Geen enkel voedingsmiddel is gezond. Een voedingsmiddel kan wel gezonder zijn dan een ander voedingsmiddel. Met andere woorden: je kunt vergelijken.

Een dagmenu/weekmenu kan gezond zijn.

Over de nierstenen: De website agf.nl waarschuwt mensen die last hebben van nierstenen voor het eten van veel asperges. Die zouden de vorming van oxalaatstenen kunnen bevorderen. Maar het gaat dan wel om hoeveelheden waar de gemiddelde Nederlander niet aan komt.

De website agf.nl, communicatiemiddel van de Aardappel Groente Fruitbranche, waarschuwt ervoor niet te veel asperges te eten als je last hebt van nierstenen. Die zouden oxaalzuur bevatten, en daarmee de vorming van oxalaatstenen kunnen bevorderen. De auteur baseert zich op een niet nader genoemde Duitse 'Gezondheidskrant' die stelt dat de maximale hoeveelheid 200 gram per dag zou mogen zijn.

Voeding heeft inderdaad invloed op de vorming van nierstenen. Maar in Nederland wordt gemiddeld niet meer dan 630 gram asperges per jaar gegeten. En vier op de vijf Nederlanders eet de groente helemaal nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is je definitie van gezond?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gezond weekmenu bevat minstens de ADH van alle vitamines en mineralen en bevat de goede verhouding aan eiwitten/vetten/koolhydraten, bevat niet teveel zout, bevat een goede verhouding mov/eov/verzadigd vet en bevat zoveel kcal dat je er niet van aankomt en niet van afvalt als je dat niet wil. Dat maakt ook meteen duidelijk dat 1 voedingsmiddel nooit gezond of ongezond kan zijn en maakt ook duidelijk dat je van 2 voedingsmiddelen wel kan zeggen welke gezonder is en maakt duidelijk dat een weekmenu gezond kan zijn (je kunt best eens een dagje ongezond eten als de rest van de week gezond is).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu heb je het over een gezond weekmenu, dat is wat anders dan een gezond voedingsmiddel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, ik heb juist ook gezegd dat je nooit mag zeggen dat 1 enkel voedingsmiddel gezond is. Heb je het wel gelezen? Jij vroeg wat ik gezond noem toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik heb het wel gelezen.
In je eerste zin van je antwoord zeg je: "geen enkel voedingsmiddel is gezond". Om die zin gaat het mij. Hoezo is geen enkel voedingsmiddel gezond? Er zijn echt wel gezonde voedingsmiddelen, maar jij beweert dat helemaal niets gezond is dus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja als je niet goed leest kan ik moeilijk verder gaan hiermee... Ik bedoel te zeggen dat je niet van 1 enkel voedingsmiddel kan zeggen dat het gezond is omdat gezond een soort vergelijking inhoudt. Je kunt zeggen dat patat gezonder is dan gebakken aardappeltjes als je de patat klaar maakt in olie met een gezond soort vet en de gebakken aardappeltjes klaar maakt in boter met slechte vetten. Ik vind cola light niet echt gezond maar het is gezondER dan gewone cola alleen moet je er weer niet teveel glazen per dag van drinken. Veel mensen zullen zeggen dat een appel gezond is maar een sinaasappel is gezondER want daar zitten veel meer gezondere voedingsstoffen in. Kortom: mijn mening is dat je NOOIT kan zeggen dat asperges gezond zijn, asperges als variatie van groente met 200 gr op een dag in een gezond dag/weekmenu is gezond. Asperges eten zonder te varieren is verschrikkelijk ongezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad! Zowel je reactie als je antwoorden. Dikke +

Andere antwoorden (1)

Als je een dieet moet volgen omdat je vaker nierstenen hebt gehad,.dan zullen asperges hoogst waarschijnlijk verboden zijn.
Toevallig pas nog van mijn zus gehoort die een dergelijk dieet heeft.
Voor iemand met gezonde nieren zijn asperges geen probleem.