Wat is gezonder?

verse pruimen of gedroogde pruimen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Gedroogd fruit bevat meer energie en heeft een hogere voedingswaarde dan vers fruit. Dit blijkt uit onderzoek van TNO. Dit komt doordat het vocht uit voor een gedeelte uit de vrucht gehaald is, waarbij de voedingstoffen, zoals koolhydraten, voedingsvezel, vitamines en mineralen, bewaard blijven. De voedingswaarde per gewichtseenheid is dus hoger dan bij verse vruchten. Gemiddeld leveren ze ongeveer 245 kcal per 100 gram. Hiervan is 92 tot 98 energieprocent afkomstig van koolhydraten en het overige van (plantaardig) eiwit. Gedroogde zuidvruchten zijn relatief rijk aan vitamine B1, vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium. Tevens zijn de meeste gedroogde zuidvruchten, vooral gedroogde vijgen, gedroogde pruimen, en gedroogde abrikozen rijk aan voedingsvezels.

Bronnen:
http://www.healthylives.nl/nieuws/voeding/...

Het vitamine C gehalte is in vers fruit hoger. Maar bij de meeste andere vitamines is de concentratie in gedroogd fruit hoger. Het ligt dus aan het soort fruit en de soort vitamine die je het meest belangrijk vind. Ik heb mijn antwoord gejat uit de onderstaande vraag die ik gerelateerd zag staan aan deze. ;)

Verse pruimen. Hier zitten nog meer vitamines in.

Gedroogde pruimen is goed voor de stoelgang

dat maakt niet zoveel uit: gedroogd of vers. pruimen zijn gezond, eet er gedroogd of vers een stuk of drie per dag. ze bevatten vit C en anti-oxidanten. zelf eet ik liefst verse, maar gedroogde zijn niet duur en het hele jaar verkrijgbaar. gedroogde zijn geweekt het lekkerst.

Verse pruimen!

natte pruimen

Gedroogde pruimen bevatten meer antioxidanten, en verse bevatten meer vitamine C. Dus net afhankelijk van je behoefte..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100