Wie herinnert zich nog van die echt oude recepten?

Ik kwam op deze vraag naar aanleiding van een antwoord van som.
Hij had het over schmalz.
Ik moest toen denken aan het uitgebakken vetspek van vroeger : smout.
Dat smeerden we op brood met een beetje zout er op.
MM..als ik het zo beschrijf, proef ik het weer.
Hebben jullie ook zo iets van vroeger?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Loes, ik kan me daar niets van herinneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord smout ken ik niet ; wat jij beschrijft klink een beetje als reuzel al dan niet met kaantjes, maar dat is van zichzelf al ZO loeizout dat je er echt geen extra zout overheen gaat strooien !! (tenzij je vers ongezouten spek gebruikt wellicht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som, wat bedoelje, dat je dat antwoord hebt gegeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SOM, sorry, mijn fout, ik bedoelde Panteao !!
Hoe kan ik de naam veranderen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@panteao, dus jij kent ook de naam smout én ongezouten.
Dus die Duitse schmalz is het zelfde? Lachen hoor, die beesten lopen niet gezouten rond, misschien een pekelbadje gehad?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh...wat eten we weer lekker..wel een idee voor één keer..( mag niet zoveel vet )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgebakken vetspek is reuzel, beige van kleur en licht gezoet.
Smout kun je niet eten, smout is kettingvet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dáárom is mijn opa 96 geworden met dagelijks smout op brood !

Het beste antwoord

Ik heb weleens poffert gehad, een of andere koekachtig iets wat uren gekookt werd in een bakvorm in water, Mijn moeder maakte altijd krentjebrij (watergruwel) en Snert (erwtensoep) zo zonder kookboek. Verder aten wij wel kaantjes en van het vet maakten wij mezenbollen. Schmalz wordt overigens ook in Engeland verkocht/gebruikt en daar heet het Lard. Verder aten wij met nieuwjaar Spekkendikken, een soort plat koekje van roggemeel met een stukje spek erin.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ow en met een verjaardag maakten wij Spoetnik, koffiemelk met suiker goed roeren en dan 7up erop, kreeg je zo'n enorme schuimkraag.

Toegevoegd na 1 uur:
En nog een supersnelle warme maaltijd: roerom: gekookte melk met bloem, zodat het dik werd (geen pap meer dus) en dan met boter en stroop/bruine bsaterdsuiker

En regelmatig gebakken lever (of bloedworst) tegen de bloedarmoede en als we geslacht hadden gekookte koeientong....yak als je het maar niet zag was het te eten, maar het alleralleralleraller vreselijkst vond ik de varkensporten die in de erwtensoep ging, griezel...

Toegevoegd na 1 uur:
porten = poten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Behalve een variant op het recept dat jij beschrijft en dat ik ken als reuzel (al dan niet met kaantjes; de hard uitgebakken restjes van de blokjes spek zelf), zijn er nog wel meer heel ouderwetse recepten die ik nog ken en ook nog maak. Zoals Broeder, een soort pudding-achtig gebak van uitgelekte yoghurt. Ik heb ook nog wel eens zelf kopkaas en bloedworst gemaakt, maar dat is vrij veel werk en gaat altijd in vrij grote hoeveelheden, en hier in huis ben ik de enige die het nog eet, dus dat doe ik niet meer. Hier in de streek en anders net effe over de grens is het echter allemaal nog wel kant en klaar te koop in kleine porties.

Het meeste van die oude (vlees)recepten is ontzettend lekker, (over de smaak van vroeger gesproken), maar ook ontzettend vet en zout, dus we zetten het maar uiterst zelden op het menu. Wel jammer inderdaad dat daarmee ook de recepten een beetje lijken te verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat opa vroeger
zo die naam heeft gegeven...of het is iets Nijmeegs...Het is inderdaad uigebakken vers vetspek, daar hield je dan de kleine kaantjes aan over.
Maar die smaakte heel flauw, er moest echt en beetje zout op, kan ik mij herinneren..vet, maar wel lekker hoor..
Misschien is roomboter en beleg nu, toen smout en zout.
Weet je nog het recept van Broeder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeh - dat is ook alweer een aantal jaartjes geleden, en niet opgeschreven natuurlijk; ik doe er net zo hard aan mee dus, aan dat vergeten van recepten. Ik zal mijn schoonmoeder eens vragen. Die weet het beslist nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat her en der op Internet zie ik ; ik hala het trouwens door de war met iets anders zie ik, want deze is helemaal niet met yoghurt, je KOOKT het in de 'zak'. En nu ik het lees, klopt dat inderdaad. Nu nog proberen me te herinneren wat dat met die yoghurt nou ook weer was... http://www.smulweb.nl/1133157/koken/recept/Broeder-een-westfries-streekgerecht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dat is toch Jan in de zak, dat is of een koek of krentenbrood dat ik weet..Ga zo de site bekijken.
Wat een namen hadden ze vroeger voor sommige recepten hé?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het recept ze zien zijn Broeder en Jan in de zak inderdaad...broertjes :lol:. Echt zo ongeveer precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je met die yoghurt misschie hangop?(ook al weer zo'n naam)
Heb ik net hieronder beschreven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daar dacht ik ook aan, maar het was wel iets dat je daarna ook moest koken of bakken, en hangop eet je natuurlijk gewoon 'rauw'.....het schiet me straks hoop ik te binnen als ik mijn sokken af ga breien, want dat moet nodig gebeuren, mijn dochter zeurt me de kop gek wanneer ze d'r nieuwe kousen nu aankan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu..? Is toch veeel te warm?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees net ook kopkaas, de náám alleen al, nu heet het zure zult, ook mjammie.
Bloedworst vond ik vroeger wel lekker, maar nu ik weet waar het van gemaakt wordt...nee, dank u..gek hè
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, het is gewoon bloed met spek. En sokken moet je vóór de winter afhebben he ?? Nee, het is gewoon ideaal zomerbreiwerk, juist omdat het heel klein en compact is; zit je niet met van die warme grote lappen op schoot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt ouderwets, sokken breien, past wel bij deze vraag van oude recepten :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, sokkenbreien is hardstikke hip. Ik heb het net mezelf aangeleerd om twee sokken tegelijk op een rondbreinaald te breien (magic loop knitting) en dat is niet te vergelijken met de geitenwollensokken op vijf coctailprikkers van mijn oma vroeger.Bovendien is breien superzen ; hoe modern wou je het hebben ? In elk geval is het zeker niet ouderwetser dan koken of tuinieren, en dat doen mensen ook nog steeds graag voor hun hobby waar het vroeger noodzaak was. Breien valt denk ik ook wel aardig in dat rijtje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig..superzen hi hi :)
jc54
14 jaar geleden
Kopkaas is zult. Een variant van bloedworst is balkenbrei en dan was er ook hog de eigengemaakte leverpastei. Dit alles was vroeger toen er nog huisslachtingen gedaan werden( in de dorpen hadden sommige mensen een varkenskot achter het huis om zelf een varken vet te mesten) of een half varken gekocht werd bij de slager.
Dit kan trouwens nog steeds maar je moet wel goed nagaan of je produkten in moet vriezen in moet wecken of in de pekel moet zetten, en ham moet je laten roken en drogen.
Nostalgie............ zo zit onze moderne consumptiemaatschappij niet meer in elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee ens.
Ik herinner me ook nog de keulse potten in de kelder met, zoute snijbonen, augrken , zuurkool.
En potten met zure brasem :) zucht..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zitten de letters nou niet op mijn toetsen bord...!?
Helemaal mee eens..
augurken..
Ja, toch wel :))
Schmalz ken ik uit Duitsland, waar ik het heb leren kennen. Pas onlangs heb ik van vrienden, die het zelf van vroeger kenden, gehoord dat het de niet-zoute variant van reuzel is.

In Duitsland heb ik nog wel meer van die heerlijke gerechten leren kennen - de Duitse keuken is heel wat hoogstaander en gevarieerder dan vele randstedelingen denken.

Zoals de al eerder genoemde duitse rollade - die daar roulade heet, rolladen zijn van die oprolbare dingen die je voor je ramen doet om het donker te maken.

Of Tafelspitz, heerlijk vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook dol op veel Duitse recepten..
Weet jij er geen? +1
Ik weet niet of het een echt oud recept is, maar wij kregen als kind wel eens 'hete bliksem' te eten. Het klinkt spannender dan het lijkt: aardappelen met zowel zoete als zure appels er door heen gestampt.
En soms 'hangop'. Melk die zuur geworden was werd in een doekje opgehangen aan de kraan, zodat het uit kon lekken. Wat overbleef was een dikke substantie die met suiker weer zoet werd gemaakt.
Een keer per jaar kregen wij na een lange, lange fietstocht een speciaal drankje, waarschijnlijk om weer op krachten te komen(?)
Hoe het heet weet ik niet, maar het bestond uit donker bier met geklopt ei er doorheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger bij mij thuis werd er biest klaargemaakt.
Het was de eerste melk van een koe die net een kalfje had gehad. Het is daardoor van een bijzondere kwaliteit omdat vol zit met extra voedingsstoffen voor de nieuwgeborene.
Mijn moeder welde het, heel langzaam opwarmen en dan uren lang laten wellen, niet koken, maar wel blijven verhitten en er ook regelmatig in roeren, vooral heel veel roeren.
Op een gaspitje, dat ging het beste,maar je kunt het ook op een kookplaat doen met een sudderpitje en dan een warmhoudplaatje erop.
Je moet het zeker een paar uur erop laten staan.
Je kunt er ook nog vanillesuiker en bitterkoekjes indoen.
Echt heerlijk.
Je moet alleen wel een boer vinden die je deze melk wil verkopen, want in de winkel kun je het niet vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klink wel heel erg lekker, vooral met de bitterkoekjes er in.
Maar wat een tijdrovend recept. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad een enorm tijdrovend recept, mijn moeder maakte dan ook een hele grote pan vol, en daar aten we dagen van. Maar in principe was ze er bijna de hele dag mee bezig. Toen ik groot genoeg was, was ik "de klos" vwb het roeren.
Maar het was zo lekker, het water loopt me nu nog in de mond, romig en vol, met als extra accent de vanille en zachte bitterkoekjes'.
Warm heerlijk maar koud ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk je dat dit tegenwoordig nog gemaakt wordt?
Of zal er, zoals zoveel, een alternatief voor biest zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij geven ze tegenwoordig de biest (weer) gewoon aan de kalfjes ; of is dat alleen bij biologische boeren ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet alleen dat de kalfjes maar kort bij de moeder blijven ivm de melk.
Dan zou ik haast zeggen dat ze die biest toch krijgen. Ik heb echt geen flauw idee !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biest wordt alleen gemaakt als de moederkoe een overproductie heeft van deze 1e moedermelk.
En meestal heeft ze dat ruimschoots.
Wat er overblijft gaat eerst naar eventuele andere kalfjes waarvan de moeder niet genoeg zou kunnen hebben. Daarna wordt het verder gebruikt!
Maar biest gaat altijd het eerst naar de kalfjes!
Bij mijn weten bestaat er geen alternatief voor biest.
Ik informeerde bij mijn broer(hij is nog boer) nav deze vraag en hij zegt dat er nog steeds mensen biest bij hem komen kopen. Er bestaat zelfs een wachtlijst(je) voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, dat zijn natuurlijk leuke dingen om te weten.
Maar het idee, dat je eigenlijk iets koopt wat eigenlijk voor het kalf bestemd is..
Kruutmoes. Met o.a. karnemelk, worst, rozijnen, en kervel (volgens mij), Ik heb het gelukkig nooit voorgeschoteld gekregen want ik weet niet of ik het weg zou kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jan in de zak. Hierbij werd een soort koek bereid door beslag in een katoenen zak te doen en in een pan met water te koken. Daarna een stroopsaus er overheen en echt ouderwets smullen!
Ik heb het zelf nooit klaargemaakt, maar kreeg dit weleens te eten tijdens een logeerpartij bij mijn oudtante. De manier waarop het klaargemaakt werd (beslag in een kussensloop in een pan water) was al bijzonder; dan dat beslag dat in die zak ging rijzen; vervolgens duurde het ook nog uren voor het klaar was. Er moest telkens met een breinaald in geprikt worden om te kijken of het gaar was. Voor mij was het een soort "tovereten". Ook hoorde het eten van Jan in de zak bij een logeerpartij met een uitstapje naar Drievliet, Duinrell of het ,inmiddels verdwenen, dierenpark Wassenaar. Dit eten is voor mij gekoppeld aan dierbare herinneringen.

Door de vraag schoot deze ouderwetse verwennerij mij weer te binnen. Wie weet ga ik het binnenkort wel een keer klaarmaken om te kijken of het werkelijk zo'n traktatie is!
Ik zag dat er op tientallen recepten te vinden zijn via google.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Mijn vader kookte vroeger macaroni, daarna bakte hij het op met bruine basterdsuiker, beschuitkruimels en een klont roomboter. Hij had dit weer van z'n ouders. Vraag me niet hoe het heet, maar 't was wel lekker.
*Balkenbrij met gecarameliseerde zure appeltjes
*Konijn in 't zuur
*Raasdonders (capucijners) met stroop
*en Biest!!! (bedankt Pieker! Ik proef het weer als ik er aan denk) Wij aten het met kaneel, appel en basterdsuiker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ken het in een andere variant:
Rauwe macaroni koken in melk tot hij goed gaar is, op het laatst een handje rozijnen erbij en suiker naar smaak.
Je kunt deze schotel warm of koud eten. :) En mmm...capucijnders met uitgebakken spekjes met uien, eten wij nog regelmatig.
+1