Overleeft een dik persoon langer dan een dun persoon tijdens honger?

Er wordt gesproken over de zogenaamde vetreserves. Hoe werkt dat in de praktijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Dat zal inderdaad het geval zijn. Als er helemaal geen eten te vinden is, zal de dikkere persoon uiteindelijk zijn vetreserves gaan aanspreken, het komt er dan gewoon op neer dat het vet wordt afgebroken tot brandstof voor de spieren.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zelf denk ik dat een dik persoon niet langer zonder eten kan dan een dun persoon. Want het duurt een tijdje om vet om te zetten in energie, dus het zal erom hangen wie het het langst overleefd. (het is wel zo dat dikkere mensen het minder snel koud hebben dan dunne mensen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd, 't kost ook energie om het vet te verbranden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik waag dat toch een beetje te betwijfelen hoor... ik ben zelf dik maar heb het veel sneller koud dan mn normaal gefiguurde vrienden...
bij gebrek aan voeding gaat het lichaam eerst vetreserves aanspreken, daar zijn ze ook voor bedoeld, dus ja, ik denk dat een dik persoon langer zal overleven. Bij een mager persoon wordt spierweefsel aangetast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een klein beetje overgewicht kan net de doorslag geven bij het overleven maar dan moet je wel een goede conditie als uitgangspunt hebben. Als je lichaam op de spaarstand gaat, en dat gebeurt bij niets tot veel te weinig eten, dan wordt die vetvoorraad maar zeer ten dele en langzaam aangesproken. Dat gaat namelijk gepaard met afbraak van spierweefsel omdat die energiebron veel sneller bereikbaar is bij lichamelijke stress, zoals uithongering. Die vetlagen waren oorspronkelijk vooral bedoeld om een hele winter lang mee te doen en worden daarom langzaam aangesproken bij weinig lichamelijke activiteiten. Om dezelfde reden is het niet aan te bevelen om meer dan een halve kilo af te vallen (vooruit, als je heel goed weet hoe dat moet een hele kilo).

Toegevoegd na 1 dag:
Een halve kilo, eventueel een hele, per week, voor de volledigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet meer dan een halve kilo per hoeveel tijd? Want ik neem aan dat je niet in totaal bedoelt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel! :-)
Ik was als 11-jarige niet dik, maar stevig ; één bonk spieren.
Ik kreeg een doorgebroken blindendarmonsteking met buikvliesontsteking, en moest 11 dagen aan het infuus - zelfs geen slokje water.

Als ik geen reserves had gehad, was ik niet na 3 1/2 week broodmager uit het ziekenhuis gegaan, maar had de voorspelde 7 à 8 weken nodig gehad om te herstellen van de 8 uur durende operatie....