Als je geen vlees eet vanwege de behandeling van dieren en de mileuvervuiling, kun je dan wel eigenlijk wel zuivelproducten consumeren?

Of wordt melkvee beter behandeld dan slachtvee? En produceren melkkoeien minder methaan?

Toegevoegd na 2 uur:
Na 6 antwoorden:
Mooie reacties, bedankt allemaal.
Ik kwam op die vraag, omdat ik Antoinette Hertsenberg eens hoorde vertellen dat ze absoluut niks meer te maken wilde hebben met hoe koeien behandeld worden, maar haar website staat wel vol met recepten met kaas (http://www.devegetarier.nl).

Zelf eet ik wel vlees, maar zoveel mogelijk biologisch. Van de kip die ik eet weet ik zeker dat ze rond heeft gerend en gescharreld in de wei. Rundvlees koop ik minder, maar dan echt biologisch. En eieren ook van biokwaliteit, net zoals al mijn zuivel.
Niet alleen is dit beter voor de dieren, het is ook echt veel lekkerder.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +!
Als we met z'n allen iets bewuster omgaan met voedsel zoals je al doet zou dat een enorm verschil zijn. De bio-industrie zou er minder blij mee zijn.
Waar ik me aan stoor is dat in een restaurant de meeste vegetarische gerechten weer volgegooid worden met kaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat je dan niet ff een alternatief noemt, wat zou jij willen i.p.v. kaas. Ik kook graag (ietsjes minder graag vegetarisch) maar hier zie ik een gemiste kans om misschien met meer plezier vegetarisch te koken dan ik nu doe.
Niet zeggen .....jammer dat ze het met kaas volgooien maar bijvoorbeeld ....jammer dat er niet eens iemand ...... in gooit in plaats van kaas.
Dan ben je constructief bezig nu alleen negatief namelijk je storen, Stap op de kok af en zeg wat je wel en niet wilt en een beetje kok met liefde voor zijn vak en de gast zal je op je wenken bedienen ik in elk geval en vandaar mijn vraag geen kaas maar (meerdere, en hoe meer hoe liever, antwoorden mogelijk. Tnx.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha wie is er hier negatief ? "Onbekend " het is wel zo dat terwijl je in de Hollandse keuken bij vegetarisch volgegooid wordt met kaas, ...in verschillende buitenlandse "keukens" is kaas helemaal niet nodig onder andere Surinaamse , Indische en Indonesische vegetarische gerechten.

Het beste antwoord

Natuurlijk is er ook dierenleed waar melk en eieren worden geproduceerd. En die koeien produceren ook methaan. Wel zijn er wat verschillen:

- De dieren worden niet in korte tijd opgefokt om zo snel mogelijk zoveel mogelijk vlees te leveren. Ze hebben dan ook een langer leven. Wel is er vooral bij legkippen het punt dat er héél veel kuikens uit het ei komen die vroeg gesext worden, waarna de jongetjes er tussenuit worden gehaald en eindigen als eendagskuikens of halve haantjes.

- Veel melkmoeien hebben het wel degenlijk beter dan vleeskoeien. Niet álle melkkoeien mogen de wei in, maar je kunt de zuivel die je koopt daar wel op selecteren.

- De dieren leven langer. Dit maakt natuurlijk vooral uit als de dieren wel een beetje netjes behandeld worden. Daar ben je zelf bij, je kunt kiezen welke zuivel je koopt.

- Het gaat om minder dieren. Vleesbeesten moet je blijven produceren, je moet telkens de volgende produceren voor het volgende biefstukje. Melkkoeien hoef je niet zo snel te 'vervangen'.

Maar nog wel het belangrijkste: je vraag komt dicht in de buurt van wat ik het hypocrisie-argument noem. Ik kom nog steeds wel mensen tegen die zich om de één of andere reden aangesproken lijken te voelen door het feit dat ik vegetariër ben, en die dan argumenten gaan geven waarom ik geen vegetariër zou moeten zijn. Argumenten die ik vaak hoor zijn:

- Draag je wel leren schoenen? Dan ben je hypocriet!
- Drink je wel zuivel? Dan ben je hypocriet!
- Eet je wel eieren? Dan ben je hypocriet!
- Gebruik je wel medicijnen die op dieren zijn getest? Dan ben je hypocriet!

Volgens die mensen zou hypocriet zijn erger zijn dan vlees eten. Zij eten vlees, zo redeneren ze, maar ze zijn tenminste wel eerlijk, consequent, en niet hypocriet.

Laat ik voorop stellen dat iedereen helemaal zelf mag weten of hij wel of geen vlees eet. Maar het hypocrisie-argument is wel totale kul.

Voor het dier maakt het niet uit of je recht door zee bent. Als je het opeet, moet het voor jou worden gefokt en gedood. Als je het niet opeet, hoeft het niet voor jou worden gefokt en gedood. Als je wel zuivel maar geen vlees eet, is er minder dierenleed en minder milieuschade. Als je zelfs maar één dag in de week minder vlees eet, is er minder dierenleed en minder milieuschade.

Misschien ben ik hypocriet met mijn zuivelconsumptie en leren schoenen. Maar ik draag wel mijn steentje bij door geen vlees te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Beter inconsequent goed, dan consequent fout! Elk dingetje dat je doet, is al een verbetering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ
Goed antwoord.
Het is ook haast een morele plicht om een steentje bij te dragen tegenwoordig. Niks mis mee. Ik eet wel (biologisch)vlees, maar niet elke dag, ik vind quorn in vele variaties heerlijk. (Sojaproducten krijg ik niet weg...) Maar er zijn ook dagen dat ik gewoon geen "vervanger" maak, en het doe met groenten en rijst, bv.
Ik beschouw jou zeker niet als hypocriet.
Misschien hebben sommige mensen die die opmerkingen maken zelf die keuze (nog) niet durven maken.
Rieneke1
14 jaar geleden
en alweer een verdiende plus :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed zo, beter een halve vegetarier dan een hele dierenbeul. Ik ben gestopt met vegetarisch eten, 10 tien jaar, mijn relatie met een vleeseter kreeg er te veel stress van, en ook in het buitenland is het vaak lastig. Af en toe eet ik bio-vlees, vaak hebben we nog een vegetarisch gerecht, en af en toe eten we beperkt vlees of vis.
rose
14 jaar geleden
Bijval! (+)

Andere antwoorden (7)

Melkkoeien produceren niet minder methaan, iets wat wij mensen ook produceren maar in mindere mate.

sowieso worden beiden even goed of slecht behandeld. een melkkoe alleen langer omdat ze later pas geslacht worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote verschil bij zuivel is dat het beest er niet voor dood gemaakt wordt. Het leven zal niet veel beter zijn, hooguit iets langer. Je bepaalt eigenlijk je eigen grenzen, maar als je veganist wordt (iemand die niets van dierlijke oorsprong eet) dan wordt je keuze wel zeer beperkt.

Ik koop zoveel mogelijk biologisch, die koeien en kippen en ander vee heeft het best mogelijke leven gehad. Althans in de ogen van mensen, want of het een goed leven is bedenken wij. Er is een enorm aanbod van biologische zuivel en eieren.
14 jaar geleden
Als je om die reden geen vlees eet, kun je inderdaad ook beter geen zuivelproducten consumeren!
En melkvee krijgt de zelfde behandeling als slachtvee..ze worden alleen wat ouder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is best tricky. Want een koe geeft niet zomaar melk, daar moet het eerst een kalf voor krijgen. En dat kalf verdwijnt vaak weer in een happy-meal, of erger nog, in de aanbieding van de C1000 of Arie-de-Knaller.

Als je wel zuivel wilt drinken, zonder leedvermaak, dan raadt ik je aan om biologische melk te gebruiken. Maar vraag mij als Randstedeling vooral niet waar je dat kunt krijgen.

Je kunt ook al veganist gaan leven, maar dat is best een ingrijpende keuze, vooral omdat in ieder voorverpakt eten (pakjes saus, bouillonblokjes, soep, pudding, snoep, etc) wel weer een dierlijk ingredient zit, of een dierlijk E-nummer (geplette schildluis voor de rode kleur M&M's is een mooi, onverwacht, voorbeeld).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biologische melk krijg je bij biologische winkels, nou hebben kleine dorpjes die natuurlijk niet, maar elk stadje in de randstad heeft er toch wel een?
Het is gelukkig niet zo zwartwit dat je of alleen vegetarisch kan leven of meteen streng-veganistisch en op e-nummers moet gaan letten. Je kan ook gewoon melkproducten en ei schrappen, dan is het helemaal niet zo lastig voor jezelf, en doe je toch al veel goeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, E120 is geplette schildluis. http://nl.wikipedia.org/wiki/Karmijn En er zijn nog veel meer producten met E904 als glanslaagje. Dat is niet gemaakt van geplette schildluisen, maar van het spul dat de luizen uitpoepen op de boomtakken waar ze leven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Schellak Van die dingen waar je beter niet bij stil kunt staan! ;P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mede-randstedeling: biologische zuivel staat ook gewoon in de schappen van de Albert Heijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat luizenbloed wordt ook gebruikt voor de rode kleur in (Perzische) tapijten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
... en in Fristi...
http://www.nederland2.nl/uitzendinggemist/programma/keuringsdienst-van-waarde/272
Uitzending van 7 augustus 2008
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zie je maar weer... als die-hard vegetarier heb je geen leven meer in onze consumptiemaatschappij. Maar alles en iedereen eindigt toch mooi maar als....
peopmolecuul ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die-hard vegetarier heb je het niet zo moeilijk hoor, het grootste deel van de e-nummers is gewoon veganistisch, en er is zoveel heerlijks te krijgen dat je niks tekort komt. Zeker als je naast supermarkt ook af en toe bij biologische winkel en Chinese winkel wat haalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat mij bijstaat is het schildje van die luis voor de glans maar ik kan er naast zitten ik weet wel van het bestaan van een indigo kleurstof (voor ikonen)uit het schuldje van een braziliaans kevertje (240.000 euro per kilo)
Goeie vraag.
Milieu: Er zitten natuurlijk verschillen in de milieuvriendelijkheid van verschillende soorten vlees, en ook in de verschillende soorten zuivel en ei. Eieren en melk zijn wat minder belastend voor het milieu dan vlees, kaas even veel als vlees omdat je voor 1 stuk kaas enorm veel melk nodig hebt om het te maken. Kippenvlees is een stuk minder belastend voor het milieu dan rundvlees. En kaas is dan weer milieubelastender dan kippenvlees. Dus het ligt er maar net aan welk product je gebruikt. Op de website van milieu centraal (zie bron) kan je zien hoe de verhouding van milieuvriendelijkheid is van verschillende dierlijke producten.
Plantaardige eiwitbronnen, zoals peulvruchten, zijn het minst belastend voor het milieu, vleesvervangers zonder zuivel weer iets minder maar toch nog een stuk beter dan vlees en melk.
Dus eigenlijk: ja, als je echt het beste wilt doen qua belasten van het milieu, kan je beter ook geen zuivel gebruiken. Als je daar interesse in hebt, kan je op veganisme.org en op veganisme.org/forum veel lezen over hoe je gezond en lekker kookt zonder dierlijke producten.
Maar ik vind niet dat je van een vegetarier moet zeggen dat hij maar meteen ook geen zuivel moet gebruiken, ieder moet voor zichzelf bepalen hoeveel moeite hij wil doen om milieuvriendelijk te leven.
Daarnaast zijn er ook andere dingen die invloed hebben op het milieu: groente en fruit kopen dat lokaal geproduceerd is en dus niet de halve wereld over gevlogen is, biologisch voedsel eten, autorijden, zuinig met energie doen etc.
Dus het is maar net welke manier iemand wil kiezen om milieuvriendelijker te leven. Maar het is inderdaad wel zo dat dierlijke producten eten en altijd fietsen veel milieu onvriendelijker is dan plantaardig eten en een hummer rijden, dat dierlijke producten zeer veel invloed hebben op het milieu.

Diervriendelijk: Ook voor zuivel en ei worden dieren gedood, opgesloten en slecht behandeld. Biologisch of biologisch-dynamisch is al een stuk diervriendelijker, maar ook daar is nog dierenleed. Als je echt diervriendelijk wilt leven, is plantaardig de beste keuze. En je hoeft dan echt niet meteen strikt veganist te worden, je kan ook bijvoorbeeld geen losse zuivel en ei eten, maar zuivel en ei in andere producten negeren. Dan is het echt niet zo moeilijk, en ben je al heel ver qua diervriendelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je melk koopt van de biologische boer, dan ben je in ieder geval voor het milieu beter bezig. De koe wordt echter ook geslacht na verloop van tijd maar heeft dan wel lekker in de wei gestaan in plaats van de hele dag in een stal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik nog mis tussen de antwoorden boven mij is dat men vergeet dat het kalf van de koe gelijk na de geboorte bij de koe word weggehaald omdat anders het kalf de melk opdrinkt die bestemd is voor de consument. Het is dus aan jou of je deze behandeling van koe en kalf het waard vind voor je glas melk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kalf wordt wel weggehaald bij de koe, maar krijgt dan toch melk uit de fles?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja uit een speen emmer, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Het is niet zo dat het kalf als oud vuil gezien word, het word gewoon groot gebracht, voor de slacht of als melkvee. Maar het gaat me er maar om dat koe en kalf wel van elkaar gescheiden worden. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat het kalf bij de koe kon blijven, maar dan is er nog maar weinig melk meer voor de consument.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk.