ik wil vanavond voor twee mensen rijst met kip en sperziebonen maken maar kan dit ook met tofu?

of zal ik een apart vegetarisch bord maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat tofu naar fietsbanden smaakt.

Antwoorden (8)

Ik zou zeggen: Maak er maar iets speciaals van. Probeer lekker uit, Wie weet wat eruit komt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plussss!!!!
MissBiggie
12 jaar geleden
en ik zie een min?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké iedereen heeft verschillende meningen.. Gelukkig maar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plusss! Voor de humor, dus van mij een waardevol punt erbij.
ik zou eerder een apart vegetarisch bord maken, dat is wat fijner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het met tofu maken dat is best lekker maar succes is niet gegarandeerd want niet iedereen houd van tofu.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kip is bekender bij de mensen maar er zijn altijd uitzonderingen die wel eens wat anders willen.
Dus het is het proberen waard.
12 jaar geleden
Sowieso een apart bord, de meeste vegetariërs houden er niet van als hun groenten op een bord met vlees/kip heeft gelegen (net zoals het ook not done is om gewoon de ham van tussen de tosti te halen en die dan zo aan de vegetariër serveren). Liefst geen contact tussen wat de vegetariër eet en het vlees.

Als je kip klaarmaakt voor je gasten, kies je misschien beter voor quornfilet voor je vegetarische gast. Dat lijkt op kip en kun je ook klaarmaken als kip. Het makkelijkst is: de filet bakken en bestrooien met kipkruiden of rozemarijn. Maak het wel klaar in een aparte pan, zodat de jus van de kip niet bij de quornfilet kan komen.

Voor mensen die het niet gewoon zijn is het best moeilijk om tofu lekker te bereiden. Het is op zich vrij smakeloos. Meestal wordt het gebruikt in éénpansgerechten.
Wat je wel kan doen, is een marinade maken van zoete chilisaus, sojasaus, honing en peper, de tofu in plakken van 1 cm snijden en die enkele uren laten marineren. Daarna de tofu aan beide kanten lichtbruin bakken. Mijn vriend en ik vinden dit zeer lekker, maar veel mensen houden er niet van gewoon tofu te eten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb je vraag nog eens herlezen en ik denk dat je sowieso een eenpansgerecht wil maken.

In dat geval zou ik gewoon twee potten nemen, in de grote pot kip met boontjes en rijst maken en in de andere quorn (of tofu) met boontjes en rijst. Of je maakt boontjes met rijst, en maakt er kip en quorn apart bij.

Quorn kun je overigens bereidingsklaar kopen in de supermarkt, quornfilet of stukjes, gepaneerd of gevuld met kaas. Het is een heel veelzijdig product. Aan de hand van hoe je je kip serveert (in stukjes of als filet) kun je kiezen welke soort quorn je neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker. Wat ik erg lekker vind is tofu (tahu) met boontjes maken. De kip zou je er dan evt los bij kunnen serveren. Zo is er voor ieder wat wils.

Hieronder een recept van de tofu met boontjes

ingrediënten:
1 tahu (of evt 1/2 tofu en 1/2 tempé)
200 gr sperzieboontjes
3 salamblaadjes
5 jeruk purutblaadjes
3 eetl olie
1/2 blok kokoscremé
300 ml water

boemboe:
4 sjalotten
3 teentjes knoflook
3 rode en 4 groene lomboks
3 theel trassie
2 theel asem
2 theel zout
2 theel gula jawa
1 theel ketumbar
1/2 theel jinten
3 cm koenir
4 cm laos

bereiding:
Snijd de tahu en de tempé in dobbelstenen. Wrijf of maal de ingrediënten voor de boemboe fijn tot een pasta en meng dit met de salam en de jerut purutblaadjes. Snijd de bonen in grove stukken. Verhit in een wok/wadjan de olie en fruit hierin de boemboe voor 3 minuten. Voeg dan het water toe en de tempé en de boontjes en laat dit 5 minuten sudderen. Dan de kokoscremé toevoegen en dit laten smelten. Vervolgens de tahu toevoegen en laat dit verder gaar sudderen. Eventueel wat water toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, je kan het prima met tofu maken in plaats van met kip. Als je het lekker bereidt, kunnen ook de niet-vegetariërs daarvan genieten.

Een lekkere manier om het te bereiden:
Een pak witte tofu in blokjes snijden.
Deze bakken tot ze lichtbruin en wat droog zijn.
Een marinade maken van zoute sojasaus met specerijen en eventueel zoete sojasaus zoals ketjap. Lekkere specerijen erbij zijn kerrie, gemberpoeder, knoflookpoeder, peper en komijn.
De tofu een tijdje laten marineren.
Zo krijg je een lekkere smaak en structuur.

In plaats van tofu zou je ook Quorn (oa. te koop bij AH en Jumbo) of Lustice (oa. te koop bij MCD en Agrimarkt) kunnen gebruiken, die lijken nog wat meer op kip. Quorn is sowieso een erg lekker product dat bij veel vegetariërs én niet-vegetariërs in de smaak valt, en hoeft niet gemarineerd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de kip wil vervangen door vegetarisch kun je de volgende keer (omdat ik nogal laat ben met mijn antwoord) ook kiezen voor Quorn stukjes dés.
Het kan trouwens ook met tofu, een kwestie van smaak.
Maar let wel op, veel vleesvervangers moet je nog marineren of in een saus verwerken.
Ze hebben op zich vaak weinig smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Albert Heijn kan je al gekruide tofu kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, maar dan nog vind ik gekruide tofu niet erg lekker als je het niet in een saus verwerkt.
En ik noemde in mijn antwoord véél vleesvervangers, dus niet alle.
Jammert dat iemand mijn antwoord niet als waardevol ziet.
Op de een of andere manier heb ik het bovenstaande antwoord niet gelezen voordat ik een antwoord gaf op de vraag.
Ik heb hiervan een beknopte versie weer gegeven, maar wél met een link naar Quorn waar je meer informatie krijgt over dit product
Ik ben net naar de vegetarische slager (jawel) geweest, deze verkoopt kipspiesjes. Erg lekker ook voor de niet-vegetariërs onder ons.