Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Nu wordt er weer verteld dat er ook antibiotica in sommige groente zitten! Goed wassen zou helpen die te verwijderen, is het dan de buitenkant?

(te weinig tekens over) Ik denk toch dat die antibiotica al in het zaad zitten? En ja, ik vind het maar niks dat er zoveel voedsel verpest (!) wordt, daar hoeven we het verder niet over te hebben ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
882

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zit geen antibiotica in groenten maar wel een resistente bacterie.

Ruim vijf procent van in totaal 120 onderzochte groentenmonsters bleek besmet met een ESBL-houdende resistente bacterie.
Het gaat in de meeste gevallen om andere bacteriën met ESBL's dan tot nu toe in (kippen)vlees zijn aangetroffen.

In totaal waren zeven van de 120 monsters ESBL-positief.
In vier gevallen ging het om taugé en een keer om radijs, lente-ui en pastinaak.
Opmerkelijk genoeg waren vier van de zeven besmette monsters van biologische kweek.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wassen helpt enigszins om sommige bacteriën aan de buitenkant te verwijderen, maar of je ook deze resistente bacteriën kan wegwassen, daar twijfel ik aan. Ik denk dat ze in de groenten zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

???? Ik denk dat je dit verhaal verkeerd hebt gelezen, het ging namelijk om de ontdekking van de Resistente ESBL-bacterie op groente. Deze bacterie is op de groente aangetroffen, daarmee zal je in theorie de groente goed moeten afspoelen, omdat de bacterie niet in de groente zelf zit. Er zit dus geen antibiotica op groente, nog in vlees, het gaat om de bacterie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding