Welk (vlees) broodbeleg kan je buiten de koeling bewaren?

Ik heb geen koelkast en ik weet dat je de kleine blikjes leverpastei en blikjes vis gewoon in de kast kan hebben.
Ik hou niet van zoet beleg, afgezien van honing en ik kan slecht tegen lactose.
Weet iemand een optie voor beleg, het liefst vlees, wat ik gewoon kan bewaren in de kast?
Op zich sta ik naast blikje vis en leverpastei ook wel open voor vega als het maar op kamertemperatuur kan worden bewaard

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
18.7K
Amadea
2 jaar geleden
Pindakaas en andere notenpasta's zijn een prima alternatief en hoeven niet koel te worden bewaard.
SentWierda
2 jaar geleden
@Amadea.
Pindakaas een notenpasta? Pinda's zijn peulvruchten.
Pindakaas niet koel bewaren? Een geopende pot pindakaas moet koel en donker worden gewaard.
Bron: o.a. GV-vraag 576699 (2 nov. 2015), antwoord van amc.
SentWierda
2 jaar geleden
Omdat pinda's peulvruchten zijn: in de supermarkt liggen zakken met pinda's (ook) op de groenteafdeling bij de sperziebonen.

Antwoorden (4)

Alles wat in de winkel ongekoeld wordt verkocht, kun je thuis ongekoeld bewaren. Een pot pindakaas is na openen ook zonder koelkast nog lang houdbaar. Veel andere producten zul je wel na openen z.s.m. moeten opmaken. Denk aan een pot sandwichspread, een blik Smac vlees (boterhamworst in 1 stuk, zelf plakjes van maken), rookworst, salami.

Veel mensen smeren tegenwoordig hummus op hun boterham. Zo'n bakje is niet goed houdbaar zonder koelkast, maar een blikje gewone kikkererwten (of bijvoorbeeld kidneybonen) wel. Zelf even prakken met een vork en stukjes appel, tomaat, geraspte wortel en eventueel wat kruiden erbij en je hebt een lekker gezond broodbeleg. Iets meer werk dan een kant-en-klaar bakje smeren, maar minstens zo gezond en veel goedkoper.

Ook verse eieren kun je zonder koelkast bewaren. Even bakken, koken of roerei van maken en dan lekker op de boterham.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Pindakaas moet je na het openen altijd koel en donker bewaren.
Dat staat ook op de potten pindakaas. In 2015 is hier een GV over gesteld, met 2 antwoorden.
Inekez1
2 jaar geleden
Dat heb ik nog nooit gedaan. Ik doe soms wel een half jaar met een pot pindakaas en die staat altijd gewoon in mijn keukenkastje. Wel donker, niet gekoeld. Gaat al 30 jaar goed....
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Van de AH website.
Bewaaradvies Calvé pindakaas:
Donker bewaren bij kamer temperatuur. Ten minste houdbaar tot:
https://www.ah.nl/producten/product/wi3579/calve-pindakaas-pot Bewaaradvies andere soorten pindakaas:
Ten minste houdbaar tot einde: zie deksel. Kijk, ruik en proef na deze datum. Koel, donker en droog bewaren.
https://www.ah.nl/producten/product/wi123431/ah-pindakaas-met-stukjes-pinda-voordeel Wat zegt het voedingscentrum?
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/koken-en-bewaren/wat-betekent-koel-bewaren.aspx Geen idee dus...
Ik bewaar zelf mijn pindakaas open in de voorraadkast en dat is altijd goed gegaan.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Helaas mag ik hier ook niet koken / bakken haha. Best absurd als je je bedenkt dat je altijd lekker en gezond hebt gekookt..
Alle droge worst kun je buiten de koelkast bewaren. Ook na aansnijden.
In Spanje, Italië zie je niks anders.

Deze worsten kun je zelf in plakjes snijden.
Een paar bekende: chorizo, salami, fuet, peperworst etc.

Ga eens naar de supermarkt. Nog beter: op de markt staat ook vaak een kraam met allerlei soorten droge worst.
Daar kun je ook proeven, voordat je koopt.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Oke bedankt! Nog niet aan gedacht!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Laat het smaken!
Op vakantie - kamperen, zonder koelkast - eet ik geregeld smeerkaas, vleespastei, e.d. - dat is gerookt, en kan daarom wat langer buiten de koelkast worden bewaard. maar moet dan wel na een dag of zo écht op. Je moet dus sowieso wat vaker boodschappen doen, zonder koelkast.
Ik weet niet wat je woonsituatie is, maar je zou ook kunnen kijken of je je etenswaren wat koeler kunt bewaren in een gat in de grond bijv. Of kun je ergens een koelbox vandaan halen, en dan koelelementen gebruiken? Er zijn wel alternatieven voor een koelkast, maar je moet er wat langer naar zoeken / over nadenken...
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik heb geen opties daarvoor, ook niet om te koken helaas. Ik mag wel 2x per week gehaast mijn boodschappen doen
- Noten- en zadenpasta's. In natuurvoedingswinkel heb je een uitgebreider assortiment maar in supermarkten hebben ze ook wel producten.
- Edelgistvlokken.
- Marmite
Op zich kan je van alles op je brood of bij je brood eten. Een eitje, een restje van het warme eten.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden