Eet ik wel gezond nu?

Ik heb mijn voeding zelfstandig gelijdelijk aan drastisch veranderd, omdat het goed aanvoelde, en er wat MOEST gebeuren, maar ik ben niet zeker of ik nu wel gezond eet. Ik heb niet veel vertrouwen in de standaard diëtisten omdat ik tot nu toe altijd met stervende honger en buikpijn ben aangekomen.

Mijn normale voeding bestond uit, als ontbijt een kop thee met melk, soms een broodje smiddags. Avondeten was meestal hompen vet vlees met gebakken aardappelen, soms groente, en savonds snaaien als er wat in huis was.

Ik had niet echt eetlust, avondeten was altijd een "moetje" en een uur erna erg honger. Stoelgang was slecht en altijd opgeblazen gevoel.

Nu "eet" ik s ochtends een groene smoothie en smiddags ook , 2 keer een halve liter dus. Smoothies bestaan uit 2/3 rauwe groene bladgroente 1/3 vers fruit en water. Savonds een maaltijd zonder vlees, soms vis/schaaldieren. Geen gebakken aardappelen maar couscous/volkoren groentelasagne/grote groene salade met vis/turks/arabische/mediterrane vegetarische gerechten. Ik gebruik geen vleesvervangers.
Ik gebruik wel parmezaanse kaas/mozzarella en bak in olijfolie.
Als "snack" in het weekend wat noten of groentechips van de notenboer ( geblancheerd en met 1 lepel palmolie gebakken ).

Ik voel me prima, heb weer een normale eetlust, absoluut geen hongergevoel, weer normale stoelgang, niet meer opgeblazen, totaal geen behoefte meer aan suiker/zoetigheid, en aan mijn kleding te merken ben ik aan het afvallen.

Wat vinden jullie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat ziet er behoorlijk gezond uit, ja. Alleen als je dit heel lang blijft doen is er misschien kans op eiwittekort, en daarmee gebrek aan vitamine B12. Dat kan diverse aandoeningen ten gevolge hebben. Daarom raad ik je aan dat dan als supplement te gaan slikken. Of meer zuivelproducten te gaan consumeren: yoghurt, kwark, of de vervangende sojaproducten.

Als je wilt afvallen moet je écht niet te weinig eten. Je moet iedere dag voldoende vetten, eiwitten en koolhydraten binnen krijgen. Als je te weinig calorieën binnen krijgt, gaat je lichaam in "survival mode" Het zal dan alle voedingsstoffen gaan opslaan als vet, om een reserve voorraad aan te leggen. Bereken eens je calorie onderhoudt, en ga daar 500-700 calorieën onder zitten. 3 dagen eet je te weinig, en dan eet je één dag je behoefte. Dat gaat misschien tegen je principes is, maar het zal het afvallen enorm versnellen.

Je hebt je eetpatroon drastisch aangepast van veel eten naar gezond. Je zit op de goede weg. Je zult merken dat als je 6 maanden gezond eet het je minder moeite gaat kosten om het vol te houden. Je gaat je fitter voelen, mogelijk ook helder (qua geest). Je grootste winst zal je conditie en vitaliteit zijn. Hoeveel kilo's je gaat afvallen is niet te voorspellen. Dat is van veel factoren afhankelijk. over eetgedrag: eten blijft gedrag dat je kunt afleren en aanleren. Wat betreft hongergevoelens en afvallen: soms moet je leren dat je niet op elke impuls /prikkel om te eten moet reageren. Jij bent het die alle invloed hebt op je gezonde keuzes. Mag ik je een praktische tip geven voor de warme maaltijd? Probeer zoveel groente te eten dat de helft van je bord uit groente bestaat. Je hebt de juiste instelling dat je gezond eet en niet teveel gefocust bent op de weegschaal. Dat wat er geleidelijk is bijgekomen kan er immers niet gelijk weer af. Dat heeft tijd nodig. We zijn vaak wat ongeduldig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100