Hoe worden vitamine B12-supplementen gemaakt?

In zeewier schijnt geen vitamine B12 te zitten, die bruikbaar is voor het menselijk lichaam. Nee, volgens o.a. het Voedingscentrum komt deze vitamine alleen voor in dierlijke producten. De meeste veganisten gebruiken dan ook vitamine B12-supplementen. Maar daarom vraag ik me af: waarvan en hoe worden die gemaakt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zie H7
http://isjaisja.home.xs4all.nl/B12/

Antwoorden (1)

Vitamine-B12-supplementen worden gemaakt door bacteriën. Dat is makkelijker en (daardoor) rendabeler dan chemische productie (die weliswaar mogelijk is, maar enorm complex).

Om te zorgen dat de bacteriën zo veel mogelijk B12 produceren, is men begonnen met bacteriën die van nature al B12 produceren. Die bacteriën zijn mutanten. Soms gaat dat om spontane (natuurlijke) mutaties, maar er worden ook bacteriestammen gebruikt waarbij de mutaties kunstmatig zijn opgewekt door ze te bestralen of door ze bloot te stellen aan chemicaliën die het DNA beschadigen.

Die vorm van mutaties maken is de eerste vorm van genetische aanpassing die werd toegepast. Deze methode werd toegepast toen de moderne vorm van genetische modificatie nog niet bestond. De enige manier die men toen had om een gunstige mutatie te bewerkstelligen was: bestralen of chemisch bewerken. Daarvan gaan de meeste bacteriën dood, heel veel krijgen een ongunstige mutatie of er gebeurt niets, en een enkel exemplaar krijgt stomtoevallig een mutatie waardoor dat exemplaar meer B12 gaat produceren. Door selectie en kweek wordt dat ene exemplaar vermenigvuldigd tot grote aantallen, waarna eventueel nog een ronde van bestralen en/of chemisch bewerken kan worden toegepast, opnieuw gevolgd door selectie en kweek.

Ook de modernere vorm van gerichte recombinant-DNA-techniek is toegepast om bacteriën te maken die grote hoeveelheden B12 produceren. Hier gaat het dus echt om genetische modificatie zoals we die nu kennen.

8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Als toelichting: Een vergelijkbaar (maar korter) antwoord is eerder gegeven door Jackd. Dat antwoord is nu verdwenen om redenen die ik niet ken. Ik heb "mijn" link overgenomen uit dat verdwenen antwoord. Ik plaats nu mijn versie van dat antwoord omdat het naar mijn mening een prima antwoord was - bij deze dus mijn dank aan Jackd, vooral voor de uitstekende link. Een tweede reden om dit antwoord te plaatsen is dat vragen waarop geen antwoord is gegeven, na enige tijd automatisch worden verwijderd door het GV-systeem. Dat zou zonde zijn. Door dit antwoord te plaatsen voorkom ik die automatisch verwijdering.