Is rijstmelk geschikt voor diabetes patiënten?

Ik vroeg mij af of rijstmelk van Lima Food geschikt is voor diabetes patiënten?

Om exact te zijn heb ik het over het onderstaand product:

http://be.limafood.com/nl-be/onze-producten/rice-drink-calcium?from=catId%3D204

Verder heb ik een mail gestuurd naar Lima Food over de suikers die erin zitten, ik kreeg het volgend antwoord:

"Hartelijk bedankt voor uw e-mail en uw interesse in onze producten, voornamelijk onze rijstdranken.

De rijst die in onze rijstdranken verwerkt wordt is zilvervliesrijst.

Gedurende het productieproces van de rijstdranken wordt het rijstzetmeel enzymatisch omgezet in natuurlijke suikers: glucose, maltose en maltodextrine. Dit proces is analoog aan wat gebeurt gedurende de spijsvertering.

Daarna worden de onoplosbare delen (vezels en proteïnen) afgefilterd om de rijstdrank te bekomen. De nutritionele meerwaarde van volle rijst gaat hierbij verloren in het onoplosbare deel. Technologisch is hiervoor tot op heden nog geen oplossing gevonden.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben"

Is deze rijstdrank nu wel of niet geschikt voor diabetes patiënten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
Als ik het zo lees is de voedingswaarde dus erg laag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9 gram KH waarvan 4 suiker.
Verder niks waardevols.
In een glas van 200ml zit dus al 8 gram suiker, dat is vergelijkbaar met ruim 2 suikerklontjes. Een kop thee lijkt me geschikter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is hoe snel zal de bloedsuiker stijgen als je 200ml van deze drank zou drinken?
Ritsuka
10 jaar geleden
dan moet je dat testen met zo'n meter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sneller dan met 200ml water met 2 suikerklontjes erin opgelost.
En dat is snel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onderbouw uw mening eens Jackd...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel hoe kom je tot die conclusie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zit evenveel suiker in (die zijn allemaal ongeveer even snel)
Verder zitten er andere koolhydraten en een beetje vet.
Dat beetje vet zal de opname niet vertragen en de andere (langzamere) koolhydraten zullen het effect verhogen. Maar ik heb er geen studies van. In de GI index staat het wel hoog (dus snelle suikers)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Via welke GI index heb je gekeken? Website?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
86:
http://type1diabetes.about.com/od/foodandnutritiontype1/a/glycemic_index.htm
85: rice milk
www.montignac.com/en/search-for-a-specific-glycemic-index/#s_
zelfde site, amandel melk, Almond milk : 30
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hier staan ze ergens in het midden: http://www.holico-vitamins.com/content/de-glycemische-index-voor-verschillende-voedingsmiddelen Toch wel tegenstrijdig al die websites hé, vind je niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lastig wel, tegenstrijdig vind ik niet, deze heeft het gewoon niet goed. Of ze bedoelen een mix van sojamelk en rijstmelk, want sojamelk wordt ook apart genoemd.
En met rijstmelk erbij klopt het dat de GI hoger wordt.

Antwoorden (2)

Het is niet geheel suiker vrij,alhoewel er geen extra suiker is toegevoegd:

VetarmArm aan verzadigde vetzuren Vrij van verzadigde vetten SuikerarmNatriumarm - ZoutarmBron van Calcium

Rice Drink Calcium heeft zijn zoete smaak te danken aan trage suikers, die werden verkregen door natuurlijke enzymatische transformatie van het rijstzetmeel.
De snelle suikers zoals in snoep en gebak worden immers snel opgenomen in je bloed. Zij zorgen voor hoge bloedsuikerpieken en diepe dalen waardoor je behoefte aan deze suikers nog groter wordt. Om dat alles te vermijden, wordt aangeraden om trage suikers in te nemen. Die vind je vooral terug in brood, aardappelen of pasta.

Dus deze drank kan volgens mij in beperkte mate gebruikt worden in een diabetes dieet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe suikerziekte behandelen?
Type 1:
Voeding
Een aangepast suikervrij dieet met een afgemeten hoeveelheid calorieën
Gespreide inname van trage suikers (koolhydraten). Door de spreiding van suikers over de hele dag, worden suikerpieken in het bloed vermeden. De spreiding moet altijd gebeuren in functie van de injecties met insuline.
Een diabetespatiënt hanteert best vaste tijdstippen voor zijn/haar maaltijden en tussendoortjes. Ook hier geldt dat de eetmomenten in functie van de injecties moeten gebeuren.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is hoe snel zal de bloedsuiker stijgen als je 200ml van deze drank zou drinken?
fremar
10 jaar geleden
dit kan je wsch maar te weten komen door een glucose bepaling bv door middel van een vingerprik,zo maar kan je dit niet weten.
Waar om zou het niet geschikt zijn voor diabetes patiënten? Het idee dat diabetespatiënten geen suiker zouden mogen eten is inmiddels al jaren verlaten. Diabetespatiënten wordt (net als ieder ander overigens) aangeraden om een gezonde levensstijl en dus een gezond voedingspatroon aan te houden. Suikers horen daar ook bij, zij het met mate.
We doen altijd erg moeilijk over de hoeveelheid suiker in voedingsmiddelen, maar over suikers die al van nature in producten zitten wordt nooit gesproken. Sterker nog, er wordt aanbevolen om minstens 2 stuks fruit te eten; dat advies geldt ook voor diabeten.

In de reacties hebben mensen gekeken hoeveel suiker er in die drank zit; dat blijkt ongeveer 4 gram per 100ml te zijn. Dus 8g per glas (van 200ml). Dat is minder dan de hoeveelheid suiker in één appel. Dan zijn er nog fruitsoorten met nog veel meer suiker. Althans volgens deze site: http://www.leerwiki.nl/Hoeveel_suiker_bevat_fruit

