Hoeveel Kurkuma poeder heb ik nodig voor 1 kop thee te zetten?

hoeveel gebruik je nou? 1 thee lepel op een groot glas ,een dessert lepel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Ik gebruik altijd 1 volle theelepel en doe ze in kamillethee. soms in groene thee als ik daar zin in heb, het smaakt allebei goed. Alleen in water is lang niet zo lekker, dat vind ik althans. Ik doe er ook altijd een beetje citroen-/limoensap door... is lekker fris.
Is de thee ietsje afgekoeld, dan doe ik er voor de smaak een schepje biologische honing door, dit maakt de smaak ietsje zachter.

Wist je dat de geelwortel familie van de gemberwortel is? Samen geven ze ook een lekker verwarmende thee. Ik doe wat dunne plakjes verse gemberwortel, een flinke theelepel kurkumapoeder, wat vers gemalen peper en een beetje kaneel in een flinke mok (zo'n 300 ml. inhoud) en giet er heet water overheen. Voor de smaak én voor de gezelligheid laat ik er een plakje citroen in drijven en als hij niet meer zo heet is, doe ik er honing door of maple syrup omdat ik dit zo lekker vind ;-) Ik experimenteer graag en ook kardemom is een fris kruid in combi hiermee. Anijs heb ik uiteraard ook geprobeerd, maar vond dit zelf niet zo geslaagd.
amc
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik gebruik gewoon 2 theelepeltjes ( waar je de suiker mee door je thee roert )
met een klein hoopje ( zoals een theelepeltje suiker) voor een mok van 1/4 liter.
Ik doe er wel een snufje zwarte peper bij, want het schijnt dan effectiever te zijn.
Als je dus je glas in een litermaat giet, kun je zien hoeveel je afwijkt van mijn kwart liter en het eventueel aanpassen. Het let mi niet zo nauw, als het maar niet "te" wordt, maar dat is met alles.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
"het schijnt dan effectiever te zijn".
Effectiever voor/tegen wat.
Als je het over kanker hebt. In zuid-oost Azië waar het vooral gebruikt wordt komen alle soorten kanker méér voor dan in de rest van de wereld.
Niet dat dat per sé door kurkuma komt. Maar statistisch gezien heeft het dus niet bepaald een positief effect op de gezondheid.
svetivlas
6 jaar geleden
@Reddie. "Als je het over kanker hebt" Nee hoor, wees gerust ik bedoel helemaal geen kanker want dan zouden de specialisten het met bakken voorschrijven aan kankerpatiënten en had ik misschien enkele vrienden niet hoeven te begraven. Geen Kanker dus!! Wel dat het ontstekingsremmend is, zowel viraal als bacterieel. Ik heb het bij vrienden in Zuid Amerika leren kennen en gebruiken en sindsdien nooit meer griep, nooit meer verkouden en wat nog belangrijker is, nooit meer jichtaanvallen. Meer weet ik er niet van.
Reddie
6 jaar geleden
@svetivlas, ik geloof dat je niet begrijpt hoe statistiek werkt.
Het gaat niet om een al dan niet genezende werking.
Het gaat er om dat in landen met veel curcuma gebruik juist veel kanker voorkomt.
Ofwel dat er een kans is dat curcume kanker bevordert (in plaats van dat het de kans verkleint).
svetivlas
6 jaar geleden
@Reddie, Je hebt twee reacties op mijn antwoord gegven die ik voor geen meter kan volgen.
Ik heb antwoord gegeven op de vraag "Hoeveel kurkuma moet er in een groot glas thee." Dat was de vraag en daar ging mijn antwoord over. In je eerste reactie vraag je mij of het over kanker gaat en dat er daar en daar veel meer................ In je tweede reactie twijfel je aan mijn kennis van statistiek en dat kanker misschien wel veroorzaakt wordt door kurkuma oid. Kun je me a.u.b. ook in Jip en Janneke taal uitleggen wat kanker en statistiek te maken hebben met mijn antwoord op de vraag, want dat is me een raadsel?
Reddie
6 jaar geleden
Je schrijft:
"het schijnt dan effectiever te zijn".
Ik vraag: "effectiever voor/tegen wat".
Op deze vraag geef je geen antwoord. En de vraag: "hoeveel heb ik NODIG" is al onzinnig, zeker als ik je reactie lees. En er wordt ook niet gevraagd naar wat je nog meer moet toevoegen.
svetivlas
6 jaar geleden
@Reddie. Oké, Je vroeg dus "effectiever waartegen." Dat was dus je vraag.
Ik heb deze beantwoord met dat het geen f... met kanker van doen had maar wel de ontstekingsremmende werking. Blijft nog, dat je meteen aan het doordraven sloeg door "kanker uit je mouw te schudden. Maar goed, dit is dus opgelost maar nu weet ik nog steeds niet waarom je aan mijn kennis van statistiek twijfelt. Waarom hierop geen antwoord.
Er zijn trouwens weer twee vragen bijgekomen:
1; Begrijp ik het goed dat je vindt dat @Cath13 een ONZINNIGE vraag heeft gesteld???????
2: En mijn reactie daarop is ook ONZINNIG? En, inderdaad heeft @Cath13 niet gevraagd wat er toegevoegd moet worden. Zoals evenmin ik gevraagd heb om over kanker te gaan kletsen.
Kurkuma gebruik je normaliter in het eten.
In een complete maaltijd ongeveer een theelepel.
Dat betekent dat je hoogstens een mespuntje in je thee nodig hebt.
6 jaar geleden
svetivlas
6 jaar geleden
@Reddie. "een mespuntje" Zal een slap bakkie worden, maar ja, smaken verschillen.