de stelling dat veel water drinken tijdens de maaltijd kan zorgen voor indigestie of dat het beter zou zijn om enkel voor en na de maaltijd te drinken.

Het zou waar kunnen zijn, maar het tegenovergestelde eveneens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het drinken tijdens het eten wordt de voedselvertering verstoord. Vervolgens zal een te snelle maagdarm passage optreden, dit kan lijden tot overproductie van insuline.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel slecht. zoals iemand al zei zitten er verteerstoffen, enzymen in je speeksel die voor de vertering zorgen, als jij drinkt is het voedsel vochtig genoeg en hoeft er niet speeksel (en dus de verterende enzymen) aan toegevoegd te worden. Waardoor het eten slechter verteerd. En dat is dan weer erg slecht voor je spijsvertering.