Waarom is vegetarisch "vlees" duurder dan echt vlees? Zie toelichting!

Voor het produceren van vlees zijn immers veel meer grondstoffen nodig dan voor de plantaardige stoffen waaruit vegavlees bestaat. Of maak ik ergens een denkfout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Het is niet duurder. Vergelijk het maar met de prijs van biologisch geproduceerd vlees. "Gewoon" vlees is te goedkoop wegens foute subsidies, fout dierenwelzijn en helaas te hoge omzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch niet de waarheid. Het produceren van biologisch vlees krijgt in Nederland een hogere subsidie dan het vlees uit de bio-industrie.

Andere antwoorden (6)

vegetarisch vlees kost heel veel werk en ingredienten om het een structuur en smaakervaring te geven van echt vlees. Dat kost heel energie en kunde. Dat is deel een van de prijs.

Daarbij is het een luxe artikel, en wordt er een grotere winstmarge aangehouden voor dergelijke producten, omdat mensen het er wel voor over hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat komt omdat er naar vegetarisch voedsel meer onderzoek is gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vegetarischs vlees is naar verhouding niet duurder dan gewoon vlees .
Want het is erg verzadigend.
Je hoeft maar een schijf van het pakje te gebruiken in combinatie met andere dingen zoals noten fruit pasta etc.
12 jaar geleden
Er is een kleinere markt voor vleesvervangers. Zodra de markt groeit, zal de prijs lager worden.

Trouwens als je een paar goede vegetarische kookboeken koopt, ben je uiteindelijk goedkoper uit dan met het kopen van "vegetarisch vlees".

Als je al een tijdje vegetariër bent, merk je dat je deze producten helemaal niet nodig hebt. Scheelt weer in de portemonee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft het 2 oorzaken: vlees wordt sterk gesubsidieerd en vleesvervangers niet, en voor vleesvervangers is er een kleinere afzetmarkt.

Het maakt natuurlijk ook veel uit wát voor 'vleesvervangers' je gebruikt. Eentje die echt qua structuur en smaak in de buurt van vlees moet komen is vaak duurder dan een product dat zich gewoon richt op zijn eigen goede punten. Tempeh, witte tofu en sojabrokken zijn een stuk goedkoper dan vegetarische burgers. En met een lekker marinade-recept kan je daar ook heerlijke dingen van maken.
'Vleesvervangers' zijn als vegetariër ook niet nodig trouwens, als je goedkoper wil kan je ook peulvruchten koken (en daar eventueel zelf burgers van maken). Peulvruchten, met name gedroogde, zijn veel en veel goedkoper dan 'vleesvervangers'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vlees komt voort uit 'massaproductie' de markt voor vleesvervangers is kleiner