Is het ongezond om vegetarier te zijn?

Ik ben sinds 10 jaar vegetarier. Nou vraag ik me de laatste tijd wel af of het eigenlijk niet tegen onze natuur in gaat, en of het wel gezond is. Zelf slik ik wel vitamine B12, maar ik eet geen grote partijen noten bijvoorbeeld. Ik heb best wel last van vermoeidheidsklachten, en vraag me af of dat misschien deels heeft te maken met mijn vegetarier zijn. Ik mis het vlees en de vis totaal niet, heb er nooit behoefte aan, maar zou het weer gaan eten van vlees misschien kunnen helpen tegen mijn vermoeidheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Ik ben een parttime carnivoor..
heel soms, ongeveer 1x per maand krijg ik een ontzettende drang naar een vleesproduct. Vaak neem ik dit, omdat ik denk dat mijn lichaam dit nodig heeft.
Als 'bijna-vegetarier' eet ik veel noten en zaden, ook wel soms kaas en soms eieren, en ik merk dat zo soms dat kleine stukje vlees me goed doet.

Het beste antwoord

Als vegetariër kun je net zo goed als een vleeseter alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgen, dus nee, het is niet ongezond om vegetariër te zijn.

Wel kun je (net als iemand die vlees eet) als vegetariër ongezond of eenzijdig eten. Je klachten zullen dus niet komen doordat je vegetariër bent, maar kunnen wél met eten te maken hebben. Bespreek je vermoeidheidsklachten eens met je huisarts, misschien kan er een onderzoekje gedaan worden of je ergens tekort aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vegetarier zijn is niet ongezond. Het is echter wel verstandig om af en toe eieren en zuivelproducten te eten en de nadruk te leggen op eiwitrijke producten als biergist, spirulina, rauwe tarwekiemen, stuifmeel, sojabonen en rauwe noten. Vergeet niet voldoende vitamine B12 en D binnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet inderdaad voldoende ijzer eten.IJzer zorgt er in de eerste plaats voor dat de rode bloed cellen zuurstof vanuit je longen tot in elke lichaamscel kunnen brengen.

Wie een ijzertekort heeft, voelt zich futloos en is sneller moe na een inspanning. Hij of zij ziet vaak bleek en kan last hebben van hoofdpijn en duizeligheid. Andere verschijnselen zijn broze nagels en een ontsteking van de tong. Babys en kinderen die te weinig ijzer binnenkrijgen, groeien minder snel dan hun leeftijdsgenootjes en boeken verstandelijk minder vooruitgang. Door hun verminderde weerstand zijn ze bovendien meer vatbaar voor infecties.

Volg je een strikt vermageringsdieet of kies je voor een vegetarische voeding, dan loop je ook meer kans op een ijzertekort.

enkele tips:

In normale omstandigheden kan het ijzergehalte op peil worden gehouden met een evenwichtige en gevarieerde voeding.
- Voedingsmiddelen waaruit ijzer goed wordt opgenomen zijn vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten, citrusvruchten.
- Voedingsmiddelen waarin eveneens ijzer zit, maar ijzer dat minder goed wordt opgenomen, zijn aardappelen, wortelen, ananas, bloem (zonder zemelen), rijst, meel met zemelen, appelen, bananen, peren, rabarber, spinazie, noten, amandelen, eieren.
- Vitamine C bevordert de opname van ijzer. Vegetariërs nemen daarom best groenten, fruit of fruitsap rijk aan vitamine C bij elke maaltijd. Gezien dierlijke producten voor een groot deel van de ijzeraanvoer zorgen, vraagt een vegetarische voeding extra aandacht inzake ijzer.
- IJzersupplementen kunnen noodzakelijk zijn in sommige situaties bv. tijdens de zwangerschap of na een belangrijk bloedverlies. Een teveel aan ijzer is giftig. Neem deze medicatie dan ook enkel op doktersvoorschrift en houd je aan de voorgeschreven dosis

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is trouwens niet ongezond om vegetariër te zijn, je moet er alleen op letten dat je ook vlees vervangers eet of andere ijzerhoudende voedingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee is ziet ongezond
maar het best moet je wel genoeg ijzer in je lichaam hebben vitamine b12
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij HOEFT het niet ongezond te zijn omdat er voldoende goede alternatieven zijn. MAAR (maar dat is puur mijn mening), het is wel lastiger omdat het inderdaad tegen onze natuur in gaat. Als je "gewoon" , netjes de schijf van 5 eet krijg je in principe zonder veel moeite alles binnen wat je nodig hebt.

Als je niet uit principe vegetarier bent zou een paar dagen een goede biefstuk kunnen proberen. Volgens mij werd dat vroeger ook wel gegeven bij ziekte al las ik ergens dat biologische spirulina 5x zo snel wordt opgenomen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig? Nee hoor, dat valt ontzettend mee. Als vegetariër genoeg ijzer, eiwitten en meer van dat soort dingen die mensen met vlees associëren binnenkrijgen, is niet ingewikkelder dan als vleeseter genoeg vitamine C en vezels binnenkrijgen. Natuurlijk moet je er even over nadenken of een maaltijd evenwichtig is, maar dat moet je tóch. Je maakt daarvoor alleen een keuze uit een andere subset van wat er in de supermarkt ligt. En het is echt verbazingwekkend hoe snel je dat onder de knie krijgt als je de serie kipfilet-biefstuk-hamlapje-etc. gewoon niet als optie ziet. Het is net zoals er hele hordes mensen zijn die altijd aardappelen-vlees-groenten eten en zich niet goed kunnen voorstellen hoe je een maaltijd zonder die aardappelen kunt samenstellen, terwijl er een hele wereld aan mogelikheden met andere zetmeelbronnen zoals pasta, rijst etc. bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min overigens niet van mij.
Hoe plantaardiger je eet, hoe gezonder je eet.
Als je je als vegetariër vol stopt met zuivel en ei ben je niet gezond bezig.
Een plantaardig eetpatroon is het meeste gezonde eetpatroon wat er bestaat, mits je gevarieerd en vers eet.
Het enige wat een mens nodig heeft is peulvruchten, groenten, fruit, granen, noten, zaden en verse kruiden. Als je zorgt dat daar je dagelijkse eetpatroon uit bestaat ben je heel gezond bezig, je krijgt dan meer energie, een betere weerstand en je schijnt zelfs langer te leven.
Ik ken een dietiste in opleiding die momenteel mensen zoekt die ze (natuurlijk gratis) voedingsadvies kan geven op basis van wat de betreffende persoon over de gehele dag gegeten heeft.
Als je wilt kan ik je met haar in contact brengen.
Je kunt contact met mijn opnemen via mijn site www.happyherbi.com

Ik ben zelf van mijn 18e tot mijn 24e vegetarier geweest, nu sinds 2 jaar veganist.
Tot mijn 18e was ik enorm vaak ziek, toen ik vegetariër werd, werd ik al minder vaak ziek, maar wel vaak verkouden en vermoeid. Zelfs acupunctuur gedaan voor de vermoeidheid en depressie maar dat hielp niet. Sinds ik gestopt ben met zuivel (en ei) ben ik nooit meer ziek of verkouden en heb ik heel veel energie.
Het kan dus heel goed zijn dat jij ook veel meer energie krijgt als je stopt met zuivel, want zuivel is echt heel ongezond voor een mens. Het laat een slijmlaag achter in je lijf waardoor je gifstoffen moeilijk af kunt voeren en dat is 1 van de redenen dat het voor vermoeidheid zorgt.

Plantaardig eten gaat absoluut niet tegen de natuur in, integendeel. De oermens at zoals de huidige raw vegans nu eten, op een heel af en toe een stukje wild vlees na als ze uit nood een dier moesten vangen in schaarse perioden. Dan moesten ze de voedingsstoffen die ze normaal uit plantaardige bronnen halen op indirecte wijze uit dierlijke bronnen halen.

Hoe het merendeel van de mensen nu eet, dat is pas onnatuurlijk. Vlees word niet meer gegeten uit nood en voor de voedingswaarde maar omdat men het lekker vind. (denkt men, want eigenlijk vinden ze alleen de kruiden en textuur lekker)
En hoe onnatuurlijk is het om als volwassen mens je leven lang melk te drinken, van een ander diersoort met 4 magen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij zoogdieren in de natuur bestaan er carnivoren (vleeseters) zoals hond, kat, leeuw herbivoren (planteneters) zoals koe, paard, schaap en omnivoren (alleseters) zoals een varken en een beer.

De verschillen kun je onder andere zien aan het gebit. Planteneters hebben maalkiezen. Vleeseters hebben scherpe hoektanden en snijtanden. Omnivoren hebben een knobbelig gebit. Ook het spijsverteringskanaal van deze dieren is verschillend.

Mensen vallen onder de omnivoren. Dat betekent dat onze kiezen en spijsverteringskanaal erop afgestemd is om zowel vlees als groenten te eten. Onze maag en darmen kunnen uit allebei voeding halen. Dat betekent echter ook dat als we alleen vlees of alleen groente we eigenlijk iets doen waar ons lichaam niet op gebouwd is.

Als we alleen vlees zouden eten, zouden we snel obstipatie krijgen omdat de darmen vesels nodig hebben. Dat komt niet zo vaak voor, maar er zijn wel veel mensen die alleen groenten, noten en fruit eten. In feitte is dit ook onnatuurlijk. Dat betekent dan ook dat er tekorten kunnen ontstaan. Genoemd is al ijzer en vitamine B12. Dit valt echter wel aan te vullen.

De meest gezonde voeding (daar is ons lichaam op gebouwd) bestaat uit zowel groente als vlees. Waarbij de balans in de richting van in verhouding meer groente wel beter is. Het beste voor je gezondheid is dus weinig vlees ipv geen vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik al mijn hele leven lang vegetariër en ervaar geen negatieve gevolgen. Er zijn veel discussies over wat de mens van nature is. Als we afstammen van de apen, kan je er van uit gaan, dat we meer vruchteneter zijn. En incidenteel eten sommige apensoorten vlees, maar dan heel zelden. (Onze snijtanden zijn maar heel klein vergeleken die van een baviaan of een leeuw, en onze kaak is niet echt geschikt om rauw vlees mee te verscheuren.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zij allerlei manieren om geen vlees te eten, veganisme , lactoveterarianisme etc. Wij eten bevoorbeeld wel vis. Het ligt er een beetje aan waar jouw grens ligt.
Toen mijn zoon net geboren was heb ik contact opgenomen met deze vraag met het voedingscentrum. Die vertelden dat het geen probleem is en ook niet voor kinderen in de groei.
Als het goed is behoor je meer energie te hebben omdat het verteren van vlees veel energie kost. Hetzelfde geldt voor het eten van alleen rauwkost maar in tegenstelling tot bij vlees is dat een kwestie van aanpassing van het lichaam en is dit een relatief korte periode.

Zolang je maar bewust en gevarieerd eet. Noten, granen, brood. Het belangrijkste is dat het ook lekker is.

Bepaalde suikers (zoals frisdranken enzo zijn veel ongezonder). Veel vegetarische producten bevatten toegevoegde vitamine B12, zoals sojaproducten en andere vleesvervangers.

Het lastige een beetje van je vraag is dat je niet aangeeft wat je wel eet. Maar antwoord op je vraag:

Het is niet per definitie ongezond om wel/of geen vegetarier te zijn. Een hoop lekkere en gezonde tips staan in de antwoorden bij de vraag gezond brood beleg :-)

Misschien helpt onderstaande link je nog wat verder?

Toegevoegd na 1 minuut:
herstel: lactovegetarinisme