Zitten er schadelijke stoffen in vega producten?

Natuurlijk kunnen ze er geen slechte dingen in doen, anders zouden ze het niet mogen verkopen. Maar toch, misschien zitten er toch ''dingen'' in die later in je lichaam tot uiting komen, die slecht voor je zijn. Deze producten zijn tamelijk jong in de voedselindustrie, dus ik vraag het mij af?

Toegevoegd na 12 minuten:
Zoals deze:

http://www.vivera.com/producten/vega/
http://www.vegatopia.com/vega/producten/vegaburgers-en-zo

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien kan je aangeven welke producten je zoal bedoelt, vega producten is wel heel erg breed, de helft van wat in de supermarkt ligt is vega, dat kan alles zijn van pure groente tot tofu tot snoepjes tot een fles wijn.
Ritsuka
10 jaar geleden
vaak zit er veel soja in, en dat is niet altijd goed voor je als je er veel van eet.
maar vleesvervangers als bonen of peulvruchten kun je uiteraard prima eten.

Antwoorden (1)

Toch zijn veel producten die als vleesvervanger verkocht worden helemaal niet zo gezond als ze lijken. Het belangrijkste ingrediënt van veel vleesvervangende producten is namelijk ongefermenteerde soja.
Soja behoort tot de familie van de peulvruchten en bevat in ongefermenteerde vorm grote hoeveelheden fytinezuur. Deze stof kan, als je er regelmatig veel van eet, de absorptie in het lichaam van belangrijke mineralen zoals calcium, magnesium, koper, ijzer, jodine en zink blokkeren. Daarnaast loop je als je vaak ongefermenteerde soja eet een grotere kans om nierstenen, een verzwakt het immuunsysteem, voedselallergieën en –intoleranties te krijgen. Ook bevat ongefermenteerde soja trypsineremmers, die een negatieve invloed hebben op de vertering van eiwitten en alvleesklierproblemen kunnen veroorzaken. Bovendien is ongefermenteerde sojavoeding zeer rijk aan aluminium, wat giftig kan zijn voor het zenuwstelsel en de nieren. En daarmee hebben we alle negatieve aspecten van ongefermenteerde soja nog niet eens genoemd, want de meest ongezonde eigenschap van ongefermenteerde soja is misschien wel dat het zeer veel fyto-oestrogenen bevat. Dit zijn natuurlijke oestrogenen die in bepaalde soorten voeding voorkomen, en ze hebben veel overeenkomsten met de oestrogeen die in het menselijk lichaam wordt aangemaakt. Omdat de twee hormonen zo op elkaar lijken kunnen fyto-oestrogenen de hormoonbalans in het lichaam van zowel mannen als vrouwen ernstig verstoren, en dit kan leiden tot oestrogeendominantie, onvruchtbaarheid, een onregelmatige menstruatiecyclus, schildklierproblemen en een verhoogde kans op borst- en schildklierkanker.
Overigens, op het etiket van vleesvervangende producten op basis van soja staat vaak dat er vitamine B12 in zit, maar dit type B12 wordt niet opgenomen door het lichaam, en de behoefte van het lichaam aan vitamine B12 en vitamine D neemt zelfs toe als je veel ongefermenteerde soja eet! Daarnaast zul je in de meeste gevallen op het etiket van het product kunnen lezen dat de soja die gebruikt is genetisch gemanipuleerd is. Tot op heden is het niet duidelijk wat de lange termijn gevolgen zijn voor de gezondheid van mens en dier, daarom kun je genetisch gemanipuleerde (vaak aangeduid als ‘genetisch gemodificeerde’) producten het beste helemaal vermijden.
Gelukkig zijn er nog voldoende veilige vega voeding:maaar daarvoor lees verder in link:

http://michielhaas.nl/vleesvervangers-voor-vegetariers/
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je ook een wetenschappelijke onderbouwing voor al die beweringen?
De bron die je gebruikt lijkt me namelijk niet bepaald betrouwbaar, aangezien hij schrijft dat de fyto-oestrogenen in soja de kans op borstkanker verhogen. Dat komt namelijk niet bepaald overeen met de huidige wetenschappelijke kennis rondom soja en borstkanker. Een gerommeerd instituut als het Amerikaanse National Cancer Institute bijvoorbeeld noemt soja juist als iets dat mogelijk de kans op borstkanker verlaagt en daarvoor onderzocht wordt.
En als je bijvoorbeeld met Google Scholar zoekt, staan daar wel wat meta-analyses over soja en borstkanker, en hun conclusies zijn neutraal of voorzichtig positief (dat de fyto-oestrogenen in soja mogelijk een beetje helpen tegen borstkanker maar dat het nog te vroeg is om het echt ervoor te gaan aanraden, dat de fyto-oestrogenen in soja mogelijk helpen tegen het opnieuw krijgen van borstkanker, en dat de fyto-oestrogenen in soja in de hoeveelheden die Aziaten gebruiken (veel soja dus) mogelijk beschermen tegen borstkanker maar de kleine hoeveelheden die Westerse vrouwen gebruiken geen invloed hebben; en voor de duidelijkheid: de meeste van die onderzoeken gaan deels of geheel over niet-gefermenteerde soja, dus dit geldt niet alleen voor gefermenteerde soja).