Kan ik vleesvervanger (Goodbite) echt maar 24 uur bewaren in de koelkast nadat de verpakking is geopend?

Of hoef ik niet bang te zijn dat ik er ziek van wordt als ik het na 48 uur opeet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel producten hebben onnodig lange of uberhaupt onnodige houdbaarheidsdata. Zie http://m.nos.nl/artikel/645769-dijksma-schrap-houdbaar-tot.html

Antwoorden (2)

Goodbite heeft een hele lijn, dus daar zitten nogal wat verschillende producten bij. Maar in de meeste gevallen is een bewaaradvies van de fabrikant aan de voorzichtige kant. Ik eet regelmatig dingen die over de datum zijn, en mijn ervaring met die kant-en-klare vlees vervangers is dat je ze vaak langer kunt bewaren dan de verpakking aangeeft. Ik koop die kant-en-klare dingen eigenlijk alleen in de aanbieding, vind ze nogal duur terwijl veel andere vleesloze eiwitcomponenten voor een maaltijd juist heel goedkoop zijn. Dus als ik die kant-en-klaar dingen gebruik, vries ik ze meestal in. Ook als er op staat dat ze niet geschikt zijn om thuis in te vriezen. Het kan zijn dat de smaak of textuur daar wat minder van wordt, maar ziek word je er niet snel van hoor.

Voor langer bewaren dan het advies geldt dat ook: gebruik gewoon je eigen zintuigen: beoordeel de kleur en kijk of er geen schimmel op staat, ruik er aan en bij twijfel kun je een klein stukje proeven. Tenzij het vreemd ruikt of het er raar uitziet, kan proeven niet snel kwaad. Naar mijn mening zijn veel mensen in onze moderne maatschappij zo gewend om blind op de houdbaarheidsdatum af te gaan dat ze amper meer weten hoe ze zelf kunnen beoordelen of een product bedorven is of niet. Één dag langer maakt zelden veel verschil, behalve misschien bij vlees en zuivel. Als je het product al die tijd gekoeld hebt, is er al aanzienlijk minder bacteriegroei.

Bij twijfel zou je het product eerst kunnen bereiden en daarna koelen en nog een dag bewaren. Daar kun je de eetbaarheid van een product dat aardig aan de datum zit vaak nog minimaal één of twee dagen mee 'rekken'.

Ik ben uiteraard niet verantwoordelijk als je toch ziek wordt ;-). Waarmee ik alleen maar wil zeggen: gebruik je eigen zintuigen en oordeelvermogen. In mijn persoonlijke ervaring is 'kijken, ruiken, proeven' bij de meeste producten een heel betrouwbare methode.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Houdbaarheid GoodBite?
Gekoeld bewaard bij een temperatuur tot maximaal 7 ºC zijn de producten houdbaar tot de datum die op de voorzijde van de verpakking staat vermeld. Wanneer men het product op de dag van aankoop invriest (-18 ºC), dan zijn de producten tenminste drie maanden houdbaar. Een aangebroken verpakking kan na openen nog 24 uur in de koelkast bewaard worden.
Bewaaradviezen zijn zeer streng, er is geen een leveracier die risico wil lopen. Als ik in rondomliggende landen kijk, is de houdbaarheid van veel produkten wel de helft van de tijd langer. Nederlandse wetgeving is wat dat betreft wel heel zeikerig.
Ik weet niet welke zeer bederfelijke grondstoffen er in dat kunstwerk zitten, maar als het niet ruikt en niet plakt, kun je volgens mij wel even proeven, smaakt het goed ,gewoon eten. Die korte houdbaarheid, is ook een beetje verkooptruc. Hoe meer weggooien , meer omzet.