Waar ik kan ik sojabonen kopen?

Hallo,

ik ben vegetarisch maar ik heb moeite met de kant-en-klare vegetarische producten (vleesvervangers) te eten die in de supermarkten verkocht worden, met name omdat er in die producten ook allerlei toevoegingen (gluten, lactose, gerstextract, etc. etc.) aan toegevoegd is...

Daarom vroeg ik mij af waar ik pure sojabonen kan kopen/bestellen? Ik woon wel in België (Antwerpen).

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen in mijn zoektocht...

Groetjes

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien weet je het al lang, maar voor de zekerheid:
Doordat zoveel kant-en-klare 'vleesvervangers' op basis van soja zijn, kan het soms lijken alsof je als vegetariër veel soja zou moeten eten, maar dat is echt niet nodig, je hebt zelfs helemaal geen soja nodig als je dat niet wil.
Soja is slechts één van de vele peulvruchten en andere ingrediënten die je kan gebruiken in plaats van vlees. Als je kant-en-klare 'vleesvervangers' gebruikt ben je grotendeels aangewezen op soja omdat fabrikanten die nou eenmaal het meest gebruiken, maar als je zelf met de sojabonen kookt, kan je gewoon alle peulvruchten gebruiken: erwten, audukibonen, rode linzen, dupuys linzen, groene berglinzen, kikkererwten, mungbonen, kidneybonen, witte bonen, zwarte bonen, bruine bonen, limabonen, kievitsbonen, borlottibonen, zwartoogbonen, tuinbonen, Spaanse reuzebonen, kapucijners, urid dal, etc.
Soja is helemaal niet superieur aan andere peulvruchten, en afwisseling tussen verschillende peulvruchten is altijd het gezondst. Bij biologische winkels/natuur(voedings)winkels, Midden-Oosterse winkels en Indiase winkels hebben ze allerlei verschillende soorten. Ook zaden (sesamzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad, hennepzaad, chiazaad) en noten (amandel, walnoot, paranoot, pecannoot, hazelnoot, etc.) kunnen af en toe als 'vleesvervanger' dienen. Witte tofu en tempeh (deze zijn wel van soja) bevatten normaal gesproken overigens nauwelijks toevoegingen (echt alleen soja, water en noodzakelijke toevoegingen zoals zuurteregelaar of schimmelcultuur, maar geen gluten en lactose). Tempeh kan je kopen bij Aziatische winkels en biologische/natuurwinkels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst en vooral heel erg bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren... Maar je moet wel weten dat sojabonen wel misschien één van de enige peulvruchten zijn (misschien die hennepzaden ook) die een volledig aminozuurprofiel bevatten! Al die andere bonen, noten, peulvruchten hebben dat volgens mij niet...
luciano
11 jaar geleden
Maar mensen toch. Ben reeds 30 jaar vegetariêr.
Erger me dood aan 'vleesvervangers' ! Vlees moet helemaal niet vervangen worden.
De echte vleescomsumptie is er pas gekomen na de komst van de Amerikanen (na de wereldoorlog). Vraag maar aan je grootouders, als je het geluk hebt dat deze nog leven.
En men kan gerust vegetarisch leven zonder een overdosis aan peulvruchten.
Grote stelregel: afwisseling, Bio, seizoensgebonden fruit en groenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@lovelyguy: klopt, sojabonen zijn een van de weinigen met 'complete' proteïnen. Maar het is helemaal niet nodig om 'complete' proteïnen te eten, als je alle aminozuren in totaal maar binnenkrijgt. Als je zowel graan als peulvrucht eet, krijg je van alle aminozuren voldoende binnen, ze vullen elkaar heel mooi aan. Alle aminozuren voldoende binnenkrijgen binnen één ingrediënt, is helemaal niet nodig.
En je hoeft die granen en peulvruchten ook niet per se in dezelfde maaltijd te eten, dat mogen best verschillende maaltijden van de dag zijn. @luciano:
Heb je een probleem met de producten of puur met de naam 'vleesvervangers'?
Het zijn gewoon lekkere, proteïnerijke producten die over het algemeen niks met vlees te maken hebben, het labeltje 'vleesvervanger' is puur een marketing-dingetje (behalve bij het namaakvlees dat probeert op vlees te lijken qua smaak en structuur, maar dat is een minderheid van de producten). Sommige 'vleesvervangers' zijn gewoon ontzettend lekker, wat is er op tegen om het te eten omdat je het lekker vindt? En peulvruchten, 'vleesvervanger' en in mindere mate noten en zaden, zijn gewoon handige proteïnebronnen. Je kan ook allemaal zuivel en ei eten, maar die hebben bijna dezelfde nadelen hebben voor dier, milieu en wereldvoedselvoorziening als vlees, dus dan eet ik toch liever peulvruchten en 'vleesvervangers'.
En daarvoor hoef ik me echt geen overdosis daarvan te eten hoor.
En natuurlijk haal je al een groot deel van je dagelijks benodigde hoeveelheid proteïne uit granen en groente, dat is absoluut zo, maar álle proteïne daaruit halen is wel lastig hoor.
Je kan best leven met weinig proteïne, maar het is wel duidelijk gezonder om het aan te vullen met een paar porties proteïnerijke ingrediënten per dag.

Het beste antwoord

Hieronder een lijst van Aziatische supermarkten in België, waar ze pure sojabonen verkopen:

Asian World
Sint-jorisstraat 2, 9300 Aalst
Tel. 0484/072956
Openingstijden: ma t/m za 10:00-18:00u, zon gesloten
Gemrin
Vrijheidstraat 8, 9300 Aalst
Tel. 053/420285
Openingstijden: di t/m za 09:00-19:00u, zon 09:00-18:00u, ma gesloten
Asia Food (Chinees)
Van Wesenbekestraat 27, 2060 Antwerpen
Tel. 03 233 27 82
Cajun
Hoogstraat 25, 2000 Antwerpen
Tel. 0497/54.97.05
Openingstijden: ma/do/vr/za/zon 11:00-19:00u, di/wo 14:00-19:00u
Oriental House
Plantin en Moretuslei 85, 2018 Antwerpen
Tel. 03/233.32.54
Seing Thai Supermarkt (Thais)
Van Wesenbekestraat 28-32, 2060 Antwerpen
Tel. 03 231 26 02
Sun Wah
Van Wesenbekestraat 16, 2000 Antwerpen
Tel. 03-232.10.12 / 03-226.04.59
Verma
Belgiëlei 209, 2018 Antwerpen
Tel. 03/218.50.99

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.aziatische-ingredienten.nl/adreslijst-belgie/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou eens in een Toko kijken die moeten ze hebben
Anders bij Herbalife, als dat in België bestaat tenminste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons kun je ze bij de turkse winkel vinden, die zijn er in België ook