Eén van de vragen die we het meeste gesteld krijgen is: ‘kan ik nog wel gewoon brood eten?!’ Het antwoord is; ja, dat kan, maar… niet ál het brood. Er zijn broodsoorten die je als vegan niet kunt eten, omdat er dierlijke ingrediënten in zitten. Dat is vooral het geval met brood dat je in de supermarkt koopt – brood uit de biologische winkel of van de bakker is vaker plantaardig dan supermarktbrood.

Wat kan er dan zoal in brood zitten dat je als vegan zijnde niet wilt eten? Dit kan dierlijke boter, melk, kwark of een broodverbeteraar zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus ook geen melkkoekjes.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Bakker of supermarkt zegt niets !
Je moet gewoon naar de ingrediënten kijken, niet naar de fabrikant.
Veganisten mogen alles eten. Alleen ze willen ze het meestal niet. Vegans willen niet bijdragen aan de exploitatie en het doden van dieren; daarom vermijden zij uit principe producten en voedsel met ingrediënten van dierlijke oorsprong, waaronder melk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het hangt er dus vanaf of er in dat brood en die melkkoekjes ook echt dierlijke stoffen zitten. De naam melkkoekjes hoeft niet te betekenen dat er melk in zit; in koninginnesoep zit ook geen koningin. Ik heb wel eens heerlijke jachtsoep gegeten (Unox of Maggi) die volgens de verpakking vrij van dierlijke ingrediënten bleek te zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is dus een kwestie van goed de ingrediënten op de verpakking lezen. Dat is helaas niet volledig sluitend, want niet alle ingrediënten of hulpstoffen hoeven op de verpakking te worden vermeld. Berucht voorbeeld is het gebruik van dierlijke gelatine om bier en wijn te klaren. Het vereist dus ook enige kennis van bereidingsmethodes.