hoe krijg ik de voedingsstoffen die in vlees zit binnen zonder vlees of vis te eten?

ik ben sinds 1 oktober vegetarier en na 2 weken was het al mis. ik was soort van flauwgevallen; kwam doordat er in vlees/vis voedingsstoffen inzitten die je binnen moet krijgen ofzo. ik wil nooit meer vlees of vis eten maar ook niet flauwvallen. hoe krijg ik die voedingsstoffen dan binnen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hoeft geen vlees of vis te eten om aan je voedingsstoffen te komen. Zeker als je wel dierlijke producten als eieren en melk (en dus boter, yoghurt, kaas etc.) gebruikt en je zorgt voor voldoende afwisseling in je 'vleesvervangers' (peulvruchten, tofu of tempeh, seitan, ei, kant-en-klare vleesvervangers op basis van quorn, soja, noten, bonen of zuivel, pitten en noten, etc.) dan krijg je met gemak voldoende voedingsstoffen binnen. De ene vleesvervanger is volwaardiger dan de andere, dus afwisseling is verstandig. Zou je alleen peulvruchten of alleen tofu gebruiken, dan krijg je op de lange termijn niet alles binnen wat je nodig hebt. Kijk eens op de site van het Voedingscentrum voor een overzicht van de voedingswaarde van verschillende vleesvervangers http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoe-eet-ik-minder-vlees-of-vegetarisch-.aspx Pas als je helemaal geen dierlijke producten meer zou eten, dus veganistisch eet, dan kun je uit je dieet geen B12 halen (behalve uit producten waaraan dit kunstmatig is toegevoegd) en zou je een voedingssupplement moeten gebruiken. Het wordt dan in het algemeen moeilijker om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar vegetarisch is echt niet zo'n probleem. Je kunt kant-en-klare vleesvervangers gebruiken die verrijkt zijn met onder meer vitamine B12 als je bang bent dingen tekort te komen, maar dat zou eigenlijk niet (dagelijks) nodig hoeven zijn. Als je wilt weten wat andere vegetariërs zoal eten, kijk dan eens op een site als http://www.vegatopia.com/vega/ Hier vind je heel veel informatie en ook een actief forum. Na twee weken vegetarisch eten een tekort hebben waardoor je flauwvalt, klinkt om eerlijk te zijn niet erg plausibel. Misschien tenzij je geen eiwitbronnen gebruikt in plaats van vlees. Of misschien heb je er niet bij stil gestaan dat vlees vrij caloriedicht is, dus dat in een klein stukje vlees veel meer energie en levert dan andere producten met eenzelfde volume? Als je te weinig calorieën eet, ga je je slap voelen. Of misschien was het toeval? In elk geval: zorg dat je volwaardige voeding binnenkrijgt, houd eventueel een tijdje een eetdagboek bij; er zijn diverse sites waar je precies kunt uitrekenen wat je binnenkrijgt. En als je je niet goed voelt: luister naar je lichaam, zelfs als dat betekent dat je - eventueel tijdelijk - weer vlees zou eten. En ga naar je huisarts als klachten aanhouden, los van een eventuele relatie met voeding.

"In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Daarnaast vindt het Voedingscentrum dat een goede vegetarische keuze een meer duurzame keuze moet zijn dan vlees. Voorbeelden zijn eieren, peulvruchten, soja en noten. In ontwikkeling is het gebruik van wieren, algen, insecten en kweekvlees." (bron Voedingscentrum) -Beperk je niet door één boek of één link te lezen/googlen, zou niet verstandig zijn.- Lees en informeer , doe jezelf die lol , echt je moet gewoon WETEN wat je eet. zeker als je niet meer eet wat je .altijd. at. Datgene dus, wat je eigenlijk 'blind' weet. Aardappelen , vlees , groente , bijvoorbeeld. (of rijst natuurlijk, kan ook) . Je lichaam moet onderhouden worden, kan niet branden op rommel, moet goed gevoed worden. Verstandig eten dus. Informatie > kennis van zaken. Wat je nu gedaan hebt, denk ik, is gewoon niet meer vlees eten en voor de rest ... maakt niet uit!? Nee, duidelijk niet goed, let op ook hoeveel je van iets eet -heel belangrijk- . [ Als extra een paar linken met vegetarische recepten, goed, gezond, gemakkelijk en snel! ] Antwoord: Advies van het Voedingscentrum: eieren, peulvruchten, soja en noten. In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. N.B. In ontwikkeling is het gebruik van wieren, algen, insecten en kweekvlees. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vleesvervangers.aspx

Bronnen:
http://www.elleeten.nl/Food/makkelijke-sne...
http://www.jamiemagazine.nl/recepten/dieet...
https://www.dehippevegetarier.nl/lekkere-s...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100