hoe krijg ik de voedingsstoffen die in vlees zit binnen zonder vlees of vis te eten?

ik ben sinds 1 oktober vegetarier en na 2 weken was het al mis. ik was soort van flauwgevallen; kwam doordat er in vlees/vis voedingsstoffen inzitten die je binnen moet krijgen ofzo. ik wil nooit meer vlees of vis eten maar ook niet flauwvallen. hoe krijg ik die voedingsstoffen dan binnen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.8K
Amadea
7 jaar geleden
Eet je geen andere eiwitrijke voedingsmiddelen dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dat voor iemand die zich "pizzaqueen" noemt. Grapje zeker? Anyway, voor het geval dat het geen grapje is: doe alsjeblieft gewoon eerst eens wat onderzoek (ff googlen) voordat je je voedingspatroon drastisch wijzigt. Of, als je daar al zelf niet opkomt, misschien gewoon beter meteen even met een arts spreken. Wel een echte arts nemen natuurlijk, dus niet een of ander goeroetype.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rauwe volle boeren melk en andere volle rauwe zuivel.
Eieren.
Haal deze wel bij een (biologische) boer waar je kan zien dat de dieren een goed onderkomen hebben en ze buiten kunnen komen en veel daglicht hebben. Haal je zuivel in een supermarkt, dan kan je net zo goed weer vlees gaan eten. Bij zuivelproductie lijden dieren meer en vooral langer dan bij bio-industrie vleesproductie. Ik gok trouwens dat het ook komt doordat je (onbewust) minder calorieën bent gaan eten.
Mogelijk ook minder vet en meer koolhydraten waardoor je suikerspiegel harder op en neer gaat.
Erna55
7 jaar geleden
Na twee weken flauwvallen wegens gebrek aan vlees is heel wonderlijk. Maar wanneer je denkt dat je nu zonder vlees ongezond wordt, dan doe je er goed aan om je eens te verdiepen in de vegetarische voeding.
Lees bijv eens : http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoe-eet-ik-minder-vlees-of-vegetarisch-.aspx
Ritsuka
7 jaar geleden
Niet zomaar stoppen met vlees en vis, maar goed kijken wat je in plaats daarvan moet eten.
tinus1969
7 jaar geleden
Wat eet je nu dan wel???
Z512099
7 jaar geleden
@Jackd, weer wat bij geleerd : "Haal je zuivel in een supermarkt, dan kan je net zo goed weer vlees gaan eten."
Dacht ook dat zuivel diervriendelijker was....zijn toch echt niet goed bezig.
tinus1969
7 jaar geleden
@Z512099; Zuivel is echt niet diervriendelijk, integendeel. Dacht je dat een koe het leuk vond om elke dag gemolken te worden, of om direct na de bevalling het kalfje afgevoerd te zien naar de slacht -melkproductie start pas na de eerste bevalling....
Ik denk wel eens, dat de PvdD op de achterste benen zou staan, als we nu zouden bedenken om koeien te gaan melken. We vinden het normala, omdat de gewoonte 6000 jaar oud is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een bio industrie kalf gaat niet meteen naar de slacht, of het worden melkkoeien of ze worden vetgemest voor kalfsvlees. Er zijn boeren waar koeien een goed tot zeer goed leven hebben. Veel beter dan in de natuur, helaas zijn deze boeren in de minderheid, maar er komen er steeds meer bij.
Vergeet niet dat de koe net als kippen, honden en katten zeer succesvolle dieren zijn. De halve dag liggen relaxen en geen zorgen over leeuwen en honger in de winter of tijdens droogtes.
Amadea
7 jaar geleden
En, pizzaqueen, komen wij nog te weten waaruit jouw voedingspatroon nu bestaat? Heb je alleen vlees geschrapt en blijf je verder eten zoals je gewend bent, of eet je wel vervangende voedingsmiddelen?

Antwoorden (3)

Je hoeft geen vlees of vis te eten om aan je voedingsstoffen te komen. Zeker als je wel dierlijke producten als eieren en melk (en dus boter, yoghurt, kaas etc.) gebruikt en je zorgt voor voldoende afwisseling in je 'vleesvervangers' (peulvruchten, tofu of tempeh, seitan, ei, kant-en-klare vleesvervangers op basis van quorn, soja, noten, bonen of zuivel, pitten en noten, etc.) dan krijg je met gemak voldoende voedingsstoffen binnen. De ene vleesvervanger is volwaardiger dan de andere, dus afwisseling is verstandig. Zou je alleen peulvruchten of alleen tofu gebruiken, dan krijg je op de lange termijn niet alles binnen wat je nodig hebt.

Kijk eens op de site van het Voedingscentrum voor een overzicht van de voedingswaarde van verschillende vleesvervangers http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoe-eet-ik-minder-vlees-of-vegetarisch-.aspx

Pas als je helemaal geen dierlijke producten meer zou eten, dus veganistisch eet, dan kun je uit je dieet geen B12 halen (behalve uit producten waaraan dit kunstmatig is toegevoegd) en zou je een voedingssupplement moeten gebruiken. Het wordt dan in het algemeen moeilijker om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Maar vegetarisch is echt niet zo'n probleem. Je kunt kant-en-klare vleesvervangers gebruiken die verrijkt zijn met onder meer vitamine B12 als je bang bent dingen tekort te komen, maar dat zou eigenlijk niet (dagelijks) nodig hoeven zijn. Als je wilt weten wat andere vegetariërs zoal eten, kijk dan eens op een site als http://www.vegatopia.com/vega/ Hier vind je heel veel informatie en ook een actief forum.

Na twee weken vegetarisch eten een tekort hebben waardoor je flauwvalt, klinkt om eerlijk te zijn niet erg plausibel. Misschien tenzij je geen eiwitbronnen gebruikt in plaats van vlees. Of misschien heb je er niet bij stil gestaan dat vlees vrij caloriedicht is, dus dat in een klein stukje vlees veel meer energie en levert dan andere producten met eenzelfde volume? Als je te weinig calorieën eet, ga je je slap voelen. Of misschien was het toeval? In elk geval: zorg dat je volwaardige voeding binnenkrijgt, houd eventueel een tijdje een eetdagboek bij; er zijn diverse sites waar je precies kunt uitrekenen wat je binnenkrijgt. En als je je niet goed voelt: luister naar je lichaam, zelfs als dat betekent dat je - eventueel tijdelijk - weer vlees zou eten. En ga naar je huisarts als klachten aanhouden, los van een eventuele relatie met voeding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Daarnaast vindt het Voedingscentrum dat een goede vegetarische keuze een meer duurzame keuze moet zijn dan vlees. Voorbeelden zijn eieren, peulvruchten, soja en noten. In ontwikkeling is het gebruik van wieren, algen, insecten en kweekvlees." (bron Voedingscentrum)

-Beperk je niet door één boek of één link te lezen/googlen, zou niet verstandig zijn.-

Lees en informeer , doe jezelf die lol , echt je moet gewoon WETEN wat je eet. zeker als je niet meer eet wat je .altijd. at. Datgene dus, wat je eigenlijk 'blind' weet. Aardappelen , vlees , groente , bijvoorbeeld. (of rijst natuurlijk, kan ook) .

Je lichaam moet onderhouden worden, kan niet branden op rommel, moet goed gevoed worden. Verstandig eten dus.

Informatie > kennis van zaken. Wat je nu gedaan hebt, denk ik, is gewoon niet meer vlees eten en voor de rest ... maakt niet uit!?

Nee, duidelijk niet goed, let op ook hoeveel je van iets eet -heel belangrijk- .

[ Als extra een paar linken met vegetarische recepten, goed, gezond, gemakkelijk en snel! ]

Antwoord:

Advies van het Voedingscentrum: eieren, peulvruchten, soja en noten. In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12.

N.B. In ontwikkeling is het gebruik van wieren, algen, insecten en kweekvlees.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vleesvervangers.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan pillen slikken met de vitamines die je mist. Maar de meeste vitamines vind je in vleesvervanger.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
crispy
3 jaar geleden
Het gaat niet alleen om vitamines.