waarom stinken scheten als je bruine bonen of uien gegeten hebt? Als het zo gezond is ... zie uitleg

Ik ben benieuwd waarom je scheten zo stinken na het eten van uien en bruine bonen. Stinkende scheten komen voort uit gisting in je darmen zeggen ze. Dus betekend dit nu dat het gezond is of juist toch niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.2K

Antwoorden (4)

Bruine bonen en uienscheten hoeven niet te stinken. Doordat er veel gassen in deze producten zitten, ga je sneller scheten en bij de een stinken ze meer dan bij de ander. Dat heeft weer te maken met wat je er allemaal naast nog eet.

Maar bruine bonen en uien zijn zeer gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe moet je van alles wat we eten en drinken scheten laten. Het is zelfs normaal om per dag iets minder dan 2 liter gas uit je kont te laten ontsnappen. Zeg zo’n 15 tot 20 stuks per dag. Als we eten gaat er lucht mee de maag in. En dit moet er ook weer uit. Dus als er de volgende keer iemand een boertje laat moet je misschien maar niet klagen. De lucht moet er sowieso uit, op wat voor manier dan ook.

De grootste vraag is, waarom een scheet zo stinkt. Dat komt door de bacteriekoloniën in de dikke darm. Tijdens het proces van het omzetten van onze maaltijden in nuttige voedingsstoffen voor het lichaam, produceren deze bacteriën een bijproduct wat waterstofsulfide wordt genoemd. Dit ruik je ook bij rotte eieren! De gasproductie verschilt echter van persoon tot persoon. En is voornamelijk afhankelijk van wat men eet.

De soorten voedsel die het meeste gas voor de scheet helpen produceren zijn:
Fructose
Komt voor in uien, mais, granen en zelfs peren.
Lactose
Komt voor in melk en wordt toegevoegd aan brood en ontbijtgranen.
Raffinose
Het geheime ingrediënt in bonen, broccoli, bloemkool, asperges en andere groenten. (In Amerika kun je een product kopen, Beano genaamd wat de gasproductie tegengaat.)
Sorbitol
Dit zit in bijna alle fruitsoorten. Onverteerbare suiker die ook wordt gebruikt als kunstmatige zoetstof. Denk aan kauwgum en light dranken.
Voor de rest
Vezelrijke producten en zetmeel. Van vet en eiwitten hoef je geen scheten te laten maar ze doen er langer over om verteerd te worden waardoor de bacteriën langer de kans krijgen om de andere ingrediënten te laten stinken.

De top 10 scheet producten
1.Eieren
2.Bier
3.Bruine bonen
4.Broccoli
5.Uien
6.Bloemkool
7.Zoetstoffen
8.Varkensvlees
9.Mais
10.Friet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens heeft tot zo'n 800 verschillende soorten bacteriën in zijn darmkanaal met elk zijn eigen specialisatie.
Als je regelmatig uien en bruine bonen eet dan heb je ook een bijbehorende flora van bacteriën die die voeding probleemloos kunnen verwerken.
Eet je zoiets heel zelden dan sterft zo'n soort bijna uit, met als gevolg dat als je het een keer wel eet er niet genoeg goede bacterIën zijn en andere bacterIën het werk moeten opknappen; dat laatste gaat dan gepaard met veel gasvorming.

Toegevoegd na 1 minuut:
kunnen = kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winden worden veroorzaakt door de bacteriën in je darmen. Je eigen bacteriestam, en de samenstelling daarvan bepalen samen de grootte en de melange van je flatulentie. Er zin mensen die na en vezelrijke maaltijd geen enkele scheet laten. Eenderde van de mensheid produceert methaan, de rest niet. Niet-blanken kunnen enorm winderig worden van melk omdat ze de melksuikers niet goed kunnen afbreken.

Voedsel dat in de dikke darm nog niet goed verteerd is valt in de dikke darm ten prooi aan de darmbacteriën. Die halen er de laatste vitaminen en mineralen uit en voeden zich met de moeilijk verteerbare voedselresten. Koolhydraten zetten ze, bij gebrek aan zuurstof, om in reukloze gassen: kooldioxide, waterstof en -soms- methaan.

Vooral bonen lusten de bacteriën rauw. Er zit een soort suiker in, raffinose, waar het mensenlichaam geen raad mee weet maar waar de darmen nog een hoop energie uithalen. Dat levert echter wel een grote hoeveelheid gas op maar die ruikt hooguit wat zurig.

De echte stank komt van dierlijke eiwitten en met name van de zwavelhoudende eiwitten in uien, kool, eieren en vlees. Duidelijk is in ieder geval zwavelwaterstoffen (rotte eierengeur) en ingewikkelder verbindingen als skatolen en indolen van gemaakt worden. Die zijn verantwoordelijk voor de typische poeplucht. Overigens worden skatolen ook door de parfumindustrie gebruikt, weliswaar in zeer kleine hoeveelheden.

Toegevoegd na 11 uur:
Hiermee is meteen het gezondheidsaspect beantwoord. Veel mensen krijgen spijsverteringsklachten van bepaalde voedingsmiddelen. Dat kunnen (bepaalde) melkproducten zijn maar ook peulvruchten of granen. In dat geval kun je ze beter laten staan of naar een alternatief omkijken. Het paleodieet, of elementen ervan, blijkt in die gevallen vaak uitkomst te bieden.