Worden suikerklontjes met behulp van gelatine gemaakt?

Een aantal keer heb ik mensen uit mijn directe omgeving horen beweren dat suikerklontjes gemaakt worden met behulp van gelatine. Het samenpersen van de suiker in losse vorm zou niet voldoende zijn om dergelijke vaste klontjes te bekomen, dus zou gelatine soelaas bieden om ze bijeen te houden. Als vegetariër neem ik afstand van alle dierlijke producten of derivaten, dus mag ik mijn thee/koffie nu ook al niet meer met suikerklontjes nuttigen? Wie zal antwoorden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit van gehoord. Wat ik wel ken, is dat suiker wit kan worden gemaakt met botten, in Nederland lijkt dit niet meer te gebeuren, in sommige andere landen schijnt het wel nog voor te komen.
liveisgreat
9 jaar geleden
dit wordt idd vaak gezegd in meerdere bronnen...
hoe dan ook, er zit vaak gelatine in allerlei dingen zonder dat je het in de gaten hebt. soms wordt het op de ingrediëntenlijst ook niet bij naam genoemd. "bindmiddel" bv. kan gelatine zijn...maar ook iets anders. en ik vond laatst zelfs gelatine in een ... veggie schnitzel!
men zou een speciale vermelding moeten maken voor vegetariërs, zodat ze met kennis van zaken kunnen kopen....
liveisgreat
9 jaar geleden
trouwens...als je écht zeker wil zijn kan je ze ook zelf maken...;-)
http://www.culy.nl/recepten/maak-je-eigen-suikerklontjes-in-toffe-vormen/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Losse suiker gebruiken?

Het beste antwoord

Nee hoor. Gekookte suiker wordt in vormen gegoten en vervolgens in kleine stukjes gezaagd. Of kristalsuiker wordt vochtig gemaakt, in blokjes geperst en daarna gedroogd.
Het moet op de verpakking staan wanneer er ook een andere stof behalve suiker in zou zitten. Dus er zit echt geen gelatine in.
Amadea
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
Suikerklontjes worden gemaakt van gewone kristalsuiker die iets vochtig wordt gemaakt en dan in een vorm geperst. Dan weer gedroogd. Door het iets vochtig maken (evt. met stoom) lost de suiker een heel klein op waardoor de kristallen mooi met de suikeroplossing aan elkaar geplakt worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb je wel een plusje voor je antwoord gegeven. Maar dat een ingrediënt wat ergens in zit ook op de verpakking moet staan, lijkt logisch, maar is het volgens mij niet helemaal. Kort geleden was er op het nieuws dat er in een aantal produkten (mogelijk) toch iets dierlijks was verwerkt wat niemand wist en het stond ook niet op de verpakking kennelijk. Ik weet niet meer helemaal hoe het zat, maar er was iets met olijfolie, (een bepaalde soort) chips, en nog wat dingen. Wat dus volgens het nieuws problemen gaf voor vegetariërs en mensen die om geloofsredenen geen vlees of bepaalde soorten vlees gebruiken.

Andere antwoorden (1)

Kijk op de lijst met ingrediënten.

En het is prima mogelijk om suikerkorrels aan elkaar te kleven; een klein beetje vocht (stoom is voldoende) volstaat om de suikerkorrels aan elkaar te kleven.