In fruit zit fructose (= fruitsuiker = druivensuiker) dit is net als de suikers in die drank een enkelvoudige (en dus een "snelle") suiker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op je vraag hoeveel het bloedglucose zal stijgen na één glas is geen antwoord te geven. Het suiker dat in je bloed aankomt zal door je lichaam zo snel mogelijk worden gemetaboliseerd; hoe snel dit gebeurd is afhankelijk van vele factoren.
Het is nu juist de snelheid van de metabolisatie die de hoogte van de glucose piek bepaald. Bij een gezond persoon zal die piek er overigens niet of nauwelijks zijn, bij een goed ingestelde diabeet (die zijn medicatie trouw neemt) ook niet, bij een slecht ingestelde diabeet kan die fors zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Het idee dat diabetespatiënten geen suiker zouden mogen eten is inmiddels al jaren verlaten."
In de "moderne" geneeskunde waar ze liever wat meer dan minder insuline spuiten zal dat vast zo zijn, persoonlijk ken ik mensen die hun insuline ver terug hebben kunnen brengen en zich een stuk beter voelen. Dit gaat dan wel iets verder dan alleen "geen suiker".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als huisarts en daarmee lid van de beroepsgroep die meer dan 90% van de totale diabeteszorg in handen heeft, denk ik wel wat meer diabeten te kennen. Je bent je trouwens wel bewust, dat slechts een kleine minderheud van alle diabeten insuline gebruiken? Het wordt eigenlijk alleen gebruikt door mensen die anders lastig in te stellen zijn. De beste manier voor hun om de insuline behoefte te verlagen is door een gezondere levensstijl en dat die mensen zich daarbij een stuk beter zijn gaan voelen verbaast mij niets, maar dat staat dan los van sec de suikerinname.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik nam insuline even voor de hele groep. Je zal er vast meer kennen, hoeveel heb je er "genezen"?
(dus lange termijn zonder insuline en/of andere medicijnen en zonder klachten)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt er vanaf wat je verstaat onder genezen. Als je bedoelt hoeveel mensen uiteindelijk nette suikers houden zonder medicatie, dan zijn het er enkele. In mijn ogen zijn ze dan echter niet genezen, de unsulineresistentie is hooguit even verminderd. Na verloop van tijd zal de diabetes waarschijnlijk weer terugkomen; dat kan jaren duren.
Dit gaat altijd gepaard met een gezonder eet en beweegpatroon. Bij mensen die insuline nodig hebben is het vrijwel uitgesloten dat hierdoor alle diabetesmedicatie gestaakt kan worden..... Hoezo?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met genezen bedoel ik in dit geval het voedingspatroon zo veranderen dat medicatie niet meer nodig is.
"30 dagen raw food" alleen dan breder (niet rauw, wel vlees) en als een lange termijn levenswijze. Wel laag in koolhydraten maar niet laag in calorieën. En inderdaad weinig tot geen fruit. Kost wat moeite, maar geen bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat dieet ken ik wel ja. Ik iemand die daarmee nette suikers houdt; dat is toch echt iets anders dan dat hij genezen is. Daarentegen ken ik meerdere mensen, die het dieet hebben opgegeven omdat de suikers er verder van ontregelden. Ook zijn er mensen bij wie de suikers in het geheel niet veranderden.
Overigens is aangetoond dat mensen, die dit soort koolhydraatarme diëten volgen, minder oud worden. Hoe hard dat bewijs is weet ik niet; vast niet heel hard, maar dat geldt andersom ook. De effectiviteit laat dus te wensen over, van genezing is sowieso geen sprake en vrij van bijwerkingen is het dus ook niet. Mooi dat u enthousiast bent, maar ik ben dat niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het dus niet over "30 dagen raw food" Dat is slechts een bekend voorbeeld en in mijn ogen niet gezond.
Ik heb het ook niet over diëten en lange termijn studies van de voedingswijze die maar een beetje lijkt op wat ik bedoel zijn voor zover ik weet alleen bekend van traditioneel levende volkeren, niet vergelijkbaar met iemand die in Nederland woont en zo leeft. Je geeft vaak goeie en ruimdenkende antwoorden, in deze vind ik dat je oogkleppen op hebt. Vooral in het antwoord zelf.
Blijf je patiënten vooral volstoppen met nare pillen en zeker niet naar de oorzaak zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moet zeggen, dat ik die laatste opmerking nogal vervelend vind. We verschillen hierin van mening; dat lijkt me toch geen reden voor dit soort opmerkingen.
In mijn antwoord beperk ik mij tot de laatste wetenschappelijke inzichten, dat u die beperking niet heeft zegt meer over u dan over mij of mijn medisch handelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zin die ik in mijn 1e reactie quote vind ik ook vervelend. (generaliserend) Mijn mening gaat nog iets verder dan die laatste opmerking.
Je achter onderzoek van de makers van de pillen verstoppen..
Wetenschap mag dat niet heten, want objectief zijn veel van die onderzoeken zeker niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Snap je nou echt niets van wat ik schrijf?
Je hele reactie toont dat je geen enkel inzicht hebt in hoe de medische wetenschap werkt, geen enkel inzicht in de pathofysiologie van diabetes en geen enkele intentie hebt om je open te stellen voor andere ideeën. Ik voer discussies liever op inhoudelijke gronden; ik heb er nog geen een van je gelezen. Daarmee houdt de discussie dan ook op wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk niet, maar dat lijkt wederzijds. GAPS en/of (lacto) paleo.
Ken je patiënten die dat echt goed gedaan hebben? Terug naar waarop ik reageerde:
"Het idee dat diabetespatiënten geen suiker zouden mogen eten is inmiddels al jaren verlaten."
Als dat jouw mening is, dan zou jouw kennis over diabetes wel eens niet kunnen kloppen. Hier komt een deel van je kennis vandaan:
http://www.naturalnews.com/023052_Merck_scientific_fraud.html