Waarom eet een veganist geen ei? De kip wordt toch niet gedood?

3.7K
TurfGraver
een jaar geleden
Omdat veganisme een levenswijze is waarin gestreefd wordt naar het volledig vermijden van het gebruik van dieren. Veganisten zijn tegen elke vorm van wreedheid tegenover dieren.
Je hoeft een dier niet te doden om wreed te zijn, denk maar eens aan zuivel.
Rieneke1
een jaar geleden
Indirect worden er wel kippen gedood. Voor iedere leghen wordt ook een haantje geboren, die meteen de versnipperaar in gaat.
SentWierda
een jaar geleden
@Rieneke1. Niet alle haantjes worden meteen gedood. Haantjes kunnen ook een haan worden: een vleesproduct, zoals haantjesrookworst en hanensoep.
https://www.ekoplaza.nl/lekker-weten/hanenvlees

Antwoorden (3)

Veganisme is per definitie een levenswijze waarbij men ernaar streeft om elk gebruik van dieren voor voeding, kleding, amusement, experiment of eender welk ander doel te vermijden. Vegans eten dus geen eieren omdat ze afkomstig zijn van dieren.
Veganisten mijden eieren en producten waar eieren in verwerkt worden vanwege een aantal redenen. Zo willen ze niet meewerken aan de exploitatie van dieren. Volgens vegans leggen kippen in de pluimveesector onnatuurlijk veel eieren en is het lichaam van de kip daar niet op berekend. Ook hebben ze bezwaar tegen de leefomstandigheden van deze legkippen. Bovendien worden de kippen uiteindelijk naar het slachthuis gebracht.
een jaar geleden
Ze eten geen eieren omdat een ei uitgroeit tot een kip en dit dus daarmee het doden van een dier betekent.
een jaar geleden
joelx
een jaar geleden
Bij mijn eerste vraag over dit onderwerp vroeg ik in de toelichting of consumptie-eieren bevrucht konden zijn;Volgens het antwoord was dit niet zo dus zouden ze nooit uitgebroed kunnen worden.
LeonardN
een jaar geleden
Tweemaal incorrect. -Een kip die nooit "gedekt" wordt (en dat worden legkippen niet) zal geen bevruchte eieren leggen.
-Dan nog eten veganisten geen eieren. Een veganist eet namelijk geen eieren omdat deze het product zijn van een dier. En een veganist streeft ernaar geen producten te gebruiken/eten die door een dier (in gevangenschap) zijn gemaakt. Als een kip dus salades zou kunnen maken van tomaat en komkommer zou een vega die dus ook niet eten.
mans
een jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=6V23Sv_0plI
Meesterbrein
een jaar geleden
Dus vegans zijn ook tegen abortus?
Het is per persoon anders, iedereen heeft eigen beweegredenen. Ik eet wel eieren van mijn eigen kippen. Niet uit de winkel, de kippen die die eieren hebben gelegd zijn geselecteerd als kuiken of ze kip of haan zijn. Haantjes komen nooit leuk aan hun einde, en dat zijn er mega veel per dag. Door eieren te kopen doe je eigenlijk mee aan die brute selectie.
een jaar geleden