De micro-organismen die B12 maken leven op allerlei plekken: in aarde, vies water, en op sommige plekken in het verteringskanaal van (sommige) dieren en mensen.
Dieren krijgen het dus binnen via restjes aarde en mest die op hun voedsel zitten, en vervuild water. Net als de mensen vroeger, en op sommige plekken nu mogelijk nog steeds.
Daarnaast kunnen sommige dieren de B12 opnemen die wordt aangemaakt op bepaalde plekken in hun verteringskanaal. Ook wij mensen hebben die micro-organismen in ons lichaam, alleen kunnen wij de B12 die zij daar maken niet zelf opnemen, omdat ze in onze dikke darm zitten en wij alleen B12 in onze dunne darm opnemen, en de dingen uit de dikke darm komen niet in de dunne darm terecht, maar die B12 zit dus bijvoorbeeld wel in onze poep.

De B12 die in supplementen zit, wordt overigens ook door diezelfde micro-organismen gemaakt, alleen leven de micro-organismen dan niet in de aarde of lichaamsdelen, maar in een schaaltje met bijvoorbeeld suiker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, ik weet niet of ze letterlijk in vies water leven, ik bedoelde dat B12 in vies water zit, maar het kan natuurlijk dat die B12 dan komt uit de mest en aarde waarmee het water vervuild is, maar dat die micro-organismen niet letterlijk zelf in dat water leven.

Toegevoegd na 11 minuten:
Overigens schijnt het dat veel dieren in de vlees- en zuivelindustrie ook een deel van hun B12 binnenkrijgen doordat B12 aan hun voedsel wordt toegevoegd. Of dat klopt, kan ik niet vinden. Ik heb alleen kunnen vinden dat aan (sommige soorten) veevoer kobalt wordt toegevoegd, omdat dat ervoor zorgt dat de micro-organismen in het lichaam van koeien meer B12 aanmaken, zodat koeienvlees of zuivel meer B12 bevat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welbedankt.Fynnya voor je reaktie.Die roept nog wat vragen bij me op .1.Op welke plaats in hun spijsverteringskanaal nemen de dieren b12 op?
2.Hoe komen de in India levende vegetariers aan hun b12?Is dat alleen mogelijk door het eten van kaas ,eieren en zuivel?
3 Hoe overleven echte veganisten zonder dierlijke produkten te eten?