Waar veganisten tegen of voor zijn, verschilt natuurlijk per veganist. Ieder heeft zijn eigen grens, de een is superstrikt, de ander flexibel.

Biobrandstof van dierlijke uitwerpselen zou waarschijnlijk betekenen dat de vlees- en zuivelindustrie geld krijgen voor die uitwerpselen, waardoor ze makkelijker kunnen blijven voortbestaan, en dat je dus indirect die industrie steunt. En een industrie steunen waar je heel erg op tegen bent, doen veel mensen liever niet. Dus er zullen zeker veganisten zijn die hier niet aan mee willen doen.

Er zijn ook veganisten die het verband tussen die biobrandstof en dierenleed te indirect vinden, en het dus wel zullen gebruiken. Ook zijn er veganisten die gewoon in de grote lijnen zonder misbruik van dieren willen leven, en niet op elk detail willen letten, zij zullen zulke biobrandstof misschien wel gebruiken.

Sommige veganisten zijn consequent tegen elk gebruik van dieren en zullen meteen nee zeggen tegen zulke brandstof. Anderen kijken meer naar de mogelijke gevolgen, zullen verschillende brandstoffen tegen elkaar afwegen en zullen zulke brandstof geen probleem vinden als dit bijvoorbeeld veel milieuvriendelijker zou zijn dan de alternatieven of als het veel minder landbouwgrond zou kosten dan de alternatieven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, want ze zijn tegen het gebruiken van dieren. Om die uitwerpselen op te vangen zullen ze toch echt in een stal o.i.d. Moeten staan, en daar zijn veganisten al tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. De definitie van een veganist is volgens Wikipedia: 'het op geen enkele wijze gebruikmaken van dieren en van producten die van dieren afkomstig zijn.' Deze definitie vind ik zelf tekortschieten. Veganisten moeten regelmatig compromissen sluiten omdat het praktisch onmogelijk is om compleet diervrij te leven. In ontzettend uiteenlopende zaken zijn dierlijke producten verwerkt, van medicijnen tot fietspompen.
Onder de veganisten zijn ook weer verschillende gradaties te vinden, van gematigd tot zeer extreem. Zo zijn er veganisten die van mening zijn dat wol wel gedragen kan worden, omdat wol ook op een natuurlijke manier verkregen kan worden (de wol kan vanzelf losraken), andere veganisten zijn hier compleet tegen.

Op basis van deze gegevens concludeer ik dat een deel van de veganisten niet hele grote problemen heeft met biobrandstof, terwijl er ook een aantal veganisten zullen zijn die er simpelweg fundamenteel tegen zijn, puur omdat er dierlijke producten in zijn verwerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Het roept bij mij de vraag op of er veganisten zijn die geen fruit eten omdat de appelbomen door bijen in gevangenschap bevrucht zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stap verder dan veganisme is het fruitarisme: men voedt zich hier uitsluitend met rauw eetbare vruchten van planten en bomen. Fruit is dus juist het laatste wat ze wel zouden eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een definitie is altijd een vaak extreme beschrijving van iets. In principe is er altijd sprake van een "streven naar". Onwetendheid kan soms een reden zijn waarom je niet dichter bij de definitie bent. Daarnaast kan het zijn dat door persoonlijke omstandigheden niet in de gelegenheid bent om aan de definitie te voldoen. Niet indereen woont in een mediteraan gebied waar je het fruit gewoon van de wildgroeiende planten kunt plukken. Bijen zijn in dat geval geen slaven.