verkleurt één banaan sneller als een tros bananen?

bijv. je hebt een tros bananen en je scheurt er eentje los, vervolgen leg je ze op tafel en wacht tot ze verkleuren. (bruin/zwart worden/ verouderen) is dan de ene banaan minder verkleurt als de tros bananen? of juist andersom, of helemaal geen verschil.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Andersom, rijpe bananen maken een gas aan waar ze verder door rijpen. (etheen). De concentratie daarvan is groter in een tros bananen.
Wikipedia:
Etheen is een hormoon in planten. Aldaar heeft het verschillende effecten. Eén ervan is dat etheen wordt geproduceerd door sommige rijpende vruchten. Deze worden climacterische vruchten genoemd. Enkele voorbeelden van climacterische vruchten zijn appels, passievruchten, bananen, kaki's, avocados en tomaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee een banaan los "verkleurt" niet eerder dan wanneer die aan een tros vast zit. Er zijn andere factoren doe daarbij een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de concentratie van het eerder genoemde gas (etheen) is inderdaad groter in een tros, maar deze tros bevat ook meer massa dus maakt dat geen verschil.
belangrijker is de temperatuur en de behandeling ervan.

een banaan is een zachte vrucht, dit houd dus in dat je er heel voorzichtig mee om moet gaan en zeker niet moet kneuzen.

bewaar een banaan altijd op kamer temperatuur, in de koelkast word hij vele malen sneller bruin.

voorkom de aanraking met oudere bananen, leg nooit nieuwe bananen bij oudere, hierbij rotten deze ook sneller