Welke voedingsmiddelen/supplementen hebben een vaatverwijdende (of juist vaatvernauwende) functie?

Ik weet dat theobromine (in chocolade) en bijvoorbeeld alcohol een vaatverwijdend effect hebben en dat caffeine juist vaatvernauwend is. Welke (voedings)middelen hebben nog meer een verwijdend of vernauwend effect op de bloedvaten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (1)

Vaatvernauwend: Transvetten, Roken, alle geraffineerde suikers of voedsel dat een hoog insuline gehalte geeft. Overmatig alcohol gebruik zei het indirect maar is verwoestend na verloop van tijd

Insuline hoog gevende voedsel zorgt voor schade aan de vaatwanden en verhoogt je VDL cholesterol. VDL probeert schade aan je vaatwanden te repareren maar naar verloop van tijd kan plaque vorming ontstaan wat vaatvernauwing geeft. Dit kan los laten en een beroerte of een tia of herseninfarct geven. Meestal na jaren van slecht voeding en eet patroon.Transvetten hebben de zelfde werking.

Vaatverwijdend oftewel vaten die soepel blijven

Sporten, bewegen en een multi range aan vitamines en mineralen. Denk ook anti oxidanten zoals vitamine E dat oxidatie tegengaat in je vaatwanden.

Verhit nooit je meervoudig onverzadigde vetzuren ( geeft oxidatie aan je vaten), neem deze alleen koud. Bakken en braden best in verzadigd vet

Epa en dha ( omega 3 ) houden je bloed dun, indirect geeft dat ook een gezondheidsvoordeel voor je vaten op.

Zal vast wel meer zijn, Maar ik doe het even uit mijn hoofd

Succes

Toegevoegd na 1 minuut:
Vitamine C ( neem minstens 500 miligram per dag )

Best om te verdelen over de dag
Bronnen: