Wat zijn goeie/lekkere alternatieven voor vlees?

Ik heb sinds twee weken ongeveer besloten om vegetarisch door het leven te gaan. Nu ben ik hier en daar wat aan het experimenteren met goeie alternatieven voor vlees zoals tofu en groenteburgers maar weet iemand nog goeie alternatieven? Wat ik vooral belangrijk is dat het ongeveer net zoveel goeie voedingstoffen, vitaminen etc. bevat als vlees en dat het een beetje lekker is!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (12)

Bonen en peulvruchten zijn qua voedingsstoffen goede vervangers.
13 jaar geleden
Tofu en Tempe zijn goede vleesvervangers, maar peulvruchten, avocado's en zuivelproducten bevatten veel eiwitten.

Als je goed vegetarisch wilt koken, zou ik je aanraden om een Indiaas kookboek aan te schaffen. Daar staan erg veel lekkere vegetarische gerechten in.

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh, en noten en zaden bevatten ook eiwitten en vooral calcium. Handig om te weten als je niet van zuivel houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vegetarische Schnitzel
Alpro soya Tofu basis
Vegetarische Groenteschijf
en alpro vleesvervangers (aanrader)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik eet zelf al bijna tien jaar vegetarisch. Er zijn zoveel verschillende soorten tofu etc (loop maar eens de ah binnen)... Daarnaast is falafel (Maoz) ontzettend lekker. Appelstroop op je brood is erg goed voor je. Verder kan ik je chlorella's (van Bloem) aanraden, hierin zitten heel veel vitamines en ook ijzer. Ik laat me om de zoveel tijd prikken, voor o.a. de ijzerwaarde in mijn bloed, maar ik heb nog nooit te weinig gehad.
Eet vooral wat je lekker vindt en eet daar gewoon een vleesvervanger bij. En als je inspiratie wilt, je hebt zoveel verschillende kookboeken voor vegetarische recepten.
Ik vind het super dat je vegetarisch bent gaan eten trouwens, top! (:
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
loop eens een biologische winke binnen en koop daar een pot seitan super ekkere vlees vervanger voor in bv chilli sin carne bijna niet van echt vlees te onderscheiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeh, en de seitanbroodjes voor die momenten in het weekend dat je normaal lekker gemakkelijk een worstenbroodje in de oven zou gooien, mjam.
Als je vegetarisch gehakt/shouarma koopt, Proef je echt geen verschil als je er gewoon de kruiden op doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hou eigenlijk helemaal niet van vleesvervangers, vind ze altijd een beetje fabriekerig en kunstmatig. Ik probeer mijn maaltijden, als ik vegetarisch eet (zo'n 4 dagen per week) gewoon zo samen te stellen met pure producten, dat ik geen vleesvervanger nodig heb.

Denk aan veel verschillende soorten groenten bij een maaltijd gecombineerd met peulvruchten, paddenstoelen, noten, ei, kaas, zuivel of granen.

Op de website www.devegetarier.nl staan fantastische tips en recepten, waar ik veel inspiratie uit haal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Heinzzz, seitan is inderdaad lekker. Bij de bio-winkel verkopen ze heerlijke seitanrolletjes, een soort saucijzenbroodjes, maar dan veel lekkerder en minder vet. Hoe maak jij zelf seitan?
Er zijn momenteel zoveel alternatieven voor vlees.
Als je op de vegetarische toer gaat dan ga eens kijken bij Albert Heijn die heeft van spinazie burger tot knakworst in zijn assortiment.
Ook kun je vegetarisch broodbeleg proberen.
Het assortiment is zo uitgebreid in de afgelopen jaren dat je iedere dag iets anders kan kiezen.
13 jaar geleden
Kaassoufflé.
Groentenloempia.
Quiche met groente, bv. prei.
Wrap gevuld met gemengde groente.
Pitabroodje gevuld met feta.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel opletten: heel veel kaassoufflés bevatten kaas die niet vegetarisch is gestremd en ook nog dierlijke gelatine. Niet zo vegetarisch als het lijkt dus.
mijn moeder maakte vroeger als vervanging wel eens een kaasplak. gewoon een reep kaas even in de panneermeel en lekker even ballen. mmmm. ik vond dat de lekkerste optie. het is wel veel calorieen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef je om te beginnen even twee adressen:

Vegetarische toko Sie San
De Vegetarische Slager

Beide zitten in Den Haag, maar geloof me, ook als je daar niet woont, is het de reis waard. Ze zitten vlak bij elkaar om de hoek, zijn dus goed met elkaar te combineren. Neem een flinke koelbox mee, en reserveer flink wat ruimte in je vriezer!

Mijn persoonlijke favoriet is de toko. Vraag vooral veel aan het personeel, ze geven je gerust hun eigen favoriete recepten en je mag er van alles proeven. Alles in de winkel is 100% vegetarisch, en je vindt er méér lekkere vegetarische dingen dan je op de gemiddelde vlees- en visafdeling van de supermarkt aan niet-vegetarische dingen zou vinden. Vegetarische lamsballetjes voor in de soep? Check. Geweldige vegetarische garnalen met precies de goede bite? Check. Sappige vegetarische eend? Check. Heerlijke hele vegetarische vis die niet alleen smaakt naar vis, maar ook nog dezelfde structuur heeft? Check.

Sowieso kan ik de gemiddelde toto al aanraden bijvoorbeeld voor de mock duck in blik. En de natuurvoedingswinkel heeft vaak ook veel. Maar de toko in Den Haag, er ging een wereld voor me open. Geloof me binnenkort vraag je je af waarom je je in het begin behielp met tofubrokken en groenteburgers, het kan véél beter.

Koop ook eens een goed vegetarisch kookboek (bijvoorbeeld De dikke vegetariër en De dunne vegetariër) voor recepten waarmee je lekkere volwaardige maaltijden zónder vleesvervangers kunt maken. Want hoe lekker ik de vegetarische garnalen ook vind: je hoeft echt niet dagelijks officiële vleesvervangers te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed begin! Na een paar weken weet je niet meer hoe vlees smaakt. Na een paar maanden/jaar vind je het vies. Ik ben 8jaar vegatarier en ik eet af en toe vega burgers met veel groente en soja etc. Ook noten zijn goed. Vitaminenpilletjes kunnen natuurlijk ook geeen kwaad en veel fruit en groente is nooit slecht voor je.