Eet ik wel gezond nu?

Ik heb mijn voeding zelfstandig gelijdelijk aan drastisch veranderd, omdat het goed aanvoelde, en er wat MOEST gebeuren, maar ik ben niet zeker of ik nu wel gezond eet. Ik heb niet veel vertrouwen in de standaard diëtisten omdat ik tot nu toe altijd met stervende honger en buikpijn ben aangekomen.

Mijn normale voeding bestond uit, als ontbijt een kop thee met melk, soms een broodje smiddags. Avondeten was meestal hompen vet vlees met gebakken aardappelen, soms groente, en savonds snaaien als er wat in huis was.

Ik had niet echt eetlust, avondeten was altijd een "moetje" en een uur erna erg honger. Stoelgang was slecht en altijd opgeblazen gevoel.

Nu "eet" ik s ochtends een groene smoothie en smiddags ook , 2 keer een halve liter dus. Smoothies bestaan uit 2/3 rauwe groene bladgroente 1/3 vers fruit en water. Savonds een maaltijd zonder vlees, soms vis/schaaldieren. Geen gebakken aardappelen maar couscous/volkoren groentelasagne/grote groene salade met vis/turks/arabische/mediterrane vegetarische gerechten. Ik gebruik geen vleesvervangers.
Ik gebruik wel parmezaanse kaas/mozzarella en bak in olijfolie.
Als "snack" in het weekend wat noten of groentechips van de notenboer ( geblancheerd en met 1 lepel palmolie gebakken ).

Ik voel me prima, heb weer een normale eetlust, absoluut geen hongergevoel, weer normale stoelgang, niet meer opgeblazen, totaal geen behoefte meer aan suiker/zoetigheid, en aan mijn kleding te merken ben ik aan het afvallen.

Wat vinden jullie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Alleen smoothies, geen vast eten erbij gedurende de dag?
En volgens mij krijg je B12 tekort wegens geen vlees
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik eet savonds een gewone maaltijd :)
"Savonds een maaltijd zonder vlees, soms vis/schaaldieren. Geen gebakken aardappelen maar couscous/volkoren groentelasagne/grote groene salade met vis/turks/arabische/mediterrane vegetarische gerechten. Ik gebruik geen vleesvervangers.
Ik gebruik wel parmezaanse kaas/mozzarella en bak in olijfolie." naar mijn weten zit B12 ook in eieren/melk en vis, wat ik wel weer eet. bedankt voor je reactie Ritsuka
Ritsuka
10 jaar geleden
je bent dus vegetarier? ik weet daar zelf helaas niet zoveel van, alleen dat je moet opletten met bepaalde dingen, omdat je die uit plantaardige voeding niet goed opneemt. En wel opletten met welke groente je rauw in je smoothie doet.
Arugula, broccoli, boerenkool, bloemkool, kool, rapen, snijbiet, paksoi, spruiten, radijsjes zijn groentes die je beter niet teveel rauw kunt eten.
Dat heeft effect op je schildklier: http://www.thehealthyhomeeconomist.com/think-raw-veggies-are-best-think-again/
Ritsuka
10 jaar geleden
en bijvoorbeeld spinazie bevat oxaalzuur als het rauw is, wat de opname van calcium en ijzer blokkeert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Ritsuka, ik weet niet wat ik ben , ik eet gewoon geen vlees meer de laatste maanden. ik gok dus geen volledige vegetariër omdat ik wel kaas eet waar stremsel in zit ( van de lebmaag van een kalf vaak )
ik zou mezelf omschrijven als "meer bewuste eter" in mijn smoothies doe ik tot zover alleen een van de volgende groentes, komkommers of spinazie of een krop sla of een krop andijvie, dit wissel ik af elke dag. rauwe spinazie is nooit meer dan 5 ons per week,rauw lijkt het heel wat, maar als die 5 ons spinazie in de pan doet blijft er maar bar weinig van over.
maar vaak haal ik de 5 ons spinazie in een week niet eens omdat het begint te verleppen. het fruit is appels peren bananen meloen, een halve ananas. tot zover dan. ik volg ook geen smoothie recepten waar je veel verschillende soorten ingrediënten voor nodig hebt, of waarvoor je dingen moet bestellen, of wat meer verscholen reclame is voor een bepaald type blender ( a zo'n 600 euro ) mijn schildklier heb ik vorig jaar nog laten nakijken ivm chronische ziekte en medicatie gedoe. maar op de MS na is alles prima in orde. ik zou natuurlijk wel kunnen proberen om smoothies te maken met kort geblancheerde spinazie, ik hoop alleen dat ik er geen stroeve tanden van krijg hahaha bedankt voor je reactie!

Antwoorden (3)

Dat ziet er behoorlijk gezond uit, ja. Alleen als je dit heel lang blijft doen is er misschien kans op eiwittekort, en daarmee gebrek aan vitamine B12. Dat kan diverse aandoeningen ten gevolge hebben. Daarom raad ik je aan dat dan als supplement te gaan slikken. Of meer zuivelproducten te gaan consumeren: yoghurt, kwark, of de vervangende sojaproducten.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoop dat ik nu niet net dubbel heb gepost, er leek iets fout te gaan. Bedankt voor je snelle reactie Amadea.
Ik had geen ruimte meer om te zeggen dat ik nog wel bijna dagelijks thee met melk drink . Ik gebruik halve liter mokken omdat ik chronisch vergeet te drinken/geen dorst heb. Ik doe met een literpak melk nu 3of 4 dagen en savonds drink ik nog een klein glaasje 0.0 % vet yoghurtdrink( minste kcal wat ik kon vinden). eieren eet ik wel, maar niet dagelijks, en vis ook niet dagelijks.
Ik heb multivitaminen liggen die ik sporadisch gebruik, zal nu beter gaan opletten daarmee.
Verder drink ik alleen maar die 2 smoothies( met zoveel mogelijk water), 2 of 3 grote mokken thee( o.5 L.), en een klein glaasje yoghurtdrink.
Ik gebruik wel kazen, parmezaan/ricotta/Hüttenkäse/harde witte kaas/mozarella, maar ook niet dagelijks ( het is OF vis OF kaas, vis+kaas houd ik niet van :) )
Amadea
10 jaar geleden
Oké, dat ziet er nog veel beter uit. Behalve dat kleine glaasje yoghurtdrink. Je hebt gekeken naar de calorieën, maar je kunt beter kijken naar de eiwitten. Vervang dat kunstmatig gezoete drankje met kleur- en smaakstof voor een flinke kom yoghurt of kwark.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb eigenlijk meer gekeken dat er geen toegevoegde suiker inzit. er zit verder niets bijzonders in, magere yoghurt,melkbestanddelen, zuurteregelaars, zoetstoffen en een minimale hoeveelheid frambozensap
Kh is 4 gram per 100 en eiwitten is 5 gram, ik drink 150/200 ml. savonds.
Ritsuka
10 jaar geleden
zoetstoffen zijn niet echt goed voor je. je kunt beter een kom volle kwark nemen, de vetten vullen langer, uiteindelijk eet je dan minder dan elke keer magere producten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik weet het, zoetstoffen zijn niet goed voor onze lichamen.
ik ben nog bezig met het zoeken van een alternatief wat wel beter is dan kunstmatige zoetjes. er staat al een pot stevia zoetstof, en ik ben het gebruik van de zoetjes in de thee aan het afbouwen. ook omdat mijn smaak aan het veranderen is ik moet wel zeggen dat die AH 0.0 vet framboos het enigste is wat ik koop wat "mager"is. ik weet dat smaak van het ene of het andere moet komen, zit er geen vet in dan zit er wel suiker bij in, of andersom. mager is echt niet altijd beter begreep ik. ik maak bv. zelf mijn boter die ik soms gebruik voor het bakken, en waarschijnlijk vooral omdat ik het leuk vind om zoiets simpels zelf te kunnen maken. als je bijvoorbeeld gaat koken en je gooit een klontje zelfgemaakte boter in de pan, en het niet eens spat voel ik me stiekem best wel een beetje trots :)
Als je wilt afvallen moet je écht niet te weinig eten. Je moet iedere dag voldoende vetten, eiwitten en koolhydraten binnen krijgen.
Als je te weinig calorieën binnen krijgt, gaat je lichaam in "survival mode" Het zal dan alle voedingsstoffen gaan opslaan als vet, om een reserve voorraad aan te leggen.

Bereken eens je calorie onderhoudt, en ga daar 500-700 calorieën onder zitten. 3 dagen eet je te weinig, en dan eet je één dag je behoefte. Dat gaat misschien tegen je principes is, maar het zal het afvallen enorm versnellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hallo Twigg, ik heb vanmiddag geprobeert een antwoord te schrijven, maar dat was veels te lang volgens deze website haha

het afvallen wat ik merk is een leuke bijkomstigheid, maar niet de reden waarom ik met geen vlees eten en groene smoothies ben begonnen. ik zat niet goed in mijn vel, voelde me niet goed bij het eten van vlees, en niets smaakte mij nog. ik heb vanaf kind af aan altijd overgewicht gehad, liep op mijn 6e al bij een dietiste die mij alleen maar aanmoedigde nog meer brood te eten, en verder alles mager. dit resulteert bij mij in HONGER de hele dag door en is niet vol te houden voor mij. ik heb ongeveer alle dieten al geprobeert en het enigste wat werkte was Dr Frank. wat hartstikke fijn is, maar ik heb niet de energie om s ochtends en smiddags voor mezelf te koken, en dan s avonds nog een keer. plus dat Dr Frank ook weer niet echt goedkoop is,en ik veel moet weggooien. die groene smoothies zijn voor mij een uitkomst omdat ik in een paar minuten klaar ben voor het ontbijt en de lunch. ik had er alleen niet bij stil gestaan dat ik hiervan ging afvallen. met Dr Frank heb ik wel geleerd om MEER te eten, ik kreeg het vaak s avonds niet eens op, en toch viel ik af, maar dat is er nu een aantal jaar later er toch weer bij op ( ipv maanden !) hoe kan ik mijn Kcal berekenen?, ik denk dat ik waarschijnlijk minder nodig heb dan een ander omdat ik vrij inactief ben door verlaagde energie. ik loop slecht en met behulp van meubilair binnenshuis. buiten gebruik ik een scootmobiel omdat ik niet meer kan fietsen ( mijn evenwicht heeft een opdonder gehad ) je tip van 3 dagen te weinig eten en 1 dag voldoende kan ik helaas niet opvolgen. ik heb door alle dieten en gekkigheid een tijd lang boulimia gehad, waar ik nu zon 12 jaar vanaf ben. maar ik moet wel oppassen dat ik niet weer gekke dingen ga doen :) ( dit 3 dagen plan kan bij mij gaan doorslaan tot 4 dagen, 5 dagen, ach een week kan ook wel)
ik heb bv. ook geen weegschaal, die obsessie doe ik niet meer aan mee, de dokter heeft ook een weegschaal als het nodig is. ik denk dat ik dit zo goed volhoud omdat ik het niet zie als een "dieet" waarbij je dingen MOET en andere dingen niet mag,maar meer als een veranderd eetpatroon, wat me tot nu toe goed bevalt. in ieder geval wel bedankt voor het meedenken Twigg. groetjes!
Je hebt je eetpatroon drastisch aangepast van veel eten naar gezond. Je zit op de goede weg. Je zult merken dat als je 6 maanden gezond eet het je minder moeite gaat kosten om het vol te houden. Je gaat je fitter voelen, mogelijk ook helder (qua geest). Je grootste winst zal je conditie en vitaliteit zijn. Hoeveel kilo's je gaat afvallen is niet te voorspellen. Dat is van veel factoren afhankelijk.

over eetgedrag: eten blijft gedrag dat je kunt afleren en aanleren. Wat betreft hongergevoelens en afvallen: soms moet je leren dat je niet op elke impuls /prikkel om te eten moet reageren. Jij bent het die alle invloed hebt op je gezonde keuzes.

Mag ik je een praktische tip geven voor de warme maaltijd?
Probeer zoveel groente te eten dat de helft van je bord uit groente bestaat.

Je hebt de juiste instelling dat je gezond eet en niet teveel gefocust bent op de weegschaal.
Dat wat er geleidelijk is bijgekomen kan er immers niet gelijk weer af. Dat heeft tijd nodig. We zijn vaak wat ongeduldig.