Ja, het is gezonder. Het zou heilzaam zijn voor je organen, stoelgang, je bloed, je afweersysteem, en omdat het minder vet bevat, is het beter voor mensen met hoge cholesterol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koemis is een traditionele drank van de Turkse volken in Centraal-Azië. Het wordt ook gespeld als "kumis", "kymys" en "koumiss".
Koemis wordt gemaakt van gefermenteerde melk van merries. De bereiding vindt plaats in een zak van paardenhuid genaamd "saba". Het kan licht alcoholisch zijn, maar men moet er veel van drinken om enig effect te merken.
Dat de drank een lange geschiedenis kent blijkt uit een klaaglied dat een Han-prinses in de tweede eeuw v.Chr. schreef toen zij werd uitgehuwelijkt aan een heerser van de Wusun.
De klaagzang is opgenomen in de Shiji. Ze moest in vilten tenten wonen, rauw vlees eten en gegiste melk van merries drinken. Tataren in de 13e eeuw maakten koemis door de melk van hun pony's te vermengen met gist.

Als koemis gemaakt wordt van koeienmelk moet suiker worden toegevoegd om te zorgen dat het gistingsproces niet stopt.
Over het algemeen bevat koemis ongeveer 2% alcohol, maar het kan sterker gemaakt worden door het te distilleren.
Koemis en het verwante kefir wordt nog steeds overal ter wereld geproduceerd, en kan ook eenvoudig thuis bereid worden. Zeer gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Erg interessant, echt waar - maar het is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U dient ook de link te gebruiken om u op de hoogte te stellen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ook daar vind ik geen antwoord op de vraag - sorry, misschien lees ik ergens overheen